Statistics:
Visits: 3,359 Votes: 2 Fame Riser |
Fame Rank
4.5
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Apostol Bologa din opera Padurea spanzuratilor scrisa de Liviu Rebreanu-prima parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Apostol Bologa din opera Padurea spanzuratilor scrisa de Liviu Rebreanu-prima parte |
Personaj principal, dinamic, multidimensional, realist, exponential.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizarea directa: portretul facut de narator si de alte personaje; autocaracterizarea;
— caracterizare indirecta: prin propriile actiuni, simtiri si ganduri; prin
mediul in care traieste; prin comentariul naratorial; prin nume.
Traiectoria existentiala a lui Bologa este sinuoasa si contradictorie, evidentiind — dincolo de relevanta faptelor - drama eroului, care provine, esential, din conflictul dintre nevoia de optiune personala si neputinta de a rezista unor imperative exterioare constiintei.
"Personaj de manevra morala" (Al. Protopopescu), Apostol Bologa intra de la inceput in trei laturi ale unei psihologii geometrice care sunt statul, neamul si iubirea . Aceste trei imperative strivesc mereu in Bologa libertatea de optiune, alcatuind astfel „un trio represiv". Bologa are orgoliul individualitatii (spre deosebire de Klapka) si cauta mereu un acord cu aceste „instante supraindividuale" pe calea unei constiinte lucide.
Crescut in spirit religios de o mama bigota si intr-unui de respect fata de valorile nationale („sa nu uiti niciodata ca esti roman") de un tata condamnat si apoi intemnitat in procesul Memorandumului, Bologa isi pierde credinta, la moartea tatalui.
La Budapesta, ca student la filosofie, isi faureste o conceptie despre viata bazata pe ideea datoriei fata de stat, afisandu-se ca partizan al politicii oficiale (in contradictie cu avocatul Domsa): "Eu nu afirm ca statul nostru e buni... Dar cata vreme exista, trebuie sa ne facem datoria... Dati-mi un stat mai bun si ma inchin (...). In viata trebuie sa contam pe realitati, nu pe dorinti".
Va merge mai departe. Prieten cu Marta, fiica avocatului, Bologa se ambitioneaza sa plece pe front (cu toate ca beneficia de scutire, ca fiu de vaduva) din dorinta de a-si verifica in fapta conceptia datoriei pe care tocmai o dobandise, esentiala fiind confirmarea atitudinii etice. Nu apetitul Martei Domsa pentru uniforme ofiteresti, asa cum s-a afirmat prea ades, este deci imboldul principal al inrolarii voluntare a lui Apostol.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizarea directa: portretul facut de narator si de alte personaje; autocaracterizarea;
— caracterizare indirecta: prin propriile actiuni, simtiri si ganduri; prin
mediul in care traieste; prin comentariul naratorial; prin nume.
Traiectoria existentiala a lui Bologa este sinuoasa si contradictorie, evidentiind — dincolo de relevanta faptelor - drama eroului, care provine, esential, din conflictul dintre nevoia de optiune personala si neputinta de a rezista unor imperative exterioare constiintei.
"Personaj de manevra morala" (Al. Protopopescu), Apostol Bologa intra de la inceput in trei laturi ale unei psihologii geometrice care sunt statul, neamul si iubirea . Aceste trei imperative strivesc mereu in Bologa libertatea de optiune, alcatuind astfel „un trio represiv". Bologa are orgoliul individualitatii (spre deosebire de Klapka) si cauta mereu un acord cu aceste „instante supraindividuale" pe calea unei constiinte lucide.
Crescut in spirit religios de o mama bigota si intr-unui de respect fata de valorile nationale („sa nu uiti niciodata ca esti roman") de un tata condamnat si apoi intemnitat in procesul Memorandumului, Bologa isi pierde credinta, la moartea tatalui.
La Budapesta, ca student la filosofie, isi faureste o conceptie despre viata bazata pe ideea datoriei fata de stat, afisandu-se ca partizan al politicii oficiale (in contradictie cu avocatul Domsa): "Eu nu afirm ca statul nostru e buni... Dar cata vreme exista, trebuie sa ne facem datoria... Dati-mi un stat mai bun si ma inchin (...). In viata trebuie sa contam pe realitati, nu pe dorinti".
Va merge mai departe. Prieten cu Marta, fiica avocatului, Bologa se ambitioneaza sa plece pe front (cu toate ca beneficia de scutire, ca fiu de vaduva) din dorinta de a-si verifica in fapta conceptia datoriei pe care tocmai o dobandise, esentiala fiind confirmarea atitudinii etice. Nu apetitul Martei Domsa pentru uniforme ofiteresti, asa cum s-a afirmat prea ades, este deci imboldul principal al inrolarii voluntare a lui Apostol.
Tag-uri: apostol bologa, padurea spanzuratilor, liviu rebreanu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :