Statistics:
Visits: 3,219 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Bogumil din opera Mesterul Manole scrisa de Lucian Blaga-prima parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Bogumil din opera Mesterul Manole scrisa de Lucian Blaga-prima parte |
Personaj episodic, static, unidimensional, functional, simbolic-ar-hetipal.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizare directa: portret facut de alte personaje; elemente de autocaracterizare;
— caracterizare indirecta: prin propriile ganduri, simtiri si actiuni; prin intermediul indicatiilor de regie; prin mediul mitico-em-blematic in care traieste personajul; prin dialog si monologul interior; prin nume.
Personajul Bogumil e un simbol, o voce a inaltului care apare in momentele de maxima tensiune ale dramei, servind sugerarii conflictului interior al creatorului de frumos.
Eugen Todoran observa ca element specific al teatrului lui Blaga „depersonalizarea personajelor si inlocuirea lor cu simboluri in actiune, ele nefiind astfel fiinte determinate de un anume timp si loc, cat energii dezlantuite in conflicte cu idei-forta".
Un asemenea personaj este si calugarul Bogumil, erou simbolic prin chiar numele sau provenind de la bogomilism, termen care desemneaza o doctrina religioasa originara din Asia Mica, conform careia omul este o structura du-ala, fiinta sa trupeasca fiind produsul fortelor negative, ale Satanei, in timp ce fiinta spirituala este produsul lui Dumnezeu.
Personajul nu-si gaseste corespondent in vreo alta prelucrare a mitului estetic, prezenta lui fiind mai degraba un semn al unitatii in plan ideatic a operei lui Blaga, conceptia bogomilista aparand, printre altele, si in doua texte poetice: Pax magna si Lumina raiului.
Bogumil este un personaj episodic prezent in scena in momente cheie ale evolutiei lui Manole. De la bun inceput el este prezentat ca un calugar „care-si are un drum de la care nu se mai abate". Prima sa replica este o imperativa interdictie adresata lui Manole: "Nu mai masura!".
Recunoastem aici o parafraza a indemnului biblic. Pentru Bogumil a masura, a cerceta, a socoti este deci o cale gresit aleasa de mester pentru rezolvarea dramei sale. Rezolvarea acesteia este dincolo de orice calcule matematice pe care le-ar putea face mintea omeneasca, ba mai mult chiar, „numarul stapaneste numai in iad" si „orice numar pare o iscalitura schimonosita de drac". Calculul este „un joc necurat".
Modalitati de caracterizare:
— caracterizare directa: portret facut de alte personaje; elemente de autocaracterizare;
— caracterizare indirecta: prin propriile ganduri, simtiri si actiuni; prin intermediul indicatiilor de regie; prin mediul mitico-em-blematic in care traieste personajul; prin dialog si monologul interior; prin nume.
Personajul Bogumil e un simbol, o voce a inaltului care apare in momentele de maxima tensiune ale dramei, servind sugerarii conflictului interior al creatorului de frumos.
Eugen Todoran observa ca element specific al teatrului lui Blaga „depersonalizarea personajelor si inlocuirea lor cu simboluri in actiune, ele nefiind astfel fiinte determinate de un anume timp si loc, cat energii dezlantuite in conflicte cu idei-forta".
Un asemenea personaj este si calugarul Bogumil, erou simbolic prin chiar numele sau provenind de la bogomilism, termen care desemneaza o doctrina religioasa originara din Asia Mica, conform careia omul este o structura du-ala, fiinta sa trupeasca fiind produsul fortelor negative, ale Satanei, in timp ce fiinta spirituala este produsul lui Dumnezeu.
Personajul nu-si gaseste corespondent in vreo alta prelucrare a mitului estetic, prezenta lui fiind mai degraba un semn al unitatii in plan ideatic a operei lui Blaga, conceptia bogomilista aparand, printre altele, si in doua texte poetice: Pax magna si Lumina raiului.
Bogumil este un personaj episodic prezent in scena in momente cheie ale evolutiei lui Manole. De la bun inceput el este prezentat ca un calugar „care-si are un drum de la care nu se mai abate". Prima sa replica este o imperativa interdictie adresata lui Manole: "Nu mai masura!".
Recunoastem aici o parafraza a indemnului biblic. Pentru Bogumil a masura, a cerceta, a socoti este deci o cale gresit aleasa de mester pentru rezolvarea dramei sale. Rezolvarea acesteia este dincolo de orice calcule matematice pe care le-ar putea face mintea omeneasca, ba mai mult chiar, „numarul stapaneste numai in iad" si „orice numar pare o iscalitura schimonosita de drac". Calculul este „un joc necurat".
Tag-uri: bogumil, mesterul manole, lucian blaga |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :