Statistics:
Visits: 1,889 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Despre Daoism
Q: | Intreaba despre Despre Daoism |
Inainte de a face o sumară analiză a daoismului - amplă mişcare filosofică şi religioasă, fundată de Lao Zi, dar care depăşeşte, ca timp şi conţinut, marginile vieţii şi activităţii acestuia - este interesant de remarcat că, In ciuda întalnirii în epocă între daoism şi confucianism şi cu, toate că ambele doctrine au avut ecou extrem de larg (şi e hazardat a afirma care a avut o mai mare popularitate), ele s-au deosebit fundamental.
Astfel, în timp ce confucianismul s-a dedicat problemelor zilnice, de viaţă curentă, ale omului social şi familial, daoismul părăseşte nu numai individul, ci şi societatea, interesele pămînteşti, căutînd în schimb apropierea de absolutul nepersonal, de calea, legea firească a dezvoltării şi schimbării lumii, de pr incipiul etern — Dao.
în privinţa atitudinii sociale şi faţă de mediul natural, ca aproape toate doctrinele filosofiei tradiţionale, daoismul este adept al neintervenţiei, al nonacţiunii (wouwei), atît pentru carmuitori, cat şi pentru oamenii de rînd: „Practică nonacţiu-nea/Totul va reintra în ordinea firească". Sau: „Peste tot, ceea ce este moale uzează ce e tare (apa roade piatra)... Concluzia pe care o pot trage de aici este suprema eficacitate a nonacţiunii". Lao Zi propovăduieşte altruismul social, izvorat din acelaşi principiu al neintervenţiei: „Urmandu-i exemplul (al apei, care se aşează în locurile joase), cei care imită Principiul (principiul suprem, Dao, a cărui imagine este apa), se pleacă, se golesc, sunt binefăcători, ...Ei nu luptă pentru propriul lor interes, ci cedează". Este, desigur, adept al păcii, dar nu numai din fundamentarea pe nonacţiune, ci şi punnd în cumpănă considerente umanitare: „Iar cand te bucuri de masacrarea oamenilor/ Cum să nu eşuezi în lumea oamenilor?"
Adept al guvernării personale, propovăduieşte ţinerea poporului departe de cunoaştere, de treburile publice; nu inseamnă, însă, că recomandă conducerea despotică: „Fiind simplu, el (înţeleptul, carmuitorul) va fi liberal (în limitele drepte, fără risipă),/ Fiind umil, el guvernează fără tiranie". Daoismul, care propovăduia şi ruperea de lume, solitarismul, a degenerat, cu trecerea timpului, în practici magice socotite onducătoare la Dao etern. Principalul magician al noii formule, manifestată încă de prin secolul I î.e.n., a fost Zhang Daoling (sec. al II-lea), care a adoptat titlul de Maestru al Cerului; titlul a fost purtat de discipoli pînă prin anii 20 ai secolului nostru (uneori sub forma de „Fiul Cerului").
Doctrina, şi datorită interpretării date de magicianul Zhang Jue), care anunţa sosirea Marii Păci, a contribuit la declan-area şi la desfăşurarea, în anul 184, a marii răscoale ţărăneşti hineze antiimperiale Turbanele galbene. Pentru a rezista ncurenţei budismului, ce s-a răspîndit în China în special timpul domniei lui Ming Di (58—75) daoismul a ieşit din aza esotérica, devenind o religie de tip tradiţional, cu instituie corespunzătoare, degenerand în misticism.
Astfel, în timp ce confucianismul s-a dedicat problemelor zilnice, de viaţă curentă, ale omului social şi familial, daoismul părăseşte nu numai individul, ci şi societatea, interesele pămînteşti, căutînd în schimb apropierea de absolutul nepersonal, de calea, legea firească a dezvoltării şi schimbării lumii, de pr incipiul etern — Dao.
în privinţa atitudinii sociale şi faţă de mediul natural, ca aproape toate doctrinele filosofiei tradiţionale, daoismul este adept al neintervenţiei, al nonacţiunii (wouwei), atît pentru carmuitori, cat şi pentru oamenii de rînd: „Practică nonacţiu-nea/Totul va reintra în ordinea firească". Sau: „Peste tot, ceea ce este moale uzează ce e tare (apa roade piatra)... Concluzia pe care o pot trage de aici este suprema eficacitate a nonacţiunii". Lao Zi propovăduieşte altruismul social, izvorat din acelaşi principiu al neintervenţiei: „Urmandu-i exemplul (al apei, care se aşează în locurile joase), cei care imită Principiul (principiul suprem, Dao, a cărui imagine este apa), se pleacă, se golesc, sunt binefăcători, ...Ei nu luptă pentru propriul lor interes, ci cedează". Este, desigur, adept al păcii, dar nu numai din fundamentarea pe nonacţiune, ci şi punnd în cumpănă considerente umanitare: „Iar cand te bucuri de masacrarea oamenilor/ Cum să nu eşuezi în lumea oamenilor?"
Adept al guvernării personale, propovăduieşte ţinerea poporului departe de cunoaştere, de treburile publice; nu inseamnă, însă, că recomandă conducerea despotică: „Fiind simplu, el (înţeleptul, carmuitorul) va fi liberal (în limitele drepte, fără risipă),/ Fiind umil, el guvernează fără tiranie". Daoismul, care propovăduia şi ruperea de lume, solitarismul, a degenerat, cu trecerea timpului, în practici magice socotite onducătoare la Dao etern. Principalul magician al noii formule, manifestată încă de prin secolul I î.e.n., a fost Zhang Daoling (sec. al II-lea), care a adoptat titlul de Maestru al Cerului; titlul a fost purtat de discipoli pînă prin anii 20 ai secolului nostru (uneori sub forma de „Fiul Cerului").
Doctrina, şi datorită interpretării date de magicianul Zhang Jue), care anunţa sosirea Marii Păci, a contribuit la declan-area şi la desfăşurarea, în anul 184, a marii răscoale ţărăneşti hineze antiimperiale Turbanele galbene. Pentru a rezista ncurenţei budismului, ce s-a răspîndit în China în special timpul domniei lui Ming Di (58—75) daoismul a ieşit din aza esotérica, devenind o religie de tip tradiţional, cu instituie corespunzătoare, degenerand în misticism.
Tag-uri: istorie, antichitate, personalitati |
- Omul Fiinta Sociala si Omul Persoana (9646 visits)
- Biserica si rolul ei in inaltarea spirituala a tineretului (1953 visits)
- Sfintii - ocrotitorii si prietenii copiilor (1882 visits)
- Realizarea educatiei morale prin activitati cu continut religios (1741 visits)
- Familia crestina in societate (1733 visits)
- Templul din Ierusalim (1635 visits)
- Educatia copilului in familia crestina (1594 visits)
- Fecioara Maria (1580 visits)
- Iubirea in familia crestina (1418 visits)
- Familia crestina in pragul sarbatorilor de iarna (1265 visits)
- Intelepciunea - Puterea suprema (1253 visits)
- Familia - expresie a iubirii lui Dumnezeu (1214 visits)
- Educatia morala - parte componenta a lectiei de religie (1202 visits)
- Familia Crestina : Matrita de viata fundamentala in formarea personalitatii copilului (1170 visits)
- Despre Daoism (1124 visits)
- Omul Fiinta Sociala si Omul Persoana
- Biserica cea mica - factor determinant al educatiei
- Educatia morala - parte componenta a lectiei de religie
- Educatia copilului in familia crestina
- Familia in lumina moralei crestine
- Intelepciunea - Puterea suprema
- Biserica si rolul ei in inaltarea spirituala a tineretului
- Viziunea Crestina si Ciziunea Fiozofica Despre Om
- Un an la Seminarul Teologic "Grigore Teologul" Craiova
- Sfintii - ocrotitorii si prietenii copiilor
- Realizarea educatiei morale prin activitati cu continut religios
- Omul Fiinta Sociala si Omul Persoana
- Familia crestina in societate
- Familia crestina in pragul sarbatorilor de iarna
- Familia - expresie a iubirii lui Dumnezeu
- Placerile trupesti, unelte ale diavolului
- Copiii si libertatea de a alege binele sau raul
- Biserica cea mica - factor determinant al educatiei
- Top Mitropoliti ai Moldovei si Bucovinei
- Top 40 Mitropoliti ai Ardealului
- Top Mitropoliti ai Munteniei si Dobrogei
- Top 22 artisti membri ai Bisericii Scientologice
Categorie: Viata Religioasa - ( Viata Religioasa - Archiva)
Data Adaugarii: 05 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :