Statistics:
Visits: 15,046 Votes: 10 Fame Riser |
Fame Rank
7.5
Fame Riser
|
|||||||||||
Plumb - nivelurile textului poetic
Q: | Intreaba despre Plumb - nivelurile textului poetic |
La nivel fonetic, cuvantul ‘plumb’ cuprinde o vocala inchisa de cate doua consoane ‘grele’ ceea ce sugereaza o inchidere a spatiului. In restul poeziei predomina vocalele o, i, u , dand sentimentul golului existential, al absentei, al vidului launtric. Sonoritatile lugubre sunt obtinute prin aglomerarea consoanelor dure : b, p, m, n, s, t .
In ceea ce priveste prozodia, ‘Plumb’ are o constructie riguroasa, care sugereaza prezenta mortii prin inchiderea versurilor cu rima imbratisata, masura fixa de zece silabe, iambul alternand cu amfibrahul.
La nivel morfologic, e remarca prezena verbelor, in marea lor majoritate statice. Timpul imperfect desemneaza trecututl nedeterminat, permanenta unei stari de angoasa : ‘dormeau, stam, era, scartaiau, do rmea, atarnau’. Verbele statice la imperfect sunt asezate cu precadere la inceput de vers iar acelor verbe carora nu le este atestata staticitatea in dictinar, li se reduce intensitatea miscarii. Cele doua verbe, la perfect compus – ‘am inceput’ si respectiv, la conjuctiv-‘sa strig’, sugereaza disperarea poetului atunci cand constientizeaza ca universul inconjurator este cuprins de atmosfera sumbra a mortii.
Verbul ‘ a fi’ impersonal, apare in doua versuri simetrice sintactic.
Versul al treilea din prima strofa se remarca prin elipsa verbului ‘ a fi’ cu sens existential : ‘Si flori de plumb si funerar vestmant’, continuand imaginea statica si sugerand o imagine impresionista. Adverbul ‘adanc’ asezat langa verbul ‘dormeau’ sugereaza somnul vesnic, moartea. Apropierea dintre somn si moarte este clasica, atat datorita nemiscarii pe care ambele stari o presupun, cat si faptului ca ambele constituie o rupere de lumea reala.
La nivel sintactic, textul este structurat pe o serie de propozitii principale, independente, coordonate prin juxtapunere sau copulativ. De asemenea, se remarca topica inversa, cu subiectul postpus ‘Dormeau adanc sicriele de plumb’, ‘Dormea intors amorul’.
Repetarea conjuctiei copulative ‘si’ realizeaza suprapunerea de imagini pentru a reda aceeasi stare.
La nivel lexical, se remarca prezenta cuvintelor din campul semantic al mortii : ‘sicriu, cavou, funerar, coroana, mort’. Repetarea acelorasi cuvinte are ca efect monotonia.
La nivel stilsitic, se remarca prezenta simbolului central ‘plumb’ asociat metaforelor : ‘flori de plumb’, ‘coroanele de plumb’, ‘aripile de plumb’ si expresivitatea epitetului din versul : ‘Dormea intors amorul meu de plumb’.
Prin atmosfera, muzicalitate, folosirea sugestiei, a simbolului si a corespondentelor, zugravirea starilor sufletesti de angoasa, de spleen, poezia ‘Plumb’ se incadreaza in estetica simbolista.
In ceea ce priveste prozodia, ‘Plumb’ are o constructie riguroasa, care sugereaza prezenta mortii prin inchiderea versurilor cu rima imbratisata, masura fixa de zece silabe, iambul alternand cu amfibrahul.
La nivel morfologic, e remarca prezena verbelor, in marea lor majoritate statice. Timpul imperfect desemneaza trecututl nedeterminat, permanenta unei stari de angoasa : ‘dormeau, stam, era, scartaiau, do rmea, atarnau’. Verbele statice la imperfect sunt asezate cu precadere la inceput de vers iar acelor verbe carora nu le este atestata staticitatea in dictinar, li se reduce intensitatea miscarii. Cele doua verbe, la perfect compus – ‘am inceput’ si respectiv, la conjuctiv-‘sa strig’, sugereaza disperarea poetului atunci cand constientizeaza ca universul inconjurator este cuprins de atmosfera sumbra a mortii.
Verbul ‘ a fi’ impersonal, apare in doua versuri simetrice sintactic.
Versul al treilea din prima strofa se remarca prin elipsa verbului ‘ a fi’ cu sens existential : ‘Si flori de plumb si funerar vestmant’, continuand imaginea statica si sugerand o imagine impresionista. Adverbul ‘adanc’ asezat langa verbul ‘dormeau’ sugereaza somnul vesnic, moartea. Apropierea dintre somn si moarte este clasica, atat datorita nemiscarii pe care ambele stari o presupun, cat si faptului ca ambele constituie o rupere de lumea reala.
La nivel sintactic, textul este structurat pe o serie de propozitii principale, independente, coordonate prin juxtapunere sau copulativ. De asemenea, se remarca topica inversa, cu subiectul postpus ‘Dormeau adanc sicriele de plumb’, ‘Dormea intors amorul’.
Repetarea conjuctiei copulative ‘si’ realizeaza suprapunerea de imagini pentru a reda aceeasi stare.
La nivel lexical, se remarca prezenta cuvintelor din campul semantic al mortii : ‘sicriu, cavou, funerar, coroana, mort’. Repetarea acelorasi cuvinte are ca efect monotonia.
La nivel stilsitic, se remarca prezenta simbolului central ‘plumb’ asociat metaforelor : ‘flori de plumb’, ‘coroanele de plumb’, ‘aripile de plumb’ si expresivitatea epitetului din versul : ‘Dormea intors amorul meu de plumb’.
Prin atmosfera, muzicalitate, folosirea sugestiei, a simbolului si a corespondentelor, zugravirea starilor sufletesti de angoasa, de spleen, poezia ‘Plumb’ se incadreaza in estetica simbolista.
Tag-uri: nivelurile textului poetic, plumb |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :