Statistics:
Visits: 2,131 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Mesterul Manole de Lucian Blaga - partea a patra
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Mesterul Manole de Lucian Blaga - partea a patra |
In desavarsirea operei zidirii, Mira este insasi intruchiparea acestei idei. Dansul sau gratios, pe ziduri si "pe spinarea" lui Gaman, care "se cutremura" in somn, este un dans al vietii si al mortii.
Traind adanc febra creatiei, Manole isi stinge orice chemare launtrica, patima zamislirii frumosului cuprinzandu-i intreaga fiinta in chip absolut. De abia dupa ridicarea bisericii, in statornica ei asezare si durata, simte ca opera sa nu mai apartine, ca ea este a celor multi. Golul sufletesc adanc este dureros resimtit prin absenta Mirei, care-i umplea alta data viata. Ca om se crede inutil si numai perspectiva unei noi idei de creatie ii mai poate aduce alinarea.
Dar pentru ca opera aceasta sa ramana unicat, stie ca trebuie sa dispara creatorul si singur isi implineste autojertfire a. Glasul cristalin al clopotului mic-glasul Mirei care-l cheama duios, si glasul clopotului mare - glasul lui Manole, se unesc in tarii, tot asa cum autojertfirea Mesterului este pasul spre reintalnirea celor doi soti si sacerdoti ai creatiei prin iubire intr-o traire metafizica fara egal. Finalul transmite aceleasi simtaminte ale zadarniciei si, totodata, ale inaltarii prin creatie:
"Voda: Asa a spus: "Lucrul e ispravit. Astazi ne vom imprastia asa cum am venit" (cu amara ironie) Ha! LeSUL sa fie dat soborului.
Al treilea: Manole. Manole, ce vom face? Altul: Doamne, cel ce-a cladit biserici.
Altul: El tot asa zicea: "infaptuirea bisericii cere tot, si te duce de-a dreptul in moarte sau saracie, in cer sau nebunie".
Al cincelea: (catre al doilea) Tu, pescar, te vei intoarce iarasi in apa? Al doilea: Sunt cu rostul pierdut.
Altul: Nu vom sti cum sa ne mai gasim un loc in viata, vom rataci din loc in loc. Al treilea: Cand noi nu vom mai fi, apa si adancul padurilor vor mai vui aici, amintindu-ne fara sa ne numeasca, surd si cumplit, a-u! a-u! din veac in veac. intaiul: Doamne, ce stralucire aici si ce pustietate-n noi!" Unul din cei mai autorizati exegezi ai operei blagiene, istoricul literar Eugen Todoran a remarcat similitudinea implinirii "jertfei creatiei" in existenta personajului legendar si in cea a faurarului "Poemelor Luminii".
Ii citam opinia drept concluzie care nu mai are nevoie de comentarii: "Umbra mesterului zidar din legenda, coborata in istorie este umbra lui Blaga insusi, care in literatura romana a fost inainte de toate creatorul cu patima frumosului, poetul ce a sapat in adancul pamantului pentru a gasi in apa izvorului lumina stelelor cerului, cu semnele zodiilor in ele, poetul care, cu ravna lui pentru monumentalizarea culturii folclorice, minore, in valorile artistice ale unei culturi majore, s-a dorit anonim in creatia sa, asemeni zidarilor din legenda folclorica".
Aceasta splendida paralela - care inseamna o misticizare, intelectualizare si umanizare a legendei ne indeamna sa vedem si mai departe: jertfa grea si curata a neamului romanesc, din veacuri pana azi, inaltarile si daramarile lui, - pana la inaltarea cea trainica, sprijinita pe temelia jertfei celei mari si a celei mai curate suferinti.
Traind adanc febra creatiei, Manole isi stinge orice chemare launtrica, patima zamislirii frumosului cuprinzandu-i intreaga fiinta in chip absolut. De abia dupa ridicarea bisericii, in statornica ei asezare si durata, simte ca opera sa nu mai apartine, ca ea este a celor multi. Golul sufletesc adanc este dureros resimtit prin absenta Mirei, care-i umplea alta data viata. Ca om se crede inutil si numai perspectiva unei noi idei de creatie ii mai poate aduce alinarea.
Dar pentru ca opera aceasta sa ramana unicat, stie ca trebuie sa dispara creatorul si singur isi implineste autojertfire a. Glasul cristalin al clopotului mic-glasul Mirei care-l cheama duios, si glasul clopotului mare - glasul lui Manole, se unesc in tarii, tot asa cum autojertfirea Mesterului este pasul spre reintalnirea celor doi soti si sacerdoti ai creatiei prin iubire intr-o traire metafizica fara egal. Finalul transmite aceleasi simtaminte ale zadarniciei si, totodata, ale inaltarii prin creatie:
"Voda: Asa a spus: "Lucrul e ispravit. Astazi ne vom imprastia asa cum am venit" (cu amara ironie) Ha! LeSUL sa fie dat soborului.
Al treilea: Manole. Manole, ce vom face? Altul: Doamne, cel ce-a cladit biserici.
Altul: El tot asa zicea: "infaptuirea bisericii cere tot, si te duce de-a dreptul in moarte sau saracie, in cer sau nebunie".
Al cincelea: (catre al doilea) Tu, pescar, te vei intoarce iarasi in apa? Al doilea: Sunt cu rostul pierdut.
Altul: Nu vom sti cum sa ne mai gasim un loc in viata, vom rataci din loc in loc. Al treilea: Cand noi nu vom mai fi, apa si adancul padurilor vor mai vui aici, amintindu-ne fara sa ne numeasca, surd si cumplit, a-u! a-u! din veac in veac. intaiul: Doamne, ce stralucire aici si ce pustietate-n noi!" Unul din cei mai autorizati exegezi ai operei blagiene, istoricul literar Eugen Todoran a remarcat similitudinea implinirii "jertfei creatiei" in existenta personajului legendar si in cea a faurarului "Poemelor Luminii".
Ii citam opinia drept concluzie care nu mai are nevoie de comentarii: "Umbra mesterului zidar din legenda, coborata in istorie este umbra lui Blaga insusi, care in literatura romana a fost inainte de toate creatorul cu patima frumosului, poetul ce a sapat in adancul pamantului pentru a gasi in apa izvorului lumina stelelor cerului, cu semnele zodiilor in ele, poetul care, cu ravna lui pentru monumentalizarea culturii folclorice, minore, in valorile artistice ale unei culturi majore, s-a dorit anonim in creatia sa, asemeni zidarilor din legenda folclorica".
Aceasta splendida paralela - care inseamna o misticizare, intelectualizare si umanizare a legendei ne indeamna sa vedem si mai departe: jertfa grea si curata a neamului romanesc, din veacuri pana azi, inaltarile si daramarile lui, - pana la inaltarea cea trainica, sprijinita pe temelia jertfei celei mari si a celei mai curate suferinti.
Tag-uri: mesterul manole, lucian blaga, opera |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 11 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :