Statistics:
Visits: 2,026 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Lacustra - de George Bacovia
Q: | Intreaba despre Lacustra - de George Bacovia |
Poezia bacoviana recompune un real, dupa o viziune proprie, “decadentaâ€.
Publicata in volumul “Plumbâ€, aparut in 1916, poezia “Lacustra†apartine esteticii simboliste si esre semnificativa pentru universul bacovian.
Titlul poeziei este simbolic. Cu sens denotativ, “lacustra†reprezinta o locuinta primitiva, din paleolitic, temporara si nesigura, construita pe apa si sustinuta de patru piloni. Podul care pastra legatura cu lumea teresta era noaptea tras de la mal, pentru ca, proteja pe locatarii casei de pericolul lumii exterioare. Cu sens conotativ, titlul sugereaza faptul ca eul poetic este supus in permanenta pericolului agresiunii din partea lumii exterioare, de care se izoleaza, devenind in felul acesta un insingurat, un prizonier al propriei lumi.
Tema poeziei reprezinta un nucleu al intregii opere bacovine : dezagregarea sosmica si regresiunea in haosul primordial, amorf, descompunerea spirituala sub efectul ploii, alienarea fiintei sub presiunea materiei coplesitoare, descompunerea lenta a sinelui si a materiei.
Imaginarul poetic se organizeaza in jurul a doua simboluri: “ploaiaâ€-reprezinta dezagregarea eului, tristete, monotonie, descompunerea materiei si “lacustraâ€- simbol al limitarii orizontului uman.
Strofa intai exprima, in mod simbolic, dezagregarea materiei sub actiunea unei ploi permanente, plasata in atemporalitate: “De-atatea nopti aud plouandâ€. Perceptia unei alunecari in acvatic se face gradat, de la o reactie personala, in regim intim la inregistrarea unei reactii comice:â€Aud materia plangandâ€. Caderea ploii aactioneaza hipnotic asupra “somnului†fiintei si a lumii. Astfel, aplele din realitatea obiectiva, “ploaia†se contopesc cu apele visului, subconstientul, ambele avand proprietatea de a descompune, a dizolva. Apele ploii, constientul, aduc la suprafata, din vis, “apele profunde†ale constiintei, imaginea lacustrelor. Izolarea poetului este exprimata direct: “Sunt singurâ€.
In strofa a doua, este continuata ideea elementului acvatic, prin intermediul unor simboluri precum:â€scanduri udeâ€, “valâ€, “podâ€, “malâ€. Starea de nevroza, de iritare, provocata in prima strofa de plansul si dezagregarea materiei, se coreleaza cu spaima, in strofa a doua, sentimente generate de pericolul iminent :â€in spate ma izbeste-un valâ€. Reactiile instinctuale primeaza, eul fiind redus la contururile acestora:â€Tresar prin somn, si mi se pare/Ca n-am tras podul de la malâ€. Apare motivul somnului, purtand sugestia mortii, caci somnul bacovian este “un somn intorsâ€, care se transforma intr-un cosmar.
Strofa a treia amplifica starea de angoasa, de neliniste, de singuratate, a poetului prin regresiunea in “golul istoric†al inceputului lumii. Singuratatea este proiectata in etrenitate prin intermediul versului:â€Pe-aceleasi vremuri ma gasescâ€. Teama de neant produce exasperare, dar si resemnare in izolare.
Ultima strofa o reia simetric pe prima, in afara de versul al doilea, care se realizeaza ca o prelungire a primului catren : “Tot tresarind, tot asteptandâ€. Accentul cade pe planul subiectiv, trecandu-se de la universal la individual. Descompunerea este o actiune lineara si finita.
Dupa cum reiese si din cadrul acestui comentariu, putem spune ca lirica lui Bacovia este una care are ca tema “sfarsitul continuuâ€. Aceasta este de fapt tema generica a poeziei bacoviene, exprimata prin imaginea obsedanta a unui univers agonizant, o figurare a unei “lente apocalipseâ€, pe care nici macar sentimentul iubirii nu o mai poate evita.
Publicata in volumul “Plumbâ€, aparut in 1916, poezia “Lacustra†apartine esteticii simboliste si esre semnificativa pentru universul bacovian.
Titlul poeziei este simbolic. Cu sens denotativ, “lacustra†reprezinta o locuinta primitiva, din paleolitic, temporara si nesigura, construita pe apa si sustinuta de patru piloni. Podul care pastra legatura cu lumea teresta era noaptea tras de la mal, pentru ca, proteja pe locatarii casei de pericolul lumii exterioare. Cu sens conotativ, titlul sugereaza faptul ca eul poetic este supus in permanenta pericolului agresiunii din partea lumii exterioare, de care se izoleaza, devenind in felul acesta un insingurat, un prizonier al propriei lumi.
Tema poeziei reprezinta un nucleu al intregii opere bacovine : dezagregarea sosmica si regresiunea in haosul primordial, amorf, descompunerea spirituala sub efectul ploii, alienarea fiintei sub presiunea materiei coplesitoare, descompunerea lenta a sinelui si a materiei.
Imaginarul poetic se organizeaza in jurul a doua simboluri: “ploaiaâ€-reprezinta dezagregarea eului, tristete, monotonie, descompunerea materiei si “lacustraâ€- simbol al limitarii orizontului uman.
Strofa intai exprima, in mod simbolic, dezagregarea materiei sub actiunea unei ploi permanente, plasata in atemporalitate: “De-atatea nopti aud plouandâ€. Perceptia unei alunecari in acvatic se face gradat, de la o reactie personala, in regim intim la inregistrarea unei reactii comice:â€Aud materia plangandâ€. Caderea ploii aactioneaza hipnotic asupra “somnului†fiintei si a lumii. Astfel, aplele din realitatea obiectiva, “ploaia†se contopesc cu apele visului, subconstientul, ambele avand proprietatea de a descompune, a dizolva. Apele ploii, constientul, aduc la suprafata, din vis, “apele profunde†ale constiintei, imaginea lacustrelor. Izolarea poetului este exprimata direct: “Sunt singurâ€.
In strofa a doua, este continuata ideea elementului acvatic, prin intermediul unor simboluri precum:â€scanduri udeâ€, “valâ€, “podâ€, “malâ€. Starea de nevroza, de iritare, provocata in prima strofa de plansul si dezagregarea materiei, se coreleaza cu spaima, in strofa a doua, sentimente generate de pericolul iminent :â€in spate ma izbeste-un valâ€. Reactiile instinctuale primeaza, eul fiind redus la contururile acestora:â€Tresar prin somn, si mi se pare/Ca n-am tras podul de la malâ€. Apare motivul somnului, purtand sugestia mortii, caci somnul bacovian este “un somn intorsâ€, care se transforma intr-un cosmar.
Strofa a treia amplifica starea de angoasa, de neliniste, de singuratate, a poetului prin regresiunea in “golul istoric†al inceputului lumii. Singuratatea este proiectata in etrenitate prin intermediul versului:â€Pe-aceleasi vremuri ma gasescâ€. Teama de neant produce exasperare, dar si resemnare in izolare.
Ultima strofa o reia simetric pe prima, in afara de versul al doilea, care se realizeaza ca o prelungire a primului catren : “Tot tresarind, tot asteptandâ€. Accentul cade pe planul subiectiv, trecandu-se de la universal la individual. Descompunerea este o actiune lineara si finita.
Dupa cum reiese si din cadrul acestui comentariu, putem spune ca lirica lui Bacovia este una care are ca tema “sfarsitul continuuâ€. Aceasta este de fapt tema generica a poeziei bacoviene, exprimata prin imaginea obsedanta a unui univers agonizant, o figurare a unei “lente apocalipseâ€, pe care nici macar sentimentul iubirii nu o mai poate evita.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :