Statistics:
Visits: 4,770 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Moartea caprioarei scrisa de Nicolae Labis- a cincia parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Moartea caprioarei scrisa de Nicolae Labis- a cincia parte |
Plansul final, zguduitor prin sobrietatea emotiva
"Ce-i inima? Mi-i foame! Vreau sa traiesc si-as vrea..
Tu, iarta-ma fecioara - tu, caprioara mea'"
motivarea explici t afirmata
"...legea ni-i desarta si straina
Cand viata-n noi cu greu se mai anina
Iar datina si mila sunt desarte,
Cand soru-mea-i flamanda bolnava si pe moarte",
subliniaza intrarea copilului intr-o alta varsta. Lacrimile, caderea in somn, focul infricosat", alaturarea verbelor departate prin sfera notionala: "Mananc si plang" dezvaluie pretul platit experientei existentiale a imperii in asprimile lumii. In plan artistic, propozitiile scurte, interogative si exclamative, uneori eliptice de predicat, alteori formate numai din predicat, asezate intr-o simetrie perfecta, potenteaza caracterul dramatic al discursului po etic si confera versului o anume plasticitate si muzicalitate.
Poemul este "experienta lirica a unei experiente tragice - a cunoasterii - imbracand aspectul unui conflict intre real si ideal" (Silviu Angelescu) iar povestea vanatorii nu este altceva decat un scenariu ritual de initiere, care ascunde acea experienta tragica de cunoastere" (id). Tatal si fiul intruchipeaza in poem nu numai doua varste diferite, ci si doua trepte ale cunoasterii, unul din personaje este initiatorul, iar celalat este cel initiat "Setea, tacerea, drumul strabatut durerea, stapanirea de sine si intelegerea sunt de fapt probe si obstacole morale in drumul catre cunoastere" (Iustina Itu). Cel supus initierii descopera, pana la urma, o altl imagine a lumii, izvorata din conflictul adanc dintre real si ideal. "Tensiunea lirica este tocmai consecinta acestei experiente traite contradictoriu, pentru ca aspiratiei de a ramane in ideal i se opune imperativul asumarii realului". (Silviu Angelescu). Opera este o balada culta, cu profunde virtuti meditative, amintind de universul poetic sadovenian si de celebrul poem "Dupa melci" de Ion Barou.
Nicolae Labis a murit la 21 de ani. El a licarit scurt intre doua nopti: anonimatul si moartea fizica Abia a avut timpul sa-si compuna o fizionomie de adolescent fascinat de maturitatea pe care n-avea s-o atinga niciodata Iar referitor la opera poetica lasara in urma, George Calinescu scria "Ce este poezia intreb din nou? Padurile, cerbii, cinegetica au fost cantate si de altii si pot sa para conventionale ca si Pegasul pe care ilustratorul 1-a pus pe coperta culegerii Primele iubiri.
Poetul este descriptiv si narativ cu abundenta intr-o fraza de esenta prozei, nu fireste lipsita de metafore. Farmecul provine dintr-o senzatie puternica de materie, cuvintele sunt carnale ca fructele, poetul pare in permanenta vrajit de univers (...) Avem de-a face cu un adevarat poet a carui fraza chiar discursiva canta cu o sonoritate exceptionala si care acorda lumii de toate zilele o a patra dimensiune: semnificatia lirica". (in Literatura noua Ed Scrisul Romanesc, Craiova, 1972).
"Ce-i inima? Mi-i foame! Vreau sa traiesc si-as vrea..
Tu, iarta-ma fecioara - tu, caprioara mea'"
motivarea explici t afirmata
"...legea ni-i desarta si straina
Cand viata-n noi cu greu se mai anina
Iar datina si mila sunt desarte,
Cand soru-mea-i flamanda bolnava si pe moarte",
subliniaza intrarea copilului intr-o alta varsta. Lacrimile, caderea in somn, focul infricosat", alaturarea verbelor departate prin sfera notionala: "Mananc si plang" dezvaluie pretul platit experientei existentiale a imperii in asprimile lumii. In plan artistic, propozitiile scurte, interogative si exclamative, uneori eliptice de predicat, alteori formate numai din predicat, asezate intr-o simetrie perfecta, potenteaza caracterul dramatic al discursului po etic si confera versului o anume plasticitate si muzicalitate.
Poemul este "experienta lirica a unei experiente tragice - a cunoasterii - imbracand aspectul unui conflict intre real si ideal" (Silviu Angelescu) iar povestea vanatorii nu este altceva decat un scenariu ritual de initiere, care ascunde acea experienta tragica de cunoastere" (id). Tatal si fiul intruchipeaza in poem nu numai doua varste diferite, ci si doua trepte ale cunoasterii, unul din personaje este initiatorul, iar celalat este cel initiat "Setea, tacerea, drumul strabatut durerea, stapanirea de sine si intelegerea sunt de fapt probe si obstacole morale in drumul catre cunoastere" (Iustina Itu). Cel supus initierii descopera, pana la urma, o altl imagine a lumii, izvorata din conflictul adanc dintre real si ideal. "Tensiunea lirica este tocmai consecinta acestei experiente traite contradictoriu, pentru ca aspiratiei de a ramane in ideal i se opune imperativul asumarii realului". (Silviu Angelescu). Opera este o balada culta, cu profunde virtuti meditative, amintind de universul poetic sadovenian si de celebrul poem "Dupa melci" de Ion Barou.
Nicolae Labis a murit la 21 de ani. El a licarit scurt intre doua nopti: anonimatul si moartea fizica Abia a avut timpul sa-si compuna o fizionomie de adolescent fascinat de maturitatea pe care n-avea s-o atinga niciodata Iar referitor la opera poetica lasara in urma, George Calinescu scria "Ce este poezia intreb din nou? Padurile, cerbii, cinegetica au fost cantate si de altii si pot sa para conventionale ca si Pegasul pe care ilustratorul 1-a pus pe coperta culegerii Primele iubiri.
Poetul este descriptiv si narativ cu abundenta intr-o fraza de esenta prozei, nu fireste lipsita de metafore. Farmecul provine dintr-o senzatie puternica de materie, cuvintele sunt carnale ca fructele, poetul pare in permanenta vrajit de univers (...) Avem de-a face cu un adevarat poet a carui fraza chiar discursiva canta cu o sonoritate exceptionala si care acorda lumii de toate zilele o a patra dimensiune: semnificatia lirica". (in Literatura noua Ed Scrisul Romanesc, Craiova, 1972).
Tag-uri: moartea caprioarei, nicolae labis, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :