Statistics:
Visits: 7,264 Votes: 8 Fame Riser |
Fame Rank
7.2
Fame Riser
|
|||||||||||
O scrisoare pierduta - argumentare ca este o comedie
Q: | Intreaba despre O scrisoare pierduta - argumentare ca este o comedie |
I.L.Caragiale a imbogatit literatura romana atat cu opere in proza (nuvele, povestiri , schite), cat si cu creatiile sale dramatice de o exceptionala valoare, el fiind cel mai mare dramaturg roman.
Una dintre cele mai reprezentative comedii ale sale este ‘O scrisoare pierduta’ jucata pentru prima data la 13 noiembrie 1884, pe scena Teatrului National din Bucuresti.
Fiind o comedie, aceasta opera literara intruneste atat conditiile generale ale unei creatii dramatice, cat si pe cele caracteristice speciei pe care o reprezinta.
Ca orice opera dramatica, a fost scrisa cu scopul de a fi reprezentata pe scena si este structurata in acte si scene. Ea cuprinde patru acte, fiecare act avand noua, paisprezece, sapte si, respectiv, paisprezece scene. Totodata, timpul si spatiun actiunii sun t limitate, intamplarile relatate ptrecandu-se in capitala unui judet de munte, in timpul alegerilor parlamentare din anul 1883.
Caracterul dramatic al operei este evidentiat de folosirea dialogului si a monologului dramatic, precum si de prezenta indicatiilor de regie (scenice) prin care se fixeaza cadrul actiunii si se evidentiaza unele dintre trasaturile specifice personajelor. Descrierea si naratiunea nu sunt prezente ca moduri de expunere, decat in aceste indicatii sau in replicile personajelor.
Prezenta conflictului dramatic este o alta trasatura specifica acestui gen literar (celui dramatic) care se intalneste si in creatia ‘O scrisoare pierduta’. El se declanseaza odata cu pierderea scrisorii ‘ de amor’ si evolueaza pe masura ce Catavencu ii santajeaza pe adversarii sai cu publicarea ei.
Dupa ce atinge punctul culminant in momentul pronuntarii numelui candidatului, conflictul se stinge cand Catavencu este deposedat de scrisoarea compromitatoare. Acest conflict de baza se imbina cu alte conflicte secundare prezente in actiunea comediei. Ca specie a genului dramatic, opera literara ‘O scrisoare pierduta’ este o comedie, intrucat provoaca rasul prin surprinderea moravurilor, a unor tipuri umane sau a unor situatii neasteptate.
Astfel, infatisand relatia dintre Tipatescu si Zoe sau felul in care se desfasoara alegerile pentru Camera, I. L. Caragiale realizeaza un comic de moravuri. Sunt vizate atat viata de famlie, cat si coruptia politicienilor care imbraca o diversitate de forme.
Este prezent si comicul de caracter, pentru ca autorul surprinde diferite tipuri umane care prin comportarea si trasaturile lor de caracter provoaca rasul.Pristanda starneste comicul prin supunerea oarba cu care duce la indeplinire ordinele sefilor, Farfuridi si Branzovenescu devin ridicoli prin teama exagerata de tradare iar Catavencu prin discursul demagigic si schimbarea de atitudine din final, cand un pacalitor devine pacalot. Generatoare de comic sunt si ticaiala venerabilului nenea Zaharia, dar si prostia ramolitului de Agamita Dandanache.
De asemenea, este prezent si comicul de situatie intrucat intamplarile comice abunda : pierderea si gasirea sucucesiva a scrisorii, situatia initiala si cea finala in care se afla Catavencu, sau deznodamantul farsei electorale care se termina cu multumirea tuturor, in sunetele muzicii.
Prin aceste tipuri de comic, I. L Caragiale a reusit sa realizeze umorul si ironia, privind cu mai multa sau mai putina ingaduinta personajele si faptele lor.
Realizand aceste categorii estetice – umorul si ironia – prin intermediul diverselor tipuri de comic folosite in cadrul unei structuri dramatice, opera literara ‘O scrisoare pierduta’ are toate notele specifice unei comedii.
Una dintre cele mai reprezentative comedii ale sale este ‘O scrisoare pierduta’ jucata pentru prima data la 13 noiembrie 1884, pe scena Teatrului National din Bucuresti.
Fiind o comedie, aceasta opera literara intruneste atat conditiile generale ale unei creatii dramatice, cat si pe cele caracteristice speciei pe care o reprezinta.
Ca orice opera dramatica, a fost scrisa cu scopul de a fi reprezentata pe scena si este structurata in acte si scene. Ea cuprinde patru acte, fiecare act avand noua, paisprezece, sapte si, respectiv, paisprezece scene. Totodata, timpul si spatiun actiunii sun t limitate, intamplarile relatate ptrecandu-se in capitala unui judet de munte, in timpul alegerilor parlamentare din anul 1883.
Caracterul dramatic al operei este evidentiat de folosirea dialogului si a monologului dramatic, precum si de prezenta indicatiilor de regie (scenice) prin care se fixeaza cadrul actiunii si se evidentiaza unele dintre trasaturile specifice personajelor. Descrierea si naratiunea nu sunt prezente ca moduri de expunere, decat in aceste indicatii sau in replicile personajelor.
Prezenta conflictului dramatic este o alta trasatura specifica acestui gen literar (celui dramatic) care se intalneste si in creatia ‘O scrisoare pierduta’. El se declanseaza odata cu pierderea scrisorii ‘ de amor’ si evolueaza pe masura ce Catavencu ii santajeaza pe adversarii sai cu publicarea ei.
Dupa ce atinge punctul culminant in momentul pronuntarii numelui candidatului, conflictul se stinge cand Catavencu este deposedat de scrisoarea compromitatoare. Acest conflict de baza se imbina cu alte conflicte secundare prezente in actiunea comediei. Ca specie a genului dramatic, opera literara ‘O scrisoare pierduta’ este o comedie, intrucat provoaca rasul prin surprinderea moravurilor, a unor tipuri umane sau a unor situatii neasteptate.
Astfel, infatisand relatia dintre Tipatescu si Zoe sau felul in care se desfasoara alegerile pentru Camera, I. L. Caragiale realizeaza un comic de moravuri. Sunt vizate atat viata de famlie, cat si coruptia politicienilor care imbraca o diversitate de forme.
Este prezent si comicul de caracter, pentru ca autorul surprinde diferite tipuri umane care prin comportarea si trasaturile lor de caracter provoaca rasul.Pristanda starneste comicul prin supunerea oarba cu care duce la indeplinire ordinele sefilor, Farfuridi si Branzovenescu devin ridicoli prin teama exagerata de tradare iar Catavencu prin discursul demagigic si schimbarea de atitudine din final, cand un pacalitor devine pacalot. Generatoare de comic sunt si ticaiala venerabilului nenea Zaharia, dar si prostia ramolitului de Agamita Dandanache.
De asemenea, este prezent si comicul de situatie intrucat intamplarile comice abunda : pierderea si gasirea sucucesiva a scrisorii, situatia initiala si cea finala in care se afla Catavencu, sau deznodamantul farsei electorale care se termina cu multumirea tuturor, in sunetele muzicii.
Prin aceste tipuri de comic, I. L Caragiale a reusit sa realizeze umorul si ironia, privind cu mai multa sau mai putina ingaduinta personajele si faptele lor.
Realizand aceste categorii estetice – umorul si ironia – prin intermediul diverselor tipuri de comic folosite in cadrul unei structuri dramatice, opera literara ‘O scrisoare pierduta’ are toate notele specifice unei comedii.
Tag-uri: argumentare, comedie, o scrisoare pierduta |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 24 March '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :