Statistics:
Visits: 1,652 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Floare albastra
Q: | Intreaba despre Floare albastra |
Poemul “Floare albastra†scris in 1872 si publicat in revista “Convorbiri literare†in 1873, este o capodopera a lirismului eminescian din etapa de tinerete, “un nucleu de virtualitati†menite sa anunte marile creatii ulterioare, culminand cu “Luceafarulâ€.
Dezvoltare a unui motiv poetic european intr-o viziune lirica proprie, “Floare albastra†poate fi considerata o “poezie nucleu†a romantismului eminescian.
Viziunea romantica e data de tema, de motivele literare, de atitudinea poetica, de asocierea speciilor: poem filozofic (meditatie), egloga (idila cu dialog) si elegie.
La romantici tema iubirii apare in corelatie cu tema naturii, pentru ca natura vibreaza la starile sufletesti ale eului. “Floare albastr a†apartine acestei teme si reprezinta ipostaza iubirii paradisiace prezenta in idilele eminesciene din aceeasi etapa de creatie, “Sara pe deal, Dorinta, Lacul, Povestea teiului†sau in secventa idilica din “Luceafarulâ€.
Depaseste insa cadrul unei idile, implicand conditia geniului.
“Floare albastra†isi are punctul de plecare in mitul romantic al aspiratiei catre idealul de fericire, de iubire pura, intalnit si la Novalis sau Leupardi. Motiv romantic de larga circulatie europeana, “floare albastra†simbolizeaza in romanul “Heinrich Von Ofterdingen†de Novalis: “tendinta spre infinit, nazuinta de a atinge indepartata patrie a poeziei†(D. Popovici-Poezia lui Mihai Eminescu) iar in opera lui Leupardi vointa lirica de a naufragia in infinit. Simbolul florii albastre, regasit si in alte texte eminesciene, “Calin (file de poveste), Sarmanul Dionisâ€, dobandeste aici valoare polisemantica: aspiratie spre fericirea prin iubire, chemare a lumii fenomenale, nostalgie a iubirii ca mister al vietii, o pozitie ireductibila, intre lumea calda, efemer-terestra si lumea rece a ideilor, a cunoasterii absolute. In creatia eminesciana “albastrul†este culoarea infinitului, a marilor departari, a idealului, iar “floarea†simbolizeaza viata, fiinta pastratoare a dorintelor dezvaluite cu vraja.
Poezia se structureaza in jurul unei serii de opozitii: eternitate/moarte–temporalitate/viata, masculin-feminin, detasare apolinica-traire dionisiaca, abastract-concret, vis-realitate, aproape-departe, atunci-acum.
Dezvoltare a unui motiv poetic european intr-o viziune lirica proprie, “Floare albastra†poate fi considerata o “poezie nucleu†a romantismului eminescian.
Viziunea romantica e data de tema, de motivele literare, de atitudinea poetica, de asocierea speciilor: poem filozofic (meditatie), egloga (idila cu dialog) si elegie.
La romantici tema iubirii apare in corelatie cu tema naturii, pentru ca natura vibreaza la starile sufletesti ale eului. “Floare albastr a†apartine acestei teme si reprezinta ipostaza iubirii paradisiace prezenta in idilele eminesciene din aceeasi etapa de creatie, “Sara pe deal, Dorinta, Lacul, Povestea teiului†sau in secventa idilica din “Luceafarulâ€.
Depaseste insa cadrul unei idile, implicand conditia geniului.
“Floare albastra†isi are punctul de plecare in mitul romantic al aspiratiei catre idealul de fericire, de iubire pura, intalnit si la Novalis sau Leupardi. Motiv romantic de larga circulatie europeana, “floare albastra†simbolizeaza in romanul “Heinrich Von Ofterdingen†de Novalis: “tendinta spre infinit, nazuinta de a atinge indepartata patrie a poeziei†(D. Popovici-Poezia lui Mihai Eminescu) iar in opera lui Leupardi vointa lirica de a naufragia in infinit. Simbolul florii albastre, regasit si in alte texte eminesciene, “Calin (file de poveste), Sarmanul Dionisâ€, dobandeste aici valoare polisemantica: aspiratie spre fericirea prin iubire, chemare a lumii fenomenale, nostalgie a iubirii ca mister al vietii, o pozitie ireductibila, intre lumea calda, efemer-terestra si lumea rece a ideilor, a cunoasterii absolute. In creatia eminesciana “albastrul†este culoarea infinitului, a marilor departari, a idealului, iar “floarea†simbolizeaza viata, fiinta pastratoare a dorintelor dezvaluite cu vraja.
Poezia se structureaza in jurul unei serii de opozitii: eternitate/moarte–temporalitate/viata, masculin-feminin, detasare apolinica-traire dionisiaca, abastract-concret, vis-realitate, aproape-departe, atunci-acum.
Tag-uri: poezie, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 16 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :