Statistics:
Visits: 5,778 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
3
Fame Riser
|
|||||||||||
Ion, de Liviu Rebreanu - Caracterizarea personajului principal
Q: | Intreaba despre Ion, de Liviu Rebreanu - Caracterizarea personajului principal |
Ion este personajul principal, un personaj monumental, realizat prin tehnica basoreliefului. Nimeni nu sta in calea acestui personaj, a carui existenta este guvernata de verbele “a ravni si “a posedaâ€.
Personajul celui dintai roman a lui Rebreanu a suscitat, in viziunea criticilor, o tripla ipoteza.
Prima interpretare il vede ca pe un taran sarac, lacom de pamant din pricina pauperitatii, siret, incapatanat, capabil de compromisuri morale, renuntand la iubirea adevarata si simuland ceea ce nu simte, cu scopul unic de a castiga avere. E. Lovinescu si Tudor Vianu l-au caracterizat drept un primitiv si un senzual. De asemenea, in viziunea lor Ion este energic, ambitios, inteligent.
Cea de-a doua interpretare distincta ii apartine lui G. Calinescu care nu accepta aseza rea romanului in descendenta “Ciocoilor vechi si noi†de N. Filimon si nici a “Marei†de I. Slavici. Pentru el, Ion “ nu e inteligent si, prin urmare, nici ambitiosâ€. Calinescu reduce personajul la dimensiunea unei “brute caruia siretenia ii tine loc de desteptaciuneâ€.
A treia interpretare le apartine criticilor Paul Georgescu si Al. Pinu care le reproseaza predecesorilor atat neintelegerea resorturilor intime ale sufletului taranesc, nelipsit de complexitate, cat si refuzul de a-i acorda personajului dreptul la o viata spirituala. Al. Pinu transeaza lucrurile astfel: “Caracterizarea lui Lovinescu duce la concluzia gresita ca Ion este o abstractie golita de viata, intruparea unei monomenii ; aceea a lui Calinescu conduce la incheierea paradoxala ca, la tara nu exista oameni inteligenti†(“Studiu introductiv la L.R.â€)
De fapt, personajul principal al romanului este un flacau voinic, energic, constient de faptul ca inferioritatea lui materiala constituie o nedreptate in discordanta cu inzestrarea sa nativa, dorind in mod firesc sa o depaseasca.
Exponent al taranimii prin dorinta de a avea pamant, el este o individualitate prin modul in care il obtine. Singulara in satul Pripas nu este casatoria “sarantocului†cu o fata cu zestre, pentru ca Vasile Baciu si Ion Pop al Glanetasului dobandisera averea in acelasi fel, ci comportamentul sau: o face pe Ana de rusinea satului inainte de nunta, iar apoi umbla dupa nevasta lui George. Initial dotat cu o serie de calitati, in goana sa dupa avere se dezumanizeaza treptat, iar moartea lui este expresia intentiei moralizatoare a scriitorului.
Cele doua femei, conturate antitetic si complementar, Ana si Florica, reprezinta cele doua obsesii ale personajului principal: averea si iubirea.
Personajul celui dintai roman a lui Rebreanu a suscitat, in viziunea criticilor, o tripla ipoteza.
Prima interpretare il vede ca pe un taran sarac, lacom de pamant din pricina pauperitatii, siret, incapatanat, capabil de compromisuri morale, renuntand la iubirea adevarata si simuland ceea ce nu simte, cu scopul unic de a castiga avere. E. Lovinescu si Tudor Vianu l-au caracterizat drept un primitiv si un senzual. De asemenea, in viziunea lor Ion este energic, ambitios, inteligent.
Cea de-a doua interpretare distincta ii apartine lui G. Calinescu care nu accepta aseza rea romanului in descendenta “Ciocoilor vechi si noi†de N. Filimon si nici a “Marei†de I. Slavici. Pentru el, Ion “ nu e inteligent si, prin urmare, nici ambitiosâ€. Calinescu reduce personajul la dimensiunea unei “brute caruia siretenia ii tine loc de desteptaciuneâ€.
A treia interpretare le apartine criticilor Paul Georgescu si Al. Pinu care le reproseaza predecesorilor atat neintelegerea resorturilor intime ale sufletului taranesc, nelipsit de complexitate, cat si refuzul de a-i acorda personajului dreptul la o viata spirituala. Al. Pinu transeaza lucrurile astfel: “Caracterizarea lui Lovinescu duce la concluzia gresita ca Ion este o abstractie golita de viata, intruparea unei monomenii ; aceea a lui Calinescu conduce la incheierea paradoxala ca, la tara nu exista oameni inteligenti†(“Studiu introductiv la L.R.â€)
De fapt, personajul principal al romanului este un flacau voinic, energic, constient de faptul ca inferioritatea lui materiala constituie o nedreptate in discordanta cu inzestrarea sa nativa, dorind in mod firesc sa o depaseasca.
Exponent al taranimii prin dorinta de a avea pamant, el este o individualitate prin modul in care il obtine. Singulara in satul Pripas nu este casatoria “sarantocului†cu o fata cu zestre, pentru ca Vasile Baciu si Ion Pop al Glanetasului dobandisera averea in acelasi fel, ci comportamentul sau: o face pe Ana de rusinea satului inainte de nunta, iar apoi umbla dupa nevasta lui George. Initial dotat cu o serie de calitati, in goana sa dupa avere se dezumanizeaza treptat, iar moartea lui este expresia intentiei moralizatoare a scriitorului.
Cele doua femei, conturate antitetic si complementar, Ana si Florica, reprezinta cele doua obsesii ale personajului principal: averea si iubirea.
Tag-uri: roman, caracterizarea personajului principal, personaj monumental, basorelief |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 16 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :