Statistics:
Visits: 1,670 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Satul meu scrisa de Ion Pillat - a treia parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Satul meu scrisa de Ion Pillat - a treia parte |
Varstele anului sunt, si ele, cantate cu nostalgia dupa trairile de altadata plopii desfrunziti au ramas goi ca "mortii galbeni"; omatul cade "cu fulg usure, ca o piatra grea" pe tarini, in inimi si peste case, in timp ce sufletele calatorilor ploua" cu zurgalai, cu amintiri, cu drumuri lungi"; pe miristea parasita de oile satului (ca un "joc de domino rasfirat pe-o masa verde") ramane o strachina cu lapte mereu plina din care acum, ca si altadata se nutresc cei din "tintirimul turcesc pe o valcea"; morile de vant din Crainiceni "surorile de apa plang cu Prutul", in timp ce "surorile cu abur sufla greu", inlocuindu-le. Tot astfel, curtea boiereasca - vatra catre care se indreptau, altadata "in card casutele din sat", ca la o bunica nu mai stie "obrazul nou al satului" si-si toarce, linisti
Asemenea accente usor paseiste, profund elegiace, sunt perfect ingemanate, in alte poezii, cu un sentiment horatian exprimat limpede, calm, impacat sau, alteori, decis, invapaiat. Daca in "Ratesul vechi", hanul fara geamuri si fara usi, unde astazi mai rasuna "lung tiparul buhaiului de balta", imagine tonica a bucurieii pe care trebuie s-o prilejuiasca acest loc de intrunire populara irumpe navalnic, negand orice dezertare de la acest festin al credintei in aparenta:
"Ma nasc la han o data-n saptamana Mi-e pantec cobza, fluierul mi-e os. Nu pot trai de nu ma tin de mana Flacaii darz sau fetele sfios.
Ce chiot dau cand ies prin batatura! Tot calc si bat in tact s-alerg pe loc... Spre seara ametesc de batatura Dar nu ma las, ca mor de nu mai joc."
Poetul care incorporeaza in suflet si in poezie imagini fruste ale copilariei, doruri de sat respectul pentru traditii, nadejda continuitati, ritmuri folclorice si evlavia marturisirii, se simte purificat prin aceasta cunoastere a frumosului vesnic, inscriindu-l in biografia sa:
"Nu sunt al lui, dar satul e in mine; Traieste-n sufletu-mi cu toti ai sai. Simt cum mustesc in sangele din vine; Copaci si case, oameni buni si rai. Amestec fara seaman; cer si glie, Iubiri, dureri si chiot si blestem-Tot universul strans intr-o mosie... O, Doamne, fa sai deapan ca pe-un ghem!"
Traditionalismul si modernitatea poeziei lui Ion Pillat se inscriu, intr-o perfecta osmoza in cadrele artei, cugetului si simtirii romanesti prin clasicizarea expresiei poetice, claritatea impecabila a comunicarii, profunzimea trairilor, umanitatea relevarilor lirice, suflul poetic autentic si fervoarea patriotica de esenta.
ta pustiirea..
Asemenea accente usor paseiste, profund elegiace, sunt perfect ingemanate, in alte poezii, cu un sentiment horatian exprimat limpede, calm, impacat sau, alteori, decis, invapaiat. Daca in "Ratesul vechi", hanul fara geamuri si fara usi, unde astazi mai rasuna "lung tiparul buhaiului de balta", imagine tonica a bucurieii pe care trebuie s-o prilejuiasca acest loc de intrunire populara irumpe navalnic, negand orice dezertare de la acest festin al credintei in aparenta:
"Ma nasc la han o data-n saptamana Mi-e pantec cobza, fluierul mi-e os. Nu pot trai de nu ma tin de mana Flacaii darz sau fetele sfios.
Ce chiot dau cand ies prin batatura! Tot calc si bat in tact s-alerg pe loc... Spre seara ametesc de batatura Dar nu ma las, ca mor de nu mai joc."
Poetul care incorporeaza in suflet si in poezie imagini fruste ale copilariei, doruri de sat respectul pentru traditii, nadejda continuitati, ritmuri folclorice si evlavia marturisirii, se simte purificat prin aceasta cunoastere a frumosului vesnic, inscriindu-l in biografia sa:
"Nu sunt al lui, dar satul e in mine; Traieste-n sufletu-mi cu toti ai sai. Simt cum mustesc in sangele din vine; Copaci si case, oameni buni si rai. Amestec fara seaman; cer si glie, Iubiri, dureri si chiot si blestem-Tot universul strans intr-o mosie... O, Doamne, fa sai deapan ca pe-un ghem!"
Traditionalismul si modernitatea poeziei lui Ion Pillat se inscriu, intr-o perfecta osmoza in cadrele artei, cugetului si simtirii romanesti prin clasicizarea expresiei poetice, claritatea impecabila a comunicarii, profunzimea trairilor, umanitatea relevarilor lirice, suflul poetic autentic si fervoarea patriotica de esenta.
Tag-uri: satul meu, ion pillat, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :