Statistics:
Visits: 1,047 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei In Gradina Ghetsemani scrisa de Vasile Voiculescu- a cincea parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei In Gradina Ghetsemani scrisa de Vasile Voiculescu- a cincea parte |
Tragismul existentei este exprimat cu ajutorul catorva elemente expresioniste cum ar fi cumplita suferinta fizica si morala provocata de aspiratia spre transcendent, imaginile neasteptate prin care este exprimata suferinta fizica "sudori de sange", contrastele violente (miere - venin, sange - alb), proportiile cosmice pe care le capata suferinta amplificata de elementele naturii ("strigarea starnea in slavi furtuna", "maslinii pareau ca vor sa fuga din loc").
Ca poet religios ii este necesara gandirea simbolica. Pe o urzeala evanghelica asaza simbol langa simbol, pe autor interesandu-l nu situatia in sine, ci sensurile ei.
Dumnezeu este intruchiparea perfectiunii, bunatatii, irnplinirii, iubirii. Muntele este axul ideal, central (axis mundi) care uneste pamantul cu cerul si are ocrot ire providentiala.
Gradina este spatiul existentei, o imagine redusa a cosmosului. Sangele este simbolul vietii terestre, exprima gravitatea unei situatii interioare, launtrice.
Albul "este simbolul" unui amestec, al unei treceri dintre doua stari, sau doua momente, trecerea de la viata la moarte" (Luc Benoist). Albul poate fi si simbolul puritatii ceresti.
Cupa, paharul ("... si nu primea paharul [...] O mana neindurata tinand grozava cupa") sunt simboluri ale soartei. Cupa poate fi "un simbol legendar... Graalul, vasul Cinei celei de Taina cel ce-a adunat sangele lui Cristos pe Cruce si care a devenit potirul tuturor liturghiilor si omologul tuturor inimilor... (Luc Benoist)
Mana ne-ndurata reprezinta vointa divina.
Veninul simbolizeaza pacatele lumii si sugereaza ideea purificarii prin durere. Mierea este hrana nemuririi.
Moartea este simbol al finalitatii vietii pamantene. Refuzand moartea, refuza viata vesnica.
Viata devine aici simbolul vietii vesnice.
Maslinii - simbolul pacii, intelepciunii, gloriei, abundentei.
Iisus are valoare de simbol. Este simbolul infrangerii ispitei, al sacrificiului, al supunerii, al responsabilitatii.
Isus a murit pentru oameni si pacatele lor fiind simbolul cetateanului excelent care se sacrifica pentru ceilalti, prietenul de incredere.
Isus este simbolul dragostei lui Dumnezeu pentru oameni.
Tatal divin a trimis in lume pe singurul sau fiu, ca noi sa traim prin el.
El a actionat "cu fapta si adevarul, nu cu vorba, nici cu limba" (Ioan) de aceea este un exemplu moral superior, un model de virtute, un model privind relatiile umane, un puternic impuls pentru practicarea lor. Isus este model pentru felul de a trai in iubire, iertare si credinta in Dumnezeu. Prin el se reface legatura cu Dumnezeu, iar simbolul legaturii este crucea pe care s-a jertfit. Crucificarea lui Isus fiul este modalitatea prin care Dumnezeu a rezolvat problema pacatului. Daca ispita a fost infranta, pacatul a fost doborat.
V.V. da un sens mai larg simbolului. Isus devine simbolul conditiei umane caracterizata de zbaterea intre viata si moarte. Cele doua notiuni se contin una pe cealalta intr-o formulare grava a unei afirmari si a unei negari. Moartea este prilejul unei renasteri in vesnicie.
Poezia "In gradina Ghetsemani" e o poezie a initierii dureroase, a cultivarii semintei eternitatii care este in om, a biruirii dureni.
Ca poet religios ii este necesara gandirea simbolica. Pe o urzeala evanghelica asaza simbol langa simbol, pe autor interesandu-l nu situatia in sine, ci sensurile ei.
Dumnezeu este intruchiparea perfectiunii, bunatatii, irnplinirii, iubirii. Muntele este axul ideal, central (axis mundi) care uneste pamantul cu cerul si are ocrot ire providentiala.
Gradina este spatiul existentei, o imagine redusa a cosmosului. Sangele este simbolul vietii terestre, exprima gravitatea unei situatii interioare, launtrice.
Albul "este simbolul" unui amestec, al unei treceri dintre doua stari, sau doua momente, trecerea de la viata la moarte" (Luc Benoist). Albul poate fi si simbolul puritatii ceresti.
Cupa, paharul ("... si nu primea paharul [...] O mana neindurata tinand grozava cupa") sunt simboluri ale soartei. Cupa poate fi "un simbol legendar... Graalul, vasul Cinei celei de Taina cel ce-a adunat sangele lui Cristos pe Cruce si care a devenit potirul tuturor liturghiilor si omologul tuturor inimilor... (Luc Benoist)
Mana ne-ndurata reprezinta vointa divina.
Veninul simbolizeaza pacatele lumii si sugereaza ideea purificarii prin durere. Mierea este hrana nemuririi.
Moartea este simbol al finalitatii vietii pamantene. Refuzand moartea, refuza viata vesnica.
Viata devine aici simbolul vietii vesnice.
Maslinii - simbolul pacii, intelepciunii, gloriei, abundentei.
Iisus are valoare de simbol. Este simbolul infrangerii ispitei, al sacrificiului, al supunerii, al responsabilitatii.
Isus a murit pentru oameni si pacatele lor fiind simbolul cetateanului excelent care se sacrifica pentru ceilalti, prietenul de incredere.
Isus este simbolul dragostei lui Dumnezeu pentru oameni.
Tatal divin a trimis in lume pe singurul sau fiu, ca noi sa traim prin el.
El a actionat "cu fapta si adevarul, nu cu vorba, nici cu limba" (Ioan) de aceea este un exemplu moral superior, un model de virtute, un model privind relatiile umane, un puternic impuls pentru practicarea lor. Isus este model pentru felul de a trai in iubire, iertare si credinta in Dumnezeu. Prin el se reface legatura cu Dumnezeu, iar simbolul legaturii este crucea pe care s-a jertfit. Crucificarea lui Isus fiul este modalitatea prin care Dumnezeu a rezolvat problema pacatului. Daca ispita a fost infranta, pacatul a fost doborat.
V.V. da un sens mai larg simbolului. Isus devine simbolul conditiei umane caracterizata de zbaterea intre viata si moarte. Cele doua notiuni se contin una pe cealalta intr-o formulare grava a unei afirmari si a unei negari. Moartea este prilejul unei renasteri in vesnicie.
Poezia "In gradina Ghetsemani" e o poezie a initierii dureroase, a cultivarii semintei eternitatii care este in om, a biruirii dureni.
Tag-uri: gradina ghetsemani, vasile voiculescu, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :