Statistics:
Visits: 2,031 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Stefan Tipatescu din opera O noapte furtunoasa scrisa de I. L. Caragiale-prima parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Stefan Tipatescu din opera O noapte furtunoasa scrisa de I. L. Caragiale-prima parte |
Personaj principal, static, multidimensional, realizat in maniera realista.
Modalitati de caracterizare:
- caracterizare directa: prin intermediul didascaliilor; prin portretul facut de alte personaje; autocaracterizare;
- caracterizare indirecta: prin gesturi, atitudini, mimica, ton; prin propriile actiuni, ganduri si simtiri, prin intermediul mediului social in care traieste; prin relatiile lui cu celelalte personaje; prin nume.
Posesor al unui statut privilegiat, personajul se detaseaza de universul comic-grotesc in care se invart celelalte personaje ale piesei, permitandu-si o judecata critica si aspra la adresa celorlalti; este deci si purtatorul perspectivei auctoriale (personaj-reflector).
Incadrandu-se aceleiasi tipologii realiste din comediile lui Caragiale, in ec onomia piesei O scrisoare pierduta Stefan Tipatescu este conceput ca un personaj de echilibru dramatic, fiind ferit de caricatura si avand acces la anumite calitati intelectuale si afective.
La adapostul autoritatii politice de prefect al judetului, personajul isi foloseste avantajele in propriile sale manevre si interese, acceptand si micile „ciupeli" ale lui Pristanda, nu neaparat din comprehensiune pentru situatia materiala grea a familiei sale, cat mai ales pentru ca e „om de credinta", „omul nostru". In disperare de cauza, Tipatescu concepe o adevarata strategie si tactica impotriva lui Catavencu, chiar trecand peste lege. De altfel, nu este singurul abuz de putere, caci tot el este cel care cenzureaza depesele de la telegraf, dispunand sa nu mai fie transmis niciun mesaj fara stirea lui. Panica si alerta personajului, unul din cele mai agitate ale piesei, vin din teama de a-si compromite, prin scandal, o situatie politica (aceea de prefect), si una afectiva (slabiciunea pentru Zoe), si nu relatia amicala cu Trahanache, care „stie tot, dar nu crede nimica". Pentru a se salva, face uz de puterea sa: ii da mana libera lui Pristanda, ii ofera lui Catavencu diverse posturi importante care insa nu-l multumesc pe acesta, pentru ca apoi, constient ca alegerile sunt o farsa electorala, o chestiune de optiune a unui grup restrans, si nu de practica democratica, sa cedeze: "Domnule Catavencu, esti candidatul Zoii, esti candidatul lui nenea Zaharia... prin urmare si al meu! Poimaine esti deputat!..."
Modalitati de caracterizare:
- caracterizare directa: prin intermediul didascaliilor; prin portretul facut de alte personaje; autocaracterizare;
- caracterizare indirecta: prin gesturi, atitudini, mimica, ton; prin propriile actiuni, ganduri si simtiri, prin intermediul mediului social in care traieste; prin relatiile lui cu celelalte personaje; prin nume.
Posesor al unui statut privilegiat, personajul se detaseaza de universul comic-grotesc in care se invart celelalte personaje ale piesei, permitandu-si o judecata critica si aspra la adresa celorlalti; este deci si purtatorul perspectivei auctoriale (personaj-reflector).
Incadrandu-se aceleiasi tipologii realiste din comediile lui Caragiale, in ec onomia piesei O scrisoare pierduta Stefan Tipatescu este conceput ca un personaj de echilibru dramatic, fiind ferit de caricatura si avand acces la anumite calitati intelectuale si afective.
La adapostul autoritatii politice de prefect al judetului, personajul isi foloseste avantajele in propriile sale manevre si interese, acceptand si micile „ciupeli" ale lui Pristanda, nu neaparat din comprehensiune pentru situatia materiala grea a familiei sale, cat mai ales pentru ca e „om de credinta", „omul nostru". In disperare de cauza, Tipatescu concepe o adevarata strategie si tactica impotriva lui Catavencu, chiar trecand peste lege. De altfel, nu este singurul abuz de putere, caci tot el este cel care cenzureaza depesele de la telegraf, dispunand sa nu mai fie transmis niciun mesaj fara stirea lui. Panica si alerta personajului, unul din cele mai agitate ale piesei, vin din teama de a-si compromite, prin scandal, o situatie politica (aceea de prefect), si una afectiva (slabiciunea pentru Zoe), si nu relatia amicala cu Trahanache, care „stie tot, dar nu crede nimica". Pentru a se salva, face uz de puterea sa: ii da mana libera lui Pristanda, ii ofera lui Catavencu diverse posturi importante care insa nu-l multumesc pe acesta, pentru ca apoi, constient ca alegerile sunt o farsa electorala, o chestiune de optiune a unui grup restrans, si nu de practica democratica, sa cedeze: "Domnule Catavencu, esti candidatul Zoii, esti candidatul lui nenea Zaharia... prin urmare si al meu! Poimaine esti deputat!..."
Tag-uri: caracterizare, opera, literatura |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 17 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :