Statistics:
Visits: 5,086 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Chirita in provintie scrisa de Vasile Alecsandri - partea a treia
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Chirita in provintie scrisa de Vasile Alecsandri - partea a treia |
Chirita il rasfata pe Gulita (un Goe ajuns la varsta pubertatii), iertandu-i toate ispravile, dar e dura cu taranii pagubiti de odrasla ei. Ea ii intampina cu vorbe aspre.
"Chirita: Auza-i ... Auza-i, toparlanii ! Ei, apoi sa nu-i ei-ei la masurat cu prajina de, falce? ... Afara, mojicilor, ca va stiu eu de mult ca sunteti buni de gura si rai de lucru ... Afara!". Se poate spune ca limbajul vioi, presarat cu erori colosale, o insotesc pe baroneasa din Barzoieni, de-a lungul metamorfozelor sale.
Grigore Birzoi este un personaj sters, lipsit de initiativa, sclerozat in vechi tabieturi si vrajmas al oricarei primeniri. Ursuz si greoi, dar priceput in jefuirea "impricinatilor ", Birzoi contribuie prin contrast la reliefarea caracterului voluntar al Chiritei. O aparitie gratioasa este Lulut a, fata moderna, indrazneata si sentimentala. Leunas si profesorul francez Sari sunt prezentati schematic, avand rolul de a potenta prin comparatie aspectele negative ale Chiritei si ale lui Gulita Servitorul Ion apare in ipostaza de comentator necrutator al faptelor stapanilor sai.
Alecsandri a realizat, inainte de orice, in ciclul "Chiritelor" un univers comic, pe suportul personajelor, al situatiilor si al dialogului.
Prevalent in "Chirita in provintie" este comicul de situatie care scoate in evidenta pe cel de moravuri si caracter. Comicul de limbaj (folosit in mod exagerat), comicul buf si comiculonomasticii (inaintea lui Caragiale, Alecsandri stabileste concordanta intre nume si oameni) contribuie la caracterizarea personajelor. In genere, scenele de caracterizare sunt bufe, enorme, nu cad in trivialitate si produc un ras sanatos (G. Calinescu) Dialogul este de o mare naturalete: "Leunas: Ah. Chiritoaie, esti zana... Chirita: Ean-las. Leunas: Multum... Chirita: Ei...".
Tehnica dramaturgului este indeobste de vodevil, asumandu-si ingeniozitatea farsei populare.
Privita in ansamblu, "Chirita in provintie" este o satira la adresa parvenitismului micii boierimi, a cosmopolitismului si preziozitatii femeilor din aceasta categorie sociala inca de la prima prezentare, comedia s-a bucurat de un deosebit succes in fata publicului. Ea a izbutit sa invinga vremea figurand in repertoriul celor mai prestigioase teatre din tara insusi Alecsandri, intr-o scrisoare adresata lui Matei Millo, intuise viabilitatea personajului sau: "Tipul Chiritei va ramane in repertoriul nostru si va fi exploatat cu succes, inca mult timp, caci este o baie nesecata".
In interpretarea lui Matei Millo, Miluta Gheorghiu, Draga Olteanu-Matei s.a, cucoana Chirita "explozie de vitalitate, de farmec, de voie buna si candoare", ramane un personaj monumental si nemuritor. Gustul pentru teatrul buf fac, indiscutabil, ca o comedie cum este "Chirita in provintie" sa nu-si piarda prospetimea. Desi a continuat vadit drumul deschis de Alecsandri, I.L.Caragiale, prin ascutimea si profunzimea observatiei, prin complexitatea intrigii si gradatia savanta folosind mijloace artistice neintrecute pana astazi, a ridicat comedia romaneasca pe o treapta superioara. El este un inovator si un model pentru generatiile de mai tarziu. Prin comediile sale a imbogatit patrimoniul dramaturgiei nationale si universale.
"Chirita: Auza-i ... Auza-i, toparlanii ! Ei, apoi sa nu-i ei-ei la masurat cu prajina de, falce? ... Afara, mojicilor, ca va stiu eu de mult ca sunteti buni de gura si rai de lucru ... Afara!". Se poate spune ca limbajul vioi, presarat cu erori colosale, o insotesc pe baroneasa din Barzoieni, de-a lungul metamorfozelor sale.
Grigore Birzoi este un personaj sters, lipsit de initiativa, sclerozat in vechi tabieturi si vrajmas al oricarei primeniri. Ursuz si greoi, dar priceput in jefuirea "impricinatilor ", Birzoi contribuie prin contrast la reliefarea caracterului voluntar al Chiritei. O aparitie gratioasa este Lulut a, fata moderna, indrazneata si sentimentala. Leunas si profesorul francez Sari sunt prezentati schematic, avand rolul de a potenta prin comparatie aspectele negative ale Chiritei si ale lui Gulita Servitorul Ion apare in ipostaza de comentator necrutator al faptelor stapanilor sai.
Alecsandri a realizat, inainte de orice, in ciclul "Chiritelor" un univers comic, pe suportul personajelor, al situatiilor si al dialogului.
Prevalent in "Chirita in provintie" este comicul de situatie care scoate in evidenta pe cel de moravuri si caracter. Comicul de limbaj (folosit in mod exagerat), comicul buf si comiculonomasticii (inaintea lui Caragiale, Alecsandri stabileste concordanta intre nume si oameni) contribuie la caracterizarea personajelor. In genere, scenele de caracterizare sunt bufe, enorme, nu cad in trivialitate si produc un ras sanatos (G. Calinescu) Dialogul este de o mare naturalete: "Leunas: Ah. Chiritoaie, esti zana... Chirita: Ean-las. Leunas: Multum... Chirita: Ei...".
Tehnica dramaturgului este indeobste de vodevil, asumandu-si ingeniozitatea farsei populare.
Privita in ansamblu, "Chirita in provintie" este o satira la adresa parvenitismului micii boierimi, a cosmopolitismului si preziozitatii femeilor din aceasta categorie sociala inca de la prima prezentare, comedia s-a bucurat de un deosebit succes in fata publicului. Ea a izbutit sa invinga vremea figurand in repertoriul celor mai prestigioase teatre din tara insusi Alecsandri, intr-o scrisoare adresata lui Matei Millo, intuise viabilitatea personajului sau: "Tipul Chiritei va ramane in repertoriul nostru si va fi exploatat cu succes, inca mult timp, caci este o baie nesecata".
In interpretarea lui Matei Millo, Miluta Gheorghiu, Draga Olteanu-Matei s.a, cucoana Chirita "explozie de vitalitate, de farmec, de voie buna si candoare", ramane un personaj monumental si nemuritor. Gustul pentru teatrul buf fac, indiscutabil, ca o comedie cum este "Chirita in provintie" sa nu-si piarda prospetimea. Desi a continuat vadit drumul deschis de Alecsandri, I.L.Caragiale, prin ascutimea si profunzimea observatiei, prin complexitatea intrigii si gradatia savanta folosind mijloace artistice neintrecute pana astazi, a ridicat comedia romaneasca pe o treapta superioara. El este un inovator si un model pentru generatiile de mai tarziu. Prin comediile sale a imbogatit patrimoniul dramaturgiei nationale si universale.
Tag-uri: chirita, vasile alecsandri, teatru |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :