Statistics:
Visits: 6,000 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
1
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Moartea caprioarei scrisa de Nicolae Labis - a patra parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Moartea caprioarei scrisa de Nicolae Labis - a patra parte |
Tatal simbolizeaza varsta maturitatii, copilul etapa inocentei; cel dintai determina si limiteaza prin influenta sa comportamentul celui de-al doilea obligandu-l sa participe la ceea ce fiul considera a fi un sacrilegiu.
Poezia devine balada iar tensiunea dramatica se adanceste in urmatorul moment al discursului poetic. Confesiunea lirica staruie in accente de mit si legenda
"Ca pe-un altar ard ferigi cu flacari vinetii,
Si stelele uimite clipira intre ele.
Vai, cum as vrea sa nu mai vii, sa nu mai vii.
Frumoasa jertfa a padurii mele!"
Trairile afective ale copilului sunt amplificate de manifestarile elementelor universale: ferigile ard "cu flacari vinetii", "ca pe-un altar". Comparatia anterioara este menita sa "umanizeze" natura, sa sugereze corespondenta intre starea sufleteasca a copilului si ciudata ei impresionabilitate sugerata de personificarea: "Si stelele uimite clipira printre ele"; iar interjectia, repetitia si metafora din versurile urmatoare accentueaza antiteza intre dorinta ti realitate. Legatura sufleteasca intre copil si animalul care va cadea jertfa declanseaza o explozie de sentimente, care deschid calea de accedere spre ireal, spre lumea de mit si legenda:
"Mi se parea ca retraiesc un mit
Cu fata prefacuta-n caprioara".
Dar aceasta accedere este anticipata de o drama a cunoasterii, a constiintei generata de comunicarea cu natura
"Sticlea in ochii umezi ceva nelamurit. Stiam ca va muri si c-o s-o doara". Descrierea caprioarei este plina de gratie: "De sus, lumina palida, lunara, Cernea pe blana-i calda flori stinse de cires".
Epitetele: lumina "palida, lunara", blana "calda", flori "stinse", metafora "flori stinse de cires" concura la frumusetea imaginii.
Punctul culminant il constituie moartea caprioarei. Scena mortii este magistral recreata printr-o aliteratie de superioara plasticitate:
"Isi ridicase capul, il clatina spre stele.
Il pravali apoi, starnind pe apa
Fugare roiuri negre de margele"
Detaliile semnificative din lumea realului se convertesc in simboluri: "O pasare albastra zvacnise dintre ramuri Si viata caprioarei spre zarile tarzii Zburase lin, cu tipat, ca pasarile toamna Cand lasa cuiburi sure si pustii".
Versurile citate se constituie intr-o metafora dezvoltata, concretizand moartea
Deznodamantul este o adevarata inclestare dramatica intre sentimentul de durere si vinovatie a copilului si legea spra a vietii, a luptei pentru existenta. Trairea interioara si gesturile copilului sunt in contrast cu atitudinea tatalui. Are revelatia trecerii intr-o lume matura supusa necesitatii:
"Impleticit m-am dus si i-am inchis
Ochii umbrosi, trist strajuiti de coarne,
Si-am tresarit tacut si alb cand tata
Mi-a suierat cu bucurie: -Avem carne!"
In planul modalitatii artistice, epitetele adjectivale si adverbiale: "impleticit", "umbrosi", "trist", precum si repetarea vocalei u sugereaza tristetea si subliniaza gestul de ritual uman; verbul "am tresarit" si epitetele-adverbe: "tacut si alb", "cu bucurie" marcheaza trecerea spre un alt taram psihologic.
Poezia devine balada iar tensiunea dramatica se adanceste in urmatorul moment al discursului poetic. Confesiunea lirica staruie in accente de mit si legenda
"Ca pe-un altar ard ferigi cu flacari vinetii,
Si stelele uimite clipira intre ele.
Vai, cum as vrea sa nu mai vii, sa nu mai vii.
Frumoasa jertfa a padurii mele!"
Trairile afective ale copilului sunt amplificate de manifestarile elementelor universale: ferigile ard "cu flacari vinetii", "ca pe-un altar". Comparatia anterioara este menita sa "umanizeze" natura, sa sugereze corespondenta intre starea sufleteasca a copilului si ciudata ei impresionabilitate sugerata de personificarea: "Si stelele uimite clipira printre ele"; iar interjectia, repetitia si metafora din versurile urmatoare accentueaza antiteza intre dorinta ti realitate. Legatura sufleteasca intre copil si animalul care va cadea jertfa declanseaza o explozie de sentimente, care deschid calea de accedere spre ireal, spre lumea de mit si legenda:
"Mi se parea ca retraiesc un mit
Cu fata prefacuta-n caprioara".
Dar aceasta accedere este anticipata de o drama a cunoasterii, a constiintei generata de comunicarea cu natura
"Sticlea in ochii umezi ceva nelamurit. Stiam ca va muri si c-o s-o doara". Descrierea caprioarei este plina de gratie: "De sus, lumina palida, lunara, Cernea pe blana-i calda flori stinse de cires".
Epitetele: lumina "palida, lunara", blana "calda", flori "stinse", metafora "flori stinse de cires" concura la frumusetea imaginii.
Punctul culminant il constituie moartea caprioarei. Scena mortii este magistral recreata printr-o aliteratie de superioara plasticitate:
"Isi ridicase capul, il clatina spre stele.
Il pravali apoi, starnind pe apa
Fugare roiuri negre de margele"
Detaliile semnificative din lumea realului se convertesc in simboluri: "O pasare albastra zvacnise dintre ramuri Si viata caprioarei spre zarile tarzii Zburase lin, cu tipat, ca pasarile toamna Cand lasa cuiburi sure si pustii".
Versurile citate se constituie intr-o metafora dezvoltata, concretizand moartea
Deznodamantul este o adevarata inclestare dramatica intre sentimentul de durere si vinovatie a copilului si legea spra a vietii, a luptei pentru existenta. Trairea interioara si gesturile copilului sunt in contrast cu atitudinea tatalui. Are revelatia trecerii intr-o lume matura supusa necesitatii:
"Impleticit m-am dus si i-am inchis
Ochii umbrosi, trist strajuiti de coarne,
Si-am tresarit tacut si alb cand tata
Mi-a suierat cu bucurie: -Avem carne!"
In planul modalitatii artistice, epitetele adjectivale si adverbiale: "impleticit", "umbrosi", "trist", precum si repetarea vocalei u sugereaza tristetea si subliniaza gestul de ritual uman; verbul "am tresarit" si epitetele-adverbe: "tacut si alb", "cu bucurie" marcheaza trecerea spre un alt taram psihologic.
Tag-uri: moartea caprioarei, nicolae labis, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :