Statistics:
Visits: 3,313 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Modernismul, romantismul si simbolismul - scurta prezentare
Q: | Intreaba despre Modernismul, romantismul si simbolismul - scurta prezentare |
Daca traditionalismul este un fenomen autohton, fara corespondent in plan european, modernismul este o orientare estetica de larga circulatie
Atat in plan european, cat si in spatiul romanesc, modernismul desemneaza poetici dintre cele mai diverse, postromantice: simbolismul, ermetismul, expresionismul, avangarda ( suprarealismul, dadaism, constructivism, integralism ).
Vazute ca in viziunea lor istorica, acestea refac traseul devenirii constiintei poetice moderniste, diferit de epic si de dramatic.Preocupati sa confere poeziei constiinta de sine, modernistii contesta atat definitia clasica a liricului ( potrivit careia poezia e un limbaj “mai inalt†fata de cel “comunâ€, dar a carui logica nu difera in mod substantial de a acestuia ) cat si pe ce data de romant ici, pentru care lirica este un gen al sentimentelor, al inimii. E abolita astfel doctrina imitativa, clasica, si cea expresiva, romantica, in favoarea uneia imaginative, care afirma specificitatea absoluta a limbajului poetic, intraductibilitatea lui in limbaj comun, separarea decisiva a logicii poeziei de cea a prozei, orientarea interesului spre spatii aflate “dincolo†de lumea reala. Din meditatie asupra lumii, poezia devine meditatie asupra limbajului si asupra ei insesi. Asa se explica preferentierea de catre poetii modernisti a poeziilor de tip arta poetica (implicita sau explicita).
Multa vreme s-a considerat estetic doar frumoasul, identificat fie cu utilitarul sau placutul. Legea suprema a artelor in Antichitate era frumosul, Platon definea poezia un lucru “inaripat, gingas si sacruâ€, definitie care excludea amestecul frumosului cu vulgarul.
Cu timpul, prea mult gust in poezie a sterilizat-o, limitand obiectul ei in defavoarea adancirii complexitatii si autencitatii vietii. Simbolismul este un curent literar aparut in ultimul deceniu al secolului al XIX-lea, in Franta, ca reactie impotriva naturalismului si al parnasianismului.
Simbolismul se remarca prin prezenta a doua elemente specifice: sugestia si simbolul.
Sugestia poeziei simboliste refuza orice anecdotica incercand sa trnasmita stari, senzatii. Simbolul denota un grad mare de ambiguitate simbolizeaza in functie de tema si de context anumite stari, de obicei anoste. Un exemplu ar fi simbolul ploii care simbolizeaza decadere, moarte.
In istoria poeziei, simbolismul este cel care largeste subiectul artei. Baudelaire considera cu adevarat privilegiu al artei ca oribilul artistic exprimat sa devina frumusete.
Uratul, trivialul, terifiantul, abjectul nu sunt cultivate numai pentru ca socheaza ci si pentru ca aceste stari negative sunt capabile sa trezeasca stari esential estetice: comicul, trgicul, grotescul.
Atat in plan european, cat si in spatiul romanesc, modernismul desemneaza poetici dintre cele mai diverse, postromantice: simbolismul, ermetismul, expresionismul, avangarda ( suprarealismul, dadaism, constructivism, integralism ).
Vazute ca in viziunea lor istorica, acestea refac traseul devenirii constiintei poetice moderniste, diferit de epic si de dramatic.Preocupati sa confere poeziei constiinta de sine, modernistii contesta atat definitia clasica a liricului ( potrivit careia poezia e un limbaj “mai inalt†fata de cel “comunâ€, dar a carui logica nu difera in mod substantial de a acestuia ) cat si pe ce data de romant ici, pentru care lirica este un gen al sentimentelor, al inimii. E abolita astfel doctrina imitativa, clasica, si cea expresiva, romantica, in favoarea uneia imaginative, care afirma specificitatea absoluta a limbajului poetic, intraductibilitatea lui in limbaj comun, separarea decisiva a logicii poeziei de cea a prozei, orientarea interesului spre spatii aflate “dincolo†de lumea reala. Din meditatie asupra lumii, poezia devine meditatie asupra limbajului si asupra ei insesi. Asa se explica preferentierea de catre poetii modernisti a poeziilor de tip arta poetica (implicita sau explicita).
Multa vreme s-a considerat estetic doar frumoasul, identificat fie cu utilitarul sau placutul. Legea suprema a artelor in Antichitate era frumosul, Platon definea poezia un lucru “inaripat, gingas si sacruâ€, definitie care excludea amestecul frumosului cu vulgarul.
Cu timpul, prea mult gust in poezie a sterilizat-o, limitand obiectul ei in defavoarea adancirii complexitatii si autencitatii vietii. Simbolismul este un curent literar aparut in ultimul deceniu al secolului al XIX-lea, in Franta, ca reactie impotriva naturalismului si al parnasianismului.
Simbolismul se remarca prin prezenta a doua elemente specifice: sugestia si simbolul.
Sugestia poeziei simboliste refuza orice anecdotica incercand sa trnasmita stari, senzatii. Simbolul denota un grad mare de ambiguitate simbolizeaza in functie de tema si de context anumite stari, de obicei anoste. Un exemplu ar fi simbolul ploii care simbolizeaza decadere, moarte.
In istoria poeziei, simbolismul este cel care largeste subiectul artei. Baudelaire considera cu adevarat privilegiu al artei ca oribilul artistic exprimat sa devina frumusete.
Uratul, trivialul, terifiantul, abjectul nu sunt cultivate numai pentru ca socheaza ci si pentru ca aceste stari negative sunt capabile sa trezeasca stari esential estetice: comicul, trgicul, grotescul.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :