Statistics:
Visits: 1,975 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Arta populara
Q: | Intreaba despre Arta populara |
Foarte multi specialisti sunt circumspecti insasi cu realitatea artei populare. Este oare vorba de arta in cazul unor productii iesite din mainile mesterului taran care nu-si propune atunci cand lucreaza cine stie ce probleme-metafizce, ci urmareste doar sa-si satisfaca numai anumite trebuinte? A existat totdeauna o granita foarte greu de sesizat si de stabilit intre arta populara si artizanat.
Arta populara se afirma la intersesctia dintre magic si estetic si este o componeta tulburatoarte a sufletului romanesc.
Exact ca intreaga viata a taranului roman arta populara are podere religoasa de apropape suta la suta. Poate doar ceramica-simpla, pictata smaltuita sau nesmaltuita si obiectele de uz casnic sa faca o oarecare exceptie,insa si in aceste cazuri elementele decorative au funtii apotropaice sau simbolistica religioasa.
Pictura populara este limitata la icoane, cand vorbim de taran roman termenul de pictura laica nu isi are rostul. Iconarul taran-cel mai adesea neistruit-se contopeste cu sacrul revelat si reuseste (in pofida includerii elementelor de arhitectura locala si de port) sa reprezinte in operele sale misterul infinit al dumnezeirii. Icoana populara inseamna adorare, iar adorarea rugaciune. Chiar pe un ateu-caruia semnele crestinatatii ii trezesc detestarea, icoana populara il aduce la tacere; iar aceasta tacere este deseori mai misteroasa decat rugaciunea. †Icoanele sunt marturii ale inaltimii la care a ajuns sufletul unei natiuni, prin rugaciunile si contemplarea lui Dumnezeu. In ele putem vedea spiritualitatea strabunilor nostri, si de asemenea, putem vedea frumusetea sufletului si implinirea sa†parintele Ilie Cleopa. In spatiul romanesc, icoana, considerata obiect de cult si de veneratie religioasa, a primit o noua valenta: aceea de contemplare artistica.
Pe langa icoane, in suita obiectelor populare, cu conotatie religioasa, care sunt considerate azi arta intra: pristolnicele, crucile de mana si troitele toate fiint obiecte din lemn tare, sulpate manual, uneori chiar pictate; folosite initial in cadrul ceremonialului religios sau in diferite alte activitati care fac trimitere la biserica. Ele reflecta un mod aparte al taranului de a intelege sensurile vietii si ale mortii…nu degeaba Petre Tutea a definit taranul ca fiind "omul absolut".
sursa imaginii : traditii.ro
Arta populara se afirma la intersesctia dintre magic si estetic si este o componeta tulburatoarte a sufletului romanesc.
Exact ca intreaga viata a taranului roman arta populara are podere religoasa de apropape suta la suta. Poate doar ceramica-simpla, pictata smaltuita sau nesmaltuita si obiectele de uz casnic sa faca o oarecare exceptie,insa si in aceste cazuri elementele decorative au funtii apotropaice sau simbolistica religioasa.
Pictura populara este limitata la icoane, cand vorbim de taran roman termenul de pictura laica nu isi are rostul. Iconarul taran-cel mai adesea neistruit-se contopeste cu sacrul revelat si reuseste (in pofida includerii elementelor de arhitectura locala si de port) sa reprezinte in operele sale misterul infinit al dumnezeirii. Icoana populara inseamna adorare, iar adorarea rugaciune. Chiar pe un ateu-caruia semnele crestinatatii ii trezesc detestarea, icoana populara il aduce la tacere; iar aceasta tacere este deseori mai misteroasa decat rugaciunea. †Icoanele sunt marturii ale inaltimii la care a ajuns sufletul unei natiuni, prin rugaciunile si contemplarea lui Dumnezeu. In ele putem vedea spiritualitatea strabunilor nostri, si de asemenea, putem vedea frumusetea sufletului si implinirea sa†parintele Ilie Cleopa. In spatiul romanesc, icoana, considerata obiect de cult si de veneratie religioasa, a primit o noua valenta: aceea de contemplare artistica.
Pe langa icoane, in suita obiectelor populare, cu conotatie religioasa, care sunt considerate azi arta intra: pristolnicele, crucile de mana si troitele toate fiint obiecte din lemn tare, sulpate manual, uneori chiar pictate; folosite initial in cadrul ceremonialului religios sau in diferite alte activitati care fac trimitere la biserica. Ele reflecta un mod aparte al taranului de a intelege sensurile vietii si ale mortii…nu degeaba Petre Tutea a definit taranul ca fiind "omul absolut".
sursa imaginii : traditii.ro
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 07 March '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :