Statistics:
Visits: 1,401 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Peste varfuri scrisa de Mihai Eminescu- a patra parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Peste varfuri scrisa de Mihai Eminescu- a patra parte |
Tot dialectala este si in ton pentru imi intorc, imi indrept (gandurile) si care formeaza rima plina cu corn, ambele cuvinte inaltand prin sunetele lor, "doua cupole de un farmec arhitectonic extraordinar" (Sexul Puscariu). Muzicalitatea versurilor se sprijina si pe anumite procedee tehnice privitoare la ritm si rima. Astfel, dispunerea versurilor in trei strofe corespunde celor trei momente esentiale ale poemului, anume:
-sunetul melancolic al cornului strabate dintre crengile codrului;
-ecourile lui tulbura cu un farmec dureros sufletul poetului;
-nazuinta spre fericire se confunda cu dorinta de desfacere de lumea fizica
Unitatile prozodice variaza inlauntrul fiecarei strofe si adesea in cadrul versurilor, in functie de sensul nuantelor lirice. Masura in primul si ultimul vers al fie carei strofe este de opt silabe iar in celelalte doua, din interiorul strofei, este de sapte silabe. Ritmul este trohaic, iar rima este imbratisata (de tipul a-b-b-a). Accentele cad, cum se vede, numai pe cuvintele "pline" ale versurilor trece, codru(-si), bate, frunza, ramuri, arin, melancolic, cornul, suna, departe, incet, sufletu(-mi), nemangaiet, indulcind, moarte, taci, fermecata, tine, intorn, suna(-vei), dulce, corn, mine, vreodata.
Structura prozodica a versurilor creeaza impresia dominanta de desfasurare stapanita, solemna si adanca a sentimentelor.
Alternanta de sunete inchise (i, o, u) si deschise (a, e, i), de umbra si lumina e in stare, prin sugestie muzicala, sa comunice framantarile unui suflet linistit, o cautare a ceva greu accesibil, cu momentele ei de deceptie si speranta. Un rol deosebit in orchestrarea temei melodice il au si sonoritatile consoanelor, predominante fiind in ordine n (23 aparitii), r (20 aparitii), t (17 aparitii), d (9 aparitii), care contureaza fundalul surdinizat al coloanei sonore (ex. Dintre ramuri de arin; Inima-mi spre tine-n-torn). Repetarea vocalei a, urmata de u in versul "Melancolic cornul suna" - sugereaza glasul cornului, ale carui vibratii le urmarim parca raspandindu-se treptat in departari (Stefan Munteanu).
In concluzie, se poate afirma ca armonia unica melodicitatea discursului poetic se naste, de facto, din convergenta mijloacelor lexicale, gramaticale, prozodice si fonetice, care potenteaza totodata farmecul straniu al sentimentului fericirii traite prin eliberarea din contigent si evadarea in starea de reverie lucida colaboreaza la crearea atmosferei de puritate nostalgica ce invaluie gandurile poetului.
-sunetul melancolic al cornului strabate dintre crengile codrului;
-ecourile lui tulbura cu un farmec dureros sufletul poetului;
-nazuinta spre fericire se confunda cu dorinta de desfacere de lumea fizica
Unitatile prozodice variaza inlauntrul fiecarei strofe si adesea in cadrul versurilor, in functie de sensul nuantelor lirice. Masura in primul si ultimul vers al fie carei strofe este de opt silabe iar in celelalte doua, din interiorul strofei, este de sapte silabe. Ritmul este trohaic, iar rima este imbratisata (de tipul a-b-b-a). Accentele cad, cum se vede, numai pe cuvintele "pline" ale versurilor trece, codru(-si), bate, frunza, ramuri, arin, melancolic, cornul, suna, departe, incet, sufletu(-mi), nemangaiet, indulcind, moarte, taci, fermecata, tine, intorn, suna(-vei), dulce, corn, mine, vreodata.
Structura prozodica a versurilor creeaza impresia dominanta de desfasurare stapanita, solemna si adanca a sentimentelor.
Alternanta de sunete inchise (i, o, u) si deschise (a, e, i), de umbra si lumina e in stare, prin sugestie muzicala, sa comunice framantarile unui suflet linistit, o cautare a ceva greu accesibil, cu momentele ei de deceptie si speranta. Un rol deosebit in orchestrarea temei melodice il au si sonoritatile consoanelor, predominante fiind in ordine n (23 aparitii), r (20 aparitii), t (17 aparitii), d (9 aparitii), care contureaza fundalul surdinizat al coloanei sonore (ex. Dintre ramuri de arin; Inima-mi spre tine-n-torn). Repetarea vocalei a, urmata de u in versul "Melancolic cornul suna" - sugereaza glasul cornului, ale carui vibratii le urmarim parca raspandindu-se treptat in departari (Stefan Munteanu).
In concluzie, se poate afirma ca armonia unica melodicitatea discursului poetic se naste, de facto, din convergenta mijloacelor lexicale, gramaticale, prozodice si fonetice, care potenteaza totodata farmecul straniu al sentimentului fericirii traite prin eliberarea din contigent si evadarea in starea de reverie lucida colaboreaza la crearea atmosferei de puritate nostalgica ce invaluie gandurile poetului.
Tag-uri: peste varfuri, mihai eminescu, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :