Statistics:
Visits: 1,167 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Scaunele de Eugen Ionescu - partea a doua
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Scaunele de Eugen Ionescu - partea a doua |
Pe insula lor, in blocul unde batranul nu este decat un biet portar urmeaza sa vie invitatii care vor primi mesajul. Cu cat se apropie sosirea oaspetilor cu atat mai mult incepe sa pluteasca in aer o amenintare dublata de spaima. Batranii continua sa vorbeasca despre vreme, despre un oras Paris de care nu se mai stie nimic, vorbesc dar nu comunica, nu mai pot si batranul striga "Ah! mi-e asa de greu sa spun ce vreau... Trebuie sa spun totul". Ar vrea sa spuna totul, sa transmita "mesajul" lumii animale, vegetale, obiectuale si umane.
A chemat aici ca intr-o arca a lui Noe reprezentantii tuturor regnurilor si obiectelor. La auzul soneriei, speriati putin, constienti ca nu pot da inapoi, cei doi intra in joc. Agresiunea incepe prin sosirea musafirilor invizibili si a scaunelor vizibile. Totul e exagerat caricatural, penibil, fara finete. Batrana se tanguie in fata "prezentei acestor absente".
E nevoie de multe gesturi, aproape de o pantomima pentru a crea acest gol al realitatii, gol ce coordoneaza. Foarte curand, datorita insistentei agresoare, personajele ajung la panica, la perplexitate, gesticulatia inlocuind cuvintele. Spectacolul se desfasoara tot mai pregnant in fata noastra Batrana e acum un mecanism care aduce scaune continuu. Soneria nu mai conteneste. Batranul nu e altceva decat un dirijor de circulatie. Astfel se creeaza absenta prin opozitia unor prezente. La sosirea imparatului cei doi sunt fericiti, dar si coplesiti de eveniment.
In viata lor anodina evenimentul acesta este atat de socant incat isi pierd si ultima farama de identitate. Amestecati printre oamenii invizibili si scaune, protagonistii nici nu stiu daca imparatul i-a vazut. Ei sunt fericiti ca in sfarsit mesajul va fi ascultat de imparat odata ce va sosi oratorul. Oratorul soseste si spre surprinderea spectatorului el e cel care da autografe. E aici un transfer de personalitate, dar pentru batrani nu mai are importanta. E momentul cel mai inaltator din viata lor marunta si, ca la un semn se arunca pe fereastra in mare pierind in momentul cand mesajul va fi transmis prin orator.
Oratorul insa e surdo-mut si nu poate scoate decat niste sunete greu de innodat si scrisul e greu, se intelege doar "Adio apa". Oratorul pleaca. Mesajul ramane un ideal de neatins. Singurele lucruri pe care le-au comunicat in miscarea lor cei doi batrani, au fost lucruri comune, amintiri, povesti plictisitoare.
Acum, dupa disparitia tuturor se aud multa vreme murmure, zgomotele apei si ale vantului ca si cum ar veni din nimic.
Personajele Scaunelor au o viata banala cu reactii identice cu ale omului comun, delasatoare, apatice, slabe. Ei nu reusesc sa realizeze constiinta unor eroi tragici.
Problema necomunicarii este data de limbajul ionescian, limbaj care ne comunica incomunicabilitatea. Tragedia limbajului ajunge pana la delir, un delir verbal, aberant si plin de nonsensuri care poate continua la infinit.
Limbajul nu mai scoate in evidenta trasaturile cuiva anume ci el se dezvolta in sine peste personaje si peste actiune.
Deznodamantul piesei este monstruos. Necomunicarea, antimesajul triumfa ignorand personajele, desfiintandu-le. E un deznodamant tragi-comic care sfarseste ca bombardamentul de franturi de limbaj susceptibile de a provoca orice act aberant.
Scaunele este una din primele piese ale lui Eugen Ionescu.
Ea face parte din piesele scurte care au provocat atatea controverse si care incet incet s-a impus in galeria teatrului universal, teatrul fiind pentru Eugen Ionescu locul privilegiat unde nimic nu se petrece.
Scaunele este piesa vidului ontologic, a absentei definitive, Eugen Ionescu exprimand absenta, irealitatea realului, remuscarile, regretele, haosul original.
A chemat aici ca intr-o arca a lui Noe reprezentantii tuturor regnurilor si obiectelor. La auzul soneriei, speriati putin, constienti ca nu pot da inapoi, cei doi intra in joc. Agresiunea incepe prin sosirea musafirilor invizibili si a scaunelor vizibile. Totul e exagerat caricatural, penibil, fara finete. Batrana se tanguie in fata "prezentei acestor absente".
E nevoie de multe gesturi, aproape de o pantomima pentru a crea acest gol al realitatii, gol ce coordoneaza. Foarte curand, datorita insistentei agresoare, personajele ajung la panica, la perplexitate, gesticulatia inlocuind cuvintele. Spectacolul se desfasoara tot mai pregnant in fata noastra Batrana e acum un mecanism care aduce scaune continuu. Soneria nu mai conteneste. Batranul nu e altceva decat un dirijor de circulatie. Astfel se creeaza absenta prin opozitia unor prezente. La sosirea imparatului cei doi sunt fericiti, dar si coplesiti de eveniment.
In viata lor anodina evenimentul acesta este atat de socant incat isi pierd si ultima farama de identitate. Amestecati printre oamenii invizibili si scaune, protagonistii nici nu stiu daca imparatul i-a vazut. Ei sunt fericiti ca in sfarsit mesajul va fi ascultat de imparat odata ce va sosi oratorul. Oratorul soseste si spre surprinderea spectatorului el e cel care da autografe. E aici un transfer de personalitate, dar pentru batrani nu mai are importanta. E momentul cel mai inaltator din viata lor marunta si, ca la un semn se arunca pe fereastra in mare pierind in momentul cand mesajul va fi transmis prin orator.
Oratorul insa e surdo-mut si nu poate scoate decat niste sunete greu de innodat si scrisul e greu, se intelege doar "Adio apa". Oratorul pleaca. Mesajul ramane un ideal de neatins. Singurele lucruri pe care le-au comunicat in miscarea lor cei doi batrani, au fost lucruri comune, amintiri, povesti plictisitoare.
Acum, dupa disparitia tuturor se aud multa vreme murmure, zgomotele apei si ale vantului ca si cum ar veni din nimic.
Personajele Scaunelor au o viata banala cu reactii identice cu ale omului comun, delasatoare, apatice, slabe. Ei nu reusesc sa realizeze constiinta unor eroi tragici.
Problema necomunicarii este data de limbajul ionescian, limbaj care ne comunica incomunicabilitatea. Tragedia limbajului ajunge pana la delir, un delir verbal, aberant si plin de nonsensuri care poate continua la infinit.
Limbajul nu mai scoate in evidenta trasaturile cuiva anume ci el se dezvolta in sine peste personaje si peste actiune.
Deznodamantul piesei este monstruos. Necomunicarea, antimesajul triumfa ignorand personajele, desfiintandu-le. E un deznodamant tragi-comic care sfarseste ca bombardamentul de franturi de limbaj susceptibile de a provoca orice act aberant.
Scaunele este una din primele piese ale lui Eugen Ionescu.
Ea face parte din piesele scurte care au provocat atatea controverse si care incet incet s-a impus in galeria teatrului universal, teatrul fiind pentru Eugen Ionescu locul privilegiat unde nimic nu se petrece.
Scaunele este piesa vidului ontologic, a absentei definitive, Eugen Ionescu exprimand absenta, irealitatea realului, remuscarile, regretele, haosul original.
Tag-uri: scaunele, eugen ionescu, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 09 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :