Statistics:
Visits: 5,435 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Manole din opera Mesterul Manole scrisa de Lucian Blaga-prima parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Manole din opera Mesterul Manole scrisa de Lucian Blaga-prima parte |
Personaj principal, dinamic, multidimensional, eponim, arhetipal; personajul principal traieste drama creatorului de frumos.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizare directa: portret facut de alte personaje; elemente de autocaracterizare;
— caracterizare indirecta: prin propriile ganduri, simtiri si actiuni; prin intermediul indicatiilor de regie; prin mediul mitico-em-blematic in care traieste personajul; prin dialog si monologul interior; prin limbaj.
Mai presus de toate, Manole ramane un arhetip, anume acela al artistului care se eternizeaza printr-o opera perfecta, rod al suferintei si iubirii.
Construita pe tema mortii rituale in scopul unei creatii estetice, Mesterul Manole este piesa de varf a dramaturgiei blagiene, o moderna prelucrare in maniera expres ionista a mitului autohton.
"Pedepsit cu darul de a zamisli frumuseti", "Mesterul Nenoroc" e surprins intr-o halucinanta inclestare cu sine insusi, in cautarea unui ideal de frumusete („icoana a biserici"i), conturat in sufletul sau, dar care refuza sa prinda corporalitate, ca si cand pamantul insusi s-ar impotrivi fortei creatorului.
Drama debuteaza in plin conflict interior al personajului, eludand datele expozitiunii prezentate de balada care ii sta la baza. Intr-o framantare cumplita, Manole se cearta cu sine insusi, cu Bogumil si cu cerul, intreband necontenit: „Cine-mi darama zidurile?" „Cine ma tot incearca? De ce ma tot incearca?"
Artistul are o atitudine de revolta in fata unicei solutii care se prefigureaza, aceea a jertfei ritualice. Aceasta i se pare absurda si omul din Manole refuza o asemenea rezolvare care nu intra in logica obisnuita si care i se pare echivalenta cu o crima: "Jertfa aceasta de neinchipuit - cine o cere? Din lumina Dumnezeu nu poate s-o ceara, fiindca e jertfa de sange, din adancimi puterile necurate nu pot s-o ceara, fiindca jertfa e impotriva lor".
Mesterul pare a-1 fi pierdut pe Dumnezeu, simte acut nevoia sprijinului divin, dar este incredintat ca „prin suferinta pana la urma multe se mai pot desavarsi". El simte ca este supus unei probe, presimte ca retraieste in alte dimensiuni destinul lui Abel.
De suferinta lui Manole pare cuprins intregul univers, iar cei noua tovarasi au fost ei insisi prinsi ca intr-un joc al ielelor de mirajul nenascutei biserici. Si ei surprind framantarea lui Manole, care „cu un ochi tot masoara, cu celalalt se roaga". Starea de tensiune a mesterului, neputinta de a lua o decizie par fara sfarsit, iar universul insusi sta in asteptarea unei alte prabusiri. Prins in acest haos interior si exterior, doar prezenta Mirei ii aduce artistului momente de alinare.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizare directa: portret facut de alte personaje; elemente de autocaracterizare;
— caracterizare indirecta: prin propriile ganduri, simtiri si actiuni; prin intermediul indicatiilor de regie; prin mediul mitico-em-blematic in care traieste personajul; prin dialog si monologul interior; prin limbaj.
Mai presus de toate, Manole ramane un arhetip, anume acela al artistului care se eternizeaza printr-o opera perfecta, rod al suferintei si iubirii.
Construita pe tema mortii rituale in scopul unei creatii estetice, Mesterul Manole este piesa de varf a dramaturgiei blagiene, o moderna prelucrare in maniera expres ionista a mitului autohton.
"Pedepsit cu darul de a zamisli frumuseti", "Mesterul Nenoroc" e surprins intr-o halucinanta inclestare cu sine insusi, in cautarea unui ideal de frumusete („icoana a biserici"i), conturat in sufletul sau, dar care refuza sa prinda corporalitate, ca si cand pamantul insusi s-ar impotrivi fortei creatorului.
Drama debuteaza in plin conflict interior al personajului, eludand datele expozitiunii prezentate de balada care ii sta la baza. Intr-o framantare cumplita, Manole se cearta cu sine insusi, cu Bogumil si cu cerul, intreband necontenit: „Cine-mi darama zidurile?" „Cine ma tot incearca? De ce ma tot incearca?"
Artistul are o atitudine de revolta in fata unicei solutii care se prefigureaza, aceea a jertfei ritualice. Aceasta i se pare absurda si omul din Manole refuza o asemenea rezolvare care nu intra in logica obisnuita si care i se pare echivalenta cu o crima: "Jertfa aceasta de neinchipuit - cine o cere? Din lumina Dumnezeu nu poate s-o ceara, fiindca e jertfa de sange, din adancimi puterile necurate nu pot s-o ceara, fiindca jertfa e impotriva lor".
Mesterul pare a-1 fi pierdut pe Dumnezeu, simte acut nevoia sprijinului divin, dar este incredintat ca „prin suferinta pana la urma multe se mai pot desavarsi". El simte ca este supus unei probe, presimte ca retraieste in alte dimensiuni destinul lui Abel.
De suferinta lui Manole pare cuprins intregul univers, iar cei noua tovarasi au fost ei insisi prinsi ca intr-un joc al ielelor de mirajul nenascutei biserici. Si ei surprind framantarea lui Manole, care „cu un ochi tot masoara, cu celalalt se roaga". Starea de tensiune a mesterului, neputinta de a lua o decizie par fara sfarsit, iar universul insusi sta in asteptarea unei alte prabusiri. Prins in acest haos interior si exterior, doar prezenta Mirei ii aduce artistului momente de alinare.
Tag-uri: mesterul manole, lucian blaga, manole |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :