Statistics:
Visits: 1,612 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Luceafarul scrisa de Mihai Eminescu- a opta parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Luceafarul scrisa de Mihai Eminescu- a opta parte |
Specii dintre cele mai diferite (legenda, meditatie, elegie, idila, pastel) isi dau mana intr-o sinteza desavarsita, superioara. Tudor Vianu vorbea despre "un joc de masti", in Luceafarul, in sensul ca poetul interpreteaza toate rolurile. Structura poemului este bipolara Planul universal-cosmic se interfereaza in permanenta cu cel uman-terestru. Totul este invaluit intr-o aura de basm, de poveste. Luceafarul este un poem oniric. Aproape toata actiunea se desfasoara in visul fetei de impaiat. In cele doua metamorfoze ale sale, Luceafarul apare intr-o prima ipostaza angelica iar in cealalta demonica Notiunile de demonism, titanism, geniu se contopesc si fuzioneaza Geniul este un Titan pe planul cunoasterii.
Poemul are un pronuntat caracter fantastic. Zborul Luceafarului spre Demiurg cont ine grandioase privelisti cosmogonice, prin care Eminescu se inscrie in randul poetilor cu cea mai mare vocatie uranica din literatura universala si ilustreaza categoria "departelui" (Edgar Papu: Poezia lui Eminescu). O interesanta analiza stilistica functionala realizeaza D. Caracostea, in studiul sau Arta versului la Eminescu (1938), privind poemul sub dublul raport arhitectural si muzical.
Sub raport arhitectural, dupa D. Caracostea, primele sapte strofe formeaza "pridvorul", iar calatoria Luceafarului spre Demiurg, "cupola" unui vast si impunator edificiu, amintind de constructia unei catedrale. Sub raport muzical, dupa acelasi D. Caracostea, primele sapte strofe constituie "uvertura", iar restul strofelor alcatuiesc "simfonia" propriu-zisa Dintre mijloacele stilistice, cele mai importante raman "alegoria" si "simbolul".
De fapt intregul poem poate fi definit ca o "alegorie simbolica". Luceafarul nu impresioneaza prin figurile de stil, care nu sunt prea numeroase. Eminescu le. utilizeaza cu destula parcimonie. Luceafarul este un poem de o "complexitate simpla", cum spune G. Calinescu, cu o expresie aparent paradoxala. Punctul-forte al poemului il reprezinta in plan formal, armonia inegalabila a versurilor, ceea ce critica a numit "armonia eminesciana".
Aceasta nu are echivalent si nici pereche, in lirica universala G. Calinescu identifica schema prozodica a Luceafarului in balada Lenore a lui Burger. Si tot G. Calinescu observa, in Luceafarul, o anumita "redundanta", retorica goala de care poemul se salveaza prin acordurile grave ale muzicii divine: "Nouazeci si patru de strofe fac desigur o tevarie prea complicata pentru ca seva sa circule peste tot cu aceeasi putere. Unitatea se infaptuieste muzical. Unele strofe tac, altele canta in acord cu flautele unei orgi. La sfarsit rasuna toate intr-un tipat coral" (Istoria literaturii romane de la origini pana in prezent).
Poemul are un pronuntat caracter fantastic. Zborul Luceafarului spre Demiurg cont ine grandioase privelisti cosmogonice, prin care Eminescu se inscrie in randul poetilor cu cea mai mare vocatie uranica din literatura universala si ilustreaza categoria "departelui" (Edgar Papu: Poezia lui Eminescu). O interesanta analiza stilistica functionala realizeaza D. Caracostea, in studiul sau Arta versului la Eminescu (1938), privind poemul sub dublul raport arhitectural si muzical.
Sub raport arhitectural, dupa D. Caracostea, primele sapte strofe formeaza "pridvorul", iar calatoria Luceafarului spre Demiurg, "cupola" unui vast si impunator edificiu, amintind de constructia unei catedrale. Sub raport muzical, dupa acelasi D. Caracostea, primele sapte strofe constituie "uvertura", iar restul strofelor alcatuiesc "simfonia" propriu-zisa Dintre mijloacele stilistice, cele mai importante raman "alegoria" si "simbolul".
De fapt intregul poem poate fi definit ca o "alegorie simbolica". Luceafarul nu impresioneaza prin figurile de stil, care nu sunt prea numeroase. Eminescu le. utilizeaza cu destula parcimonie. Luceafarul este un poem de o "complexitate simpla", cum spune G. Calinescu, cu o expresie aparent paradoxala. Punctul-forte al poemului il reprezinta in plan formal, armonia inegalabila a versurilor, ceea ce critica a numit "armonia eminesciana".
Aceasta nu are echivalent si nici pereche, in lirica universala G. Calinescu identifica schema prozodica a Luceafarului in balada Lenore a lui Burger. Si tot G. Calinescu observa, in Luceafarul, o anumita "redundanta", retorica goala de care poemul se salveaza prin acordurile grave ale muzicii divine: "Nouazeci si patru de strofe fac desigur o tevarie prea complicata pentru ca seva sa circule peste tot cu aceeasi putere. Unitatea se infaptuieste muzical. Unele strofe tac, altele canta in acord cu flautele unei orgi. La sfarsit rasuna toate intr-un tipat coral" (Istoria literaturii romane de la origini pana in prezent).
Tag-uri: luceafarul, mihai eminescu, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :