Statistics:
Visits: 1,520 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Luceafarul scrisa de Mihai Eminescu- a sasea parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Luceafarul scrisa de Mihai Eminescu- a sasea parte |
Nasterea din mare a Luceafarului este echivalenta cu nasterea din pacat in filosofia budista marea simbolizeaza patimile omenesti. Ca sa devina om, Luceafarul trebuie sa se nasca din nou, din mare. "Nirvana" este doctrina budista a eliberarii prin moarte, de suferintele vietii. Eminescu a creat in Luceafarul un echivalent romanesc al nirvanei budiste: "setea de repaos". Un alt echivalent romanesc al nirvanei budiste: "setea de repaos". Un alt echivalent romanesc al "Nirvanei", creat de Eminescu, este cel din Rugaciunea unui dac: "stingerea eterna".
Idealismul platonician si-a pus amprenta, de timpuriu, asupra personalitatii eminesciene. Dupa Platon, lumea reala nu este decat o copie imperfecta a unei lumi ideale. Arhetipurile eterne, prototipurile platoniciene, au influentat puternic ga ndirea lui Eminescu. Sub inraurirea lui Platon, marele nostru poet s-a deprins sa gandeasca arhetipal. Maiorescu a fost primul care a sesizat acest lucru, imi studiul sau Eminescu si poeziile lui, cand spunea ca pentru Eminescu, femeia iubita nu reprezenta decat "copia imperfecta a unui prototip nerealizabil".
De la Platon, Eminescu a preluat ideea ordinilor paralele, care nu se intalnesc si intre care se instituie un divort metafizic: ordinea absoluta a spiritului si ordinea relativa senzoriala Luceafarul-Hyperion ilustreaza prima ordine, iar Catalin si Catalina, pe cea de a doua. Intre aceste doua ordini exista o incompatibilitate funciara. Din situarea pe axa celor doua ordini rezulta si modurile diferite de reprezentare a erosului: idealist (Luceafar-Hypenon) si senzual (Catalin -Catalina).
Dar, Eminescu nu este numai Hyperion, ci si Catalin, interpretand, pe rand, ambele roluri, inainte de a deveni Hyperion. Eminescu a fost Catalin, asa cum ne demonstreaza si intreaga evolutie a liricii sale erotice.
In lirica de tinerete, Eminescu a fost mai cu seama Catalin, odata cu trecerea timpului optand pentru modul de existenta hyperionic. In Luceafarul intalnim toate formele de dragoste. Erosul este imaginat ca o scara la cer, de la treapta cea mai de jos, a iubirii senzuale, pana la acel "amor intelectuallis Dei", teoretizat de Spinoza Pe o astfel de scara la cer este construit intregul poem eminescian Ideea eresului vazut ca o scara la cer, este tot de sorginte platoniciana si si este imprumutata de Eminescu din celebrul dialog al lui Platon: Banchetul in care o femeie enigmatica Diotima din Mantineea, pretindea a-l fi initiat in tainele dragostei pe Socrate. Diotima a devenit un simbol al frumusetii eline, asa cum la Holderlin, de pilda, in ciclul de poezii: Farmecul Diotimei.
Idealismul platonician si-a pus amprenta, de timpuriu, asupra personalitatii eminesciene. Dupa Platon, lumea reala nu este decat o copie imperfecta a unei lumi ideale. Arhetipurile eterne, prototipurile platoniciene, au influentat puternic ga ndirea lui Eminescu. Sub inraurirea lui Platon, marele nostru poet s-a deprins sa gandeasca arhetipal. Maiorescu a fost primul care a sesizat acest lucru, imi studiul sau Eminescu si poeziile lui, cand spunea ca pentru Eminescu, femeia iubita nu reprezenta decat "copia imperfecta a unui prototip nerealizabil".
De la Platon, Eminescu a preluat ideea ordinilor paralele, care nu se intalnesc si intre care se instituie un divort metafizic: ordinea absoluta a spiritului si ordinea relativa senzoriala Luceafarul-Hyperion ilustreaza prima ordine, iar Catalin si Catalina, pe cea de a doua. Intre aceste doua ordini exista o incompatibilitate funciara. Din situarea pe axa celor doua ordini rezulta si modurile diferite de reprezentare a erosului: idealist (Luceafar-Hypenon) si senzual (Catalin -Catalina).
Dar, Eminescu nu este numai Hyperion, ci si Catalin, interpretand, pe rand, ambele roluri, inainte de a deveni Hyperion. Eminescu a fost Catalin, asa cum ne demonstreaza si intreaga evolutie a liricii sale erotice.
In lirica de tinerete, Eminescu a fost mai cu seama Catalin, odata cu trecerea timpului optand pentru modul de existenta hyperionic. In Luceafarul intalnim toate formele de dragoste. Erosul este imaginat ca o scara la cer, de la treapta cea mai de jos, a iubirii senzuale, pana la acel "amor intelectuallis Dei", teoretizat de Spinoza Pe o astfel de scara la cer este construit intregul poem eminescian Ideea eresului vazut ca o scara la cer, este tot de sorginte platoniciana si si este imprumutata de Eminescu din celebrul dialog al lui Platon: Banchetul in care o femeie enigmatica Diotima din Mantineea, pretindea a-l fi initiat in tainele dragostei pe Socrate. Diotima a devenit un simbol al frumusetii eline, asa cum la Holderlin, de pilda, in ciclul de poezii: Farmecul Diotimei.
Tag-uri: luceafarul, mihai eminescu, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :