Statistics:
Visits: 2,513 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Despre opera literara Lacustra de George Bacovia
Q: | Intreaba despre Despre opera literara Lacustra de George Bacovia |
Acelaşi sentiment al însingurării totale este exprimat şi în poezia Lacustră, care gravitează în jurul unor motive simboliste: noaptea, ploaia, golul, moartea, plânsul şi nevroza. Poetul este despărţit de lume printr-un "gol istoric". Există o puternică senzaţie de dezagregare, sub imperiul apei, a universului şi a lumii. Dacă în întreaga poezie universală apa fertilizează, iar focul are menirea de a purifica, la Bacovia aceste elemente reprezintă moartea lentă.
Şi poezia Lacustră este structurată pe două planuri: planul exterior, al lumii şi al naturii, şi cel interior, iar conexiunea dintre ele este asigurată de trăirile dictate de subconştient. Poetul se trezeşte dintr-un somn adânc, dar zbuciumat, care aminteşte de ameninţarea morţii. Somnul bacovian este un "somn întors", deoarece se transformă într-un coşmar. O dată trezit, poetul descoperă o realitate terifiantă, fatală, pentru că îl privează de dreptul de a mai avea vreun contact cu lumea: "... şi mi se pare/ Că n-am tras podul de la mal."
Inceputul şi sfârşitul poeziei sugerează dimensiunea infinitului printr-o imagine auditivă. Astfel, versul al doilea din ultima strofă ("Tot tresărind, tot aşteptând...") devine o prelungire a celui de-al doilea din prima strofă ("Aud materia plângând..."). Plânsul de dimensiuni cosmice al naturii relevă adâncirea însingurării în care îi este dat poetului să se cufunde. Această idee este relevată încă o dată prin întoarcerea în timp, în anii istoriei. La rândul lor, locuinţele lacustre semnifică o asemenea reîntoarcere.
In strofele a doua şi a treia, domină senzaţiile tactile şi organice: "ude", "grei", "gol". Atributul "ude" sugerează solitudinea, plânsul, neantul. "Şi parcă dorm pe scânduri ude,/ In spate mă izbeşte-un val". Poetul adoptă o atitudine pasivă în faţa morţii; nu schiţează nici un gest, cu toate că îşi dă seama că "n-a tras podul de la mal". Ameninţarea morţii este relevantă mai ales în primul vers din strofa a treia: "Un gol istoric se întinde.".
Imaginea "pilonilor grei" simbolizează apărarea,, iar ideea de continuă eroziune este exprimată prin aşezarea subiectului "val" alături de predicatul "izbeşte". La toate acestea se adaugă o monotonie totală, pe care o sugerează gerunziile "plângând" ("Aud materia plângând"), "aşteptând" ("Tot tresărind, tot aşteptând...").
In acest context plânsul naturii este perceput de poetul chinuit în trăiri ca un simbol al dezagregării universale.
Aşadar, opera lui George Bacovia în totalitatea ei constituie un avertisment dat lumii de la care nu se aşteaptă nici un răspuns. De aici râsul absurd, sentimentul de singurătate şi nervozitatea poetului, iar elementele care au ca efect dezagregarea universului sunt: focul care mocneşte şi agonizează, apa care descompune şi vântul ale cărui sunete lugubre sunt simbolurile unui dezechilibru cosmic. Lirica bacoviană este "secreţiunea unui organism bolnav, după cum igrasia e lacrima zidurilor umede" (E. Lovinescu).
Poetul Nichita Stănescu mărturisea: "dintre poeţii a căror tensiune de comunicare a atins pragul extrem al suportabilităţii emotive, în ordinea poeziei româneşti, Baco-via este primul".
Şi poezia Lacustră este structurată pe două planuri: planul exterior, al lumii şi al naturii, şi cel interior, iar conexiunea dintre ele este asigurată de trăirile dictate de subconştient. Poetul se trezeşte dintr-un somn adânc, dar zbuciumat, care aminteşte de ameninţarea morţii. Somnul bacovian este un "somn întors", deoarece se transformă într-un coşmar. O dată trezit, poetul descoperă o realitate terifiantă, fatală, pentru că îl privează de dreptul de a mai avea vreun contact cu lumea: "... şi mi se pare/ Că n-am tras podul de la mal."
Inceputul şi sfârşitul poeziei sugerează dimensiunea infinitului printr-o imagine auditivă. Astfel, versul al doilea din ultima strofă ("Tot tresărind, tot aşteptând...") devine o prelungire a celui de-al doilea din prima strofă ("Aud materia plângând..."). Plânsul de dimensiuni cosmice al naturii relevă adâncirea însingurării în care îi este dat poetului să se cufunde. Această idee este relevată încă o dată prin întoarcerea în timp, în anii istoriei. La rândul lor, locuinţele lacustre semnifică o asemenea reîntoarcere.
In strofele a doua şi a treia, domină senzaţiile tactile şi organice: "ude", "grei", "gol". Atributul "ude" sugerează solitudinea, plânsul, neantul. "Şi parcă dorm pe scânduri ude,/ In spate mă izbeşte-un val". Poetul adoptă o atitudine pasivă în faţa morţii; nu schiţează nici un gest, cu toate că îşi dă seama că "n-a tras podul de la mal". Ameninţarea morţii este relevantă mai ales în primul vers din strofa a treia: "Un gol istoric se întinde.".
Imaginea "pilonilor grei" simbolizează apărarea,, iar ideea de continuă eroziune este exprimată prin aşezarea subiectului "val" alături de predicatul "izbeşte". La toate acestea se adaugă o monotonie totală, pe care o sugerează gerunziile "plângând" ("Aud materia plângând"), "aşteptând" ("Tot tresărind, tot aşteptând...").
In acest context plânsul naturii este perceput de poetul chinuit în trăiri ca un simbol al dezagregării universale.
Aşadar, opera lui George Bacovia în totalitatea ei constituie un avertisment dat lumii de la care nu se aşteaptă nici un răspuns. De aici râsul absurd, sentimentul de singurătate şi nervozitatea poetului, iar elementele care au ca efect dezagregarea universului sunt: focul care mocneşte şi agonizează, apa care descompune şi vântul ale cărui sunete lugubre sunt simbolurile unui dezechilibru cosmic. Lirica bacoviană este "secreţiunea unui organism bolnav, după cum igrasia e lacrima zidurilor umede" (E. Lovinescu).
Poetul Nichita Stănescu mărturisea: "dintre poeţii a căror tensiune de comunicare a atins pragul extrem al suportabilităţii emotive, în ordinea poeziei româneşti, Baco-via este primul".
Tag-uri: george bacovia, lacustra, opera literara |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 21 February '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :