Statistics:
Visits: 6,632 Votes: 4 Fame Riser |
Fame Rank
8.8
Fame Riser
|
|||||||||||
O scrisoare pierduta - Caracterizare Zoe Trahanache
Q: | Intreaba despre O scrisoare pierduta - Caracterizare Zoe Trahanache |
Personajul principal, static, unidimensional, realizat cu mijloace ale comicului, este singurul pesoanj feminin din comedie.
Autorul o aseaza pe Zoe in afara registrelor majore ale comicului care domina piesa, lasand-o sa cada doar sub incidenta comicului de situatie si de caracter. Eroinei i se refuza o sensibilitate reala si chiar feminitatea, in afara de simpla sa prezenta fizica.
Zoe Trahanache este singurul personaj feminin al "Scrisorii pierdute", avand mai ales menirea de a servi pretextul dramatic prin inscrierea sa intr-un triunghi de efect, indelung practicat si exploatat in literatura: acela al sotiei amanta, impartindu-si viata intre sotul inselat si amantul amic al familiei. Preocuparea esentiala a lui Caragiale fiind farsa electorala si nu pretextul ce declanseaza derularea acesteia, el o aseaza pe Zoe inafara registrelor majore ale comicului care domina piesa, lasand-o sa cada doar sub incidenta comicului de situatie si de caracter. Eroinei i se refuza o sensibilitate reala si chair feminitatea, in afara de simpla sa prezenta fizica. Motivul apropierii de Tipatescu nu este unul strict afectiv, cat mai ales unul ce tine de conditaia bovarica si mondena a femeii din societatea inalta a tinutului, de gustul frivol pentru jocul erotic. Astfel ea e alarmata de ideea ca Fanica nu va mai putea fi prefect, dar nici nu accepta propunerea acestuia de a fugi impreuna, o posibila sansa a salvarii presupusei iubiri dintre ei.
Zoe Trahanache este cea care, din neglijenta, pierde scrisoarea compromitatoare, toate resursele sale fiind puse in slujba recuperarii acesteia, obsedata sa-si redobandeasca linistea si sa scape de scandalul public, care i-ar afecta imaginea fidelitatii conjugale.
Intr-o lume profund contaminata de un egoism cronic, ea are mai degraba trasaturi caracteriale masculin, fiind o fire voluntara mult mai hotarata decat Tipatescu in a rezolva conflictul prin compromis. E prinsa in jocul de culise si constienta de influienta pe care o are si de faptul ca desemnarea deputatului nu depinde de alegatori. Isi permite sa exclame: "il sprijin eu, il aleg io...", impunandu-si astfel punctul de vedere, atunci cand Catavencu solicita deputatia in schimbul scrisorii. Pana la recuperarea acesteia, Zoe este intr-o permanenta defensiva activa, insotita de atitudini melodramatice si teatrale fiind decisa sa lupte chiar si impotriva guvernului. Indata ce redobandeste scrisoarea, echilibrul si linistea anterioara i se fac; devine regizoarea manifestatiei publice in cinstea lui Dandanache si nu se retrage in afara scenei, amintindu-i lui Catavencu, devenit marestru de ceremonii, ca "asta nu-i cea din urma camera".
Autorul o aseaza pe Zoe in afara registrelor majore ale comicului care domina piesa, lasand-o sa cada doar sub incidenta comicului de situatie si de caracter. Eroinei i se refuza o sensibilitate reala si chiar feminitatea, in afara de simpla sa prezenta fizica.
Zoe Trahanache este singurul personaj feminin al "Scrisorii pierdute", avand mai ales menirea de a servi pretextul dramatic prin inscrierea sa intr-un triunghi de efect, indelung practicat si exploatat in literatura: acela al sotiei amanta, impartindu-si viata intre sotul inselat si amantul amic al familiei. Preocuparea esentiala a lui Caragiale fiind farsa electorala si nu pretextul ce declanseaza derularea acesteia, el o aseaza pe Zoe inafara registrelor majore ale comicului care domina piesa, lasand-o sa cada doar sub incidenta comicului de situatie si de caracter. Eroinei i se refuza o sensibilitate reala si chair feminitatea, in afara de simpla sa prezenta fizica. Motivul apropierii de Tipatescu nu este unul strict afectiv, cat mai ales unul ce tine de conditaia bovarica si mondena a femeii din societatea inalta a tinutului, de gustul frivol pentru jocul erotic. Astfel ea e alarmata de ideea ca Fanica nu va mai putea fi prefect, dar nici nu accepta propunerea acestuia de a fugi impreuna, o posibila sansa a salvarii presupusei iubiri dintre ei.
Zoe Trahanache este cea care, din neglijenta, pierde scrisoarea compromitatoare, toate resursele sale fiind puse in slujba recuperarii acesteia, obsedata sa-si redobandeasca linistea si sa scape de scandalul public, care i-ar afecta imaginea fidelitatii conjugale.
Intr-o lume profund contaminata de un egoism cronic, ea are mai degraba trasaturi caracteriale masculin, fiind o fire voluntara mult mai hotarata decat Tipatescu in a rezolva conflictul prin compromis. E prinsa in jocul de culise si constienta de influienta pe care o are si de faptul ca desemnarea deputatului nu depinde de alegatori. Isi permite sa exclame: "il sprijin eu, il aleg io...", impunandu-si astfel punctul de vedere, atunci cand Catavencu solicita deputatia in schimbul scrisorii. Pana la recuperarea acesteia, Zoe este intr-o permanenta defensiva activa, insotita de atitudini melodramatice si teatrale fiind decisa sa lupte chiar si impotriva guvernului. Indata ce redobandeste scrisoarea, echilibrul si linistea anterioara i se fac; devine regizoarea manifestatiei publice in cinstea lui Dandanache si nu se retrage in afara scenei, amintindu-i lui Catavencu, devenit marestru de ceremonii, ca "asta nu-i cea din urma camera".
Tag-uri: comedie, caracterizare |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 20 February '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :