Statistics:
Visits: 4,222 Votes: 3 Fame Riser |
Fame Rank
4
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Peste varfuri scrisa de Mihai Eminescu- a treia parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Peste varfuri scrisa de Mihai Eminescu- a treia parte |
Epitete sunt si adverbele de mod si loc: "codru-si bate frunza lin"; "mai departe, mai departe"; "mai incet, tot mai incet". Ultima determinare, exprimata prin adverbul vreodata, cu care se incheie poezia ("Mai suna-vei dulce corn/ Pentru mine vreodata?") - asociata cu ritmul verbului, confera starii de beatitudine dureroasa o dimensiune noua, rezultata din transferul ei din planul spatial si cel psihic actual intr-unui temporal, cel al duratei si al implinim visate (Stefan Munteanu).
Aproape toti exegetii operei eminesciene (G. Ibraileanu, T. Vianu, D. Caracostea, L.Galdi, G. I. Tohaneanu si altii) au semnalat muzicalitatea discursului poetic. Garabet Ibraileanu in "Note si impresii" observa ca textul poetic este la Eminescu, "libretul la muzica de sentimente din sufletul poetului".
In Peste varfuri structura muzicala a discursului poetic in ansamblu este expresia directa a structurii muzicale a eului poetic eminescian, este expresia ritmurilor meditatiei asupra conditiei efemere a omului si ale melancoliei ca sentiment cu implicatii metafizice. Indubitabil, aceasta "muzica de sentimente din sufletul poetului" determina toate celelalte atribute ale textului: de la organizarea simfonica a motivelor si a imaginilor, pana la sonoritatile substantei expresiei poetice. In "Peste varfuri", unele motive specifice creatiei eminesciene, cum ar fi luna, codrul (ramul), cornul, dorul (metafizic), sunt organizate simfonic, avand o mare forta sugestiva. Este vorba de o sugestivitate a motivelor, potentata de sugestivitatea imaginilor, tot datorita organizarii lor simfonice (C. Parfene). Imaginile poetice, in Peste varfuri isi corespund Tabloul feeric al naturii, scaldat de lumina clar-obscura a lunii (imagini vizuale), infiorat de fosnetul frunzelor codrului si de sunetul melancolic al cornului (imagini auditive), se armonizeaza perfect prin atributele romantice, cu starea sufleteasca a poetului ("sufletul nemangaiet "dorul de moarte" - imagini afective), deci cu muzica surdinizata patrunsa de mister, a starii contemplative, a melancoliei (C. Parfene).
Eminescu a realizat eufonia versului, trecand cu o "o sumara constiinta estetica peste regulile consacrate ale gramaticii. Astfel foloseste forma nearticulata a substantivului luna (in loc de luna -forma articulata), salvand rima, cu pretul unei incalcari destul de stridente a limbii vorbite, sau recurge la forma regionala cu diftongul ie, a unui adjectiv ca nemangaiet, in loc de cea literara nemangaiat deci face concesii pronuntarii dialectale, daca aceasta raspunde necesitatii de sugerare a melodiei versului.
Aproape toti exegetii operei eminesciene (G. Ibraileanu, T. Vianu, D. Caracostea, L.Galdi, G. I. Tohaneanu si altii) au semnalat muzicalitatea discursului poetic. Garabet Ibraileanu in "Note si impresii" observa ca textul poetic este la Eminescu, "libretul la muzica de sentimente din sufletul poetului".
In Peste varfuri structura muzicala a discursului poetic in ansamblu este expresia directa a structurii muzicale a eului poetic eminescian, este expresia ritmurilor meditatiei asupra conditiei efemere a omului si ale melancoliei ca sentiment cu implicatii metafizice. Indubitabil, aceasta "muzica de sentimente din sufletul poetului" determina toate celelalte atribute ale textului: de la organizarea simfonica a motivelor si a imaginilor, pana la sonoritatile substantei expresiei poetice. In "Peste varfuri", unele motive specifice creatiei eminesciene, cum ar fi luna, codrul (ramul), cornul, dorul (metafizic), sunt organizate simfonic, avand o mare forta sugestiva. Este vorba de o sugestivitate a motivelor, potentata de sugestivitatea imaginilor, tot datorita organizarii lor simfonice (C. Parfene). Imaginile poetice, in Peste varfuri isi corespund Tabloul feeric al naturii, scaldat de lumina clar-obscura a lunii (imagini vizuale), infiorat de fosnetul frunzelor codrului si de sunetul melancolic al cornului (imagini auditive), se armonizeaza perfect prin atributele romantice, cu starea sufleteasca a poetului ("sufletul nemangaiet "dorul de moarte" - imagini afective), deci cu muzica surdinizata patrunsa de mister, a starii contemplative, a melancoliei (C. Parfene).
Eminescu a realizat eufonia versului, trecand cu o "o sumara constiinta estetica peste regulile consacrate ale gramaticii. Astfel foloseste forma nearticulata a substantivului luna (in loc de luna -forma articulata), salvand rima, cu pretul unei incalcari destul de stridente a limbii vorbite, sau recurge la forma regionala cu diftongul ie, a unui adjectiv ca nemangaiet, in loc de cea literara nemangaiat deci face concesii pronuntarii dialectale, daca aceasta raspunde necesitatii de sugerare a melodiei versului.
Tag-uri: peste varfuri, mihai eminescu, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 02 December '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :