FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 288
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Instruirea religioasa in scoala

Tag-uri Populare


religie   biserica   dumnezeu   familie   copii   societate   crestini   credinta   iubire   educatie   familie crestina   personalitate   formare   sfinti   scoala   suflet   intelepciune   viata   rol   parinti   fecioara   evanghelie   egipt   instruire   educare   crestin   morala   caracter   activitate   arta educarii   educatia morala   natura   expresie   sarbatori   craciun   matrita  

All Tags

Famous Forum

 

Instruirea religioasa in scoala

 Q:   Intreaba despre Instruirea religioasa in scoala       
Instruirea religioasa in scoala Cercetarea fenomenului religios ocupa un loc cu totul aparte in multe domenii ale stiintelor sociale , care-si propun sa studieze cu mijloace specifice multiple aspecte legate de credinta , de locul sacru in constiinta individuala si sociala, precum si impactul pe care fenomenul religios il are asupra diferitelor laturi ale vietii sociale.

Abordarea teoretica a problematicii legate de religiozitate presupune o serie de precizari si delimitari privind conceptul de “Dumnezeu “ , “ Credinta “ , “ Religie “ , “Biserica” , pe de o parte , precum si referitoare la notiunile de “credinta religioasa “, “ traire “ , “ sentimente “ si “ comportament religios “ – pe de alta parte .

Conform invat aturii de credinta a Bisericii noastre , “religia este raportul liber si constient al omului cu dumnezeu , care se traduce in suflet prin sentiment religios , iar in afara , prin morala si cult”. Legatura libera si constienta a omului cu Dumnezeu , imbraca doua aspecte : cunoasterea si adorarea lui Dumnezeu .

Lucrarea lui Dumnezeu in Hristos de indreptare a omului , este aceea de miscare a inimiii prin caldura harului dumnezeiesc: “ El sapa la radacina pomului acolo unde se strecurase moartea , il uda ,ii pune ingrasaminte si asteapta roade “ ( Luca 13,8-9 ) , adica faptele cele bune , care prin har vor izvori din inima ca dintr-o fantana cu apa vie a recunostintei.

Educatia religioasa este una din problemele de substanta ale societatii in general si ale politicii educationale in special . Tineretul este deosebit de sensibil fata de lucruri care sunt impuse din afara si tot asa de sensibili la lucrurile care vin din interior , din inima.

Educatia religioasa trebuie sa inceapa inca din copilarie deoarece copilul poate fi mai influentat religios – moral cand este mic decat mai tarziu. Deprinderile bune , formate in copilarie , raman uneori valabile pentru intraga viata .

Actiunea de initiere in taina vietii crestine , de formare a personalitatii religioase “ dupa chipul lui Hristos “ se face si in cadrul invatamantului religios , urmarindu-se informarea si formarea elevilor in vederea atingerii idealului vietii de crestin. Dar personalitatea crestina a elevilor trebuie sa imbrace cateva trasaturi ca : libertatea , vointa ( ce se manifesta in chemarile , exigentele si incercarile vietii ) si sentimental ca element social –divin.

Instruirea religioasa duce la cultura religioasa , care nu este acelasi lucru cu cultura crestina . Toata lumea invata si reuseste sa cunoasca mai mult sau mai putin o doctrina . Dar nu toata lumea pune in practica trairea crestina .
Constatam astazi o criza morala in societate. Una e sa fii crestin cu numele , alta sa fii practicant. Pe elevi cine sa-i invete religia? Familia , care nici ea nu a invatat religia? Sa-i invete mass- media ? Ar fi un nou sens. Sa invete de la Biserica ? Dar cati elevi vin astazi la Biserica? A mai ramas scoala . desi religia se invata in scoala , ea nu se invata ca orice obiect.

Religia se invata prin armonizarea vietii fizice a elevului , in acord cu cea spirituala , aceasta ajutandu-l sa le puna la suflet si sa le practice in viata .
Deci, pe langa metodele de predare – invatare folosite , trebuie sa cultivam predispozitia religioasa si prin alte forme de manifestare, care apoi sa se exteriorizeze prin sentimentul religios si sa se concretizeze printr-o serie de acte si atitudini morale , rituri, ceremonii si practici religioase .
Manifestarile cultural religioase – printre care si serbarile scolare antreneaza de fiecare data un numar foarte mare de elevi. Ele conduc la promovarea unui inalt nivel de dezvoltare a personalitatii religios morale. De obicei ele se realizeaza complementar cu activitatile punandu-se accent intr-o mai mare masura pe latura exterioara si expresiva a acestora , pe dezvoltarea vietii afective si formarea unor impresii personale fata de personaj , de perioada istorica si geografica a actiunii pe care o interpreteaza . Eficienta si atractivitatea acestor serbari depind de ingeniozitatea fiecarui profesor. Daca vom tine cont de particularitatile de varsta ale elevilor , de aptitudinile si posibilitatile de interpretare a personajului , daca vom sti sa transmitem cum se cuvine teoria legata de ceea ce vrem sa puna elevii in scena , rezultatele vor fi de durata si cu eficienta mai mare.

Daca vom sti sa cultivam predispozitia religioasa a elevilor pentru a o exterioriza prin sentimentul religios si sa se concretizeze printr-o seama de acte si atitudini morale vom reusi sa pastram pe mai departe credinta prin elevii nostri. Daca in cadrul orelor de religie vom scoate in evidenta faptele morale a personajelor , pe care elevii le vor interpreta in serbari , atunci acestia prin repetitii se vor desprinde si le vor pune in practica in comportamentul lor religios moral . Astfel stim ca in fiecare familie in perioada Pastelui si a Craciunului , conform traditiei se canta tot felul de colinde si cantari referitoare la viata si activitatea lui Hristos antrenandu-i pana si pe cei mai mici copii , apoi in gradinita si scoala aceste forme de manifestare religioasa primind o importanta deosebita prin deprindere , acesti copii le vor transmite generatiilor urmatoare.

Colindele – versuri cantata -reprezinta o predica orala , o cateheza transmisa din om in om si in special , transmisa prin copii pana in zilele noastre. Copiii inteleg mesajul , le iubesc , sunt emotionati , isi sadesc si intaresc credinta in Dumnezeu .

Colindele in cadrul serbarilor scolare ne infatiseaza imensa bucurie a elevilor de a transmite mesasjul Nasterii Domnului . Apoi formand cete de colindatori , merg la ferestre si intreaba : Primiti colindatorii ? Aceasta intrebare isi are rostul ei , deoarece atunci cand ceata este primita in casa , gazda incuvinteaza ca primeste invatatura despre Iisus Hristos , Cel ce se naste pe pamant. Deci prin urmare , colindatorii isi indeplinesc misiunea de propovaduitori ai credintei.

Asa cum vorbim de inaintasii nostri cu mandrie si respect , despre eclavia lor , asa se va vorbi si despre noi ca pastratori si continuatori ai credintei prin aceste forme de manifestare culturala .

Se stie ca mesajul colindelor se transmite prin versuri , dar in mod special prin melodie . Cuvintele sunt menite sa se adreseze mintii, intelegerii noastre iar melodia se adreseaza inimii noastre. Pe de alta parte ne lumineaza mintea , pe de alta parte ne impresioneaza inima refacandu-se legatura inima-minte . Cuvintele cantate se tin minte mai usor si asociate cu melodia , parca vin de la sine . La stramosi era obiceiul ca invataturile sfinte sa se transmita prin cantare .

Asa se angajeaza intreaga noastra fiinta in primirea invataturii care aduce armonie in sufletele noastre. Acolo unde este armonie, se instaleaza binele , se instaleaza Dumnezeu , pentru ca Dumnezeu este binele. Trezirea interesului religios prin aceste serbari duce la crearea unei atmosfere de cercetare , de munca colectiva , de legaturi sociale si chiar o atmosfera de voiosie si buna intelegere intre elevi .

Daca vor fi antrenati si pregatiti cat mai multi elevi in realizarea unei serbari le dam de inteles ca pot fi utili , ca interventiile efective la pregatirea acestora vor crea legaturi de prietenie si ajutor intre ei.

Ceea ce trebuie sa mentionam in special , este faptul ca educatia moral –religioasa este o misiune deosebit de grea . In fiecare zi trebuie sa ne gandim ca samanta pe care o sadim in sufletele lor trebuie sa incolteasca pentru a deveni mai buni , mai iubitori fata de Dumnezeu si fata de aproapele lor.

Profesorului ii revine aceasta nobila misiune "de a fi lucrator impreuna cu Dumnezeu pentru formarea sufletelor elevilor". Un sacrificiu mare pentru a scoate la iveala frumusetea sufletului.

Va invitam pe forumul FamousWhy dedicat Religiei.

sursa imaginii : alenkasprintables.com


Tag-uri: instruire, religie, scoala, educare, dumnezeu, biserica, credinta



Categorie: Viata Religioasa  - ( Viata Religioasa - Archiva)

Data Adaugarii: 24 January '08


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :