Statistics:
Visits: 1,437 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei lui Vasile Alecsandri Mezul iernei - partea a treia
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei lui Vasile Alecsandri Mezul iernei - partea a treia |
Vedem zapada cristalina, lanul de diamante, fumurile albe, vazduhul scanteios, stele argintii, raza lunei. Sa mai notam ca poetul dovedeste predilectie pentru pietrele si metalele pretioase: diamante, argint (in poezia comentata), aur si smarald (in "Malul Siretului"). Prin stralucirea lor, metalele si pietrele pretioase confera luminozitate unei nopti de iarna dominate de stele si "farul tainic al luniiâ€.
Imaginile auditive, mai putin numeroase, sugereaza linistea deplina si atmosfera de mister, la rrjezul noptii. Astfel, auzim cum "trasnesc stejarii", cum diamantele "scartie sub picioare" si cum crivatul patrunde in "codrii organe sonoare", "scotand note-ngrozitoare''.
Tablourile din pastelurile consacrate iernii au, in genere, un caracter static: "Stelele pa r inghetate, cerul pare otelit" Imobilitatea peisajului pare accentuata de compararea naturii cu un templu:
Turnuri albe se ridica in vazduhul scanteios
Ca inaltele coloane unui templu maiestos."
Poetul revine asupra impresiei de nemiscare: Totul e in neclintire, fara viata fara glas."
Constructia simetrica "Nici un zbor in atmosfera pe zapada nici un glas" potenteaza impresia de nemiscare.
Impresia de nemiscare pare sa fie contrazisa de imaginea motorie din finalul pastelului: "Dar ce vad?.. in raza lunei o fantasma se arata.. E un lup ce se alunga dupaprada-i spaimantata!"
Desigur, in vremea lui Alecsandri, limbajul poetic era apt pentru "descrierea", intr-o forma poetizata a realitatii. Cu exceptia catorva pasteluri (pastelul la care ne referim este o exceptie), acest limbaj era strain de ceea ce se poate numi expresie poetica in sensul de univers inventat in si prin comunicarea poetica.
"Mezul iernii" este o capodopera mai ales prin valorile estetice pe care le cuprinde (unele au fost deja reliefate). Raspunzand unui anumit canon despre poezie, limbajul poetic folosit in pastelul-capodopera este conventional in mare masura. Abunda astfel epitetele devenite stereotipe: amar, cumplit, cristalina maiestos, tainic, argintiu - impuse prin traditie. Cu oarecare frecventa apare si epitetul dublu: ger amar, cumplit; tablou maret, fantastic.
Reamintim ca structurile binare si ternare sunt specifice ornamentatiei romantice. Alecsandri contracareaza excesul de abstractizare a limbajului prin caracterul foarte concret al comparatiei: "Mii de stele argintii"... "ard ca vecinice faclii", iar "Zapada cristalina pe campii stralucitoare/ Pare-un lan de diamanturi."
Metafora explicita si implicita nominala apare in serie semantic-coerenta prefigurand prin sfera cosmica-astrala metafora ampla din postumele eminesciene: "Mii de stele argintii/ in nemarginitul templu ard ca vecinice faclii./ Muntii sunt a lui altare, codrii organe sonoare/ Unde crivatul patrunde scotand note-ngrozitoare."
Imaginile auditive, mai putin numeroase, sugereaza linistea deplina si atmosfera de mister, la rrjezul noptii. Astfel, auzim cum "trasnesc stejarii", cum diamantele "scartie sub picioare" si cum crivatul patrunde in "codrii organe sonoare", "scotand note-ngrozitoare''.
Tablourile din pastelurile consacrate iernii au, in genere, un caracter static: "Stelele pa r inghetate, cerul pare otelit" Imobilitatea peisajului pare accentuata de compararea naturii cu un templu:
Turnuri albe se ridica in vazduhul scanteios
Ca inaltele coloane unui templu maiestos."
Poetul revine asupra impresiei de nemiscare: Totul e in neclintire, fara viata fara glas."
Constructia simetrica "Nici un zbor in atmosfera pe zapada nici un glas" potenteaza impresia de nemiscare.
Impresia de nemiscare pare sa fie contrazisa de imaginea motorie din finalul pastelului: "Dar ce vad?.. in raza lunei o fantasma se arata.. E un lup ce se alunga dupaprada-i spaimantata!"
Desigur, in vremea lui Alecsandri, limbajul poetic era apt pentru "descrierea", intr-o forma poetizata a realitatii. Cu exceptia catorva pasteluri (pastelul la care ne referim este o exceptie), acest limbaj era strain de ceea ce se poate numi expresie poetica in sensul de univers inventat in si prin comunicarea poetica.
"Mezul iernii" este o capodopera mai ales prin valorile estetice pe care le cuprinde (unele au fost deja reliefate). Raspunzand unui anumit canon despre poezie, limbajul poetic folosit in pastelul-capodopera este conventional in mare masura. Abunda astfel epitetele devenite stereotipe: amar, cumplit, cristalina maiestos, tainic, argintiu - impuse prin traditie. Cu oarecare frecventa apare si epitetul dublu: ger amar, cumplit; tablou maret, fantastic.
Reamintim ca structurile binare si ternare sunt specifice ornamentatiei romantice. Alecsandri contracareaza excesul de abstractizare a limbajului prin caracterul foarte concret al comparatiei: "Mii de stele argintii"... "ard ca vecinice faclii", iar "Zapada cristalina pe campii stralucitoare/ Pare-un lan de diamanturi."
Metafora explicita si implicita nominala apare in serie semantic-coerenta prefigurand prin sfera cosmica-astrala metafora ampla din postumele eminesciene: "Mii de stele argintii/ in nemarginitul templu ard ca vecinice faclii./ Muntii sunt a lui altare, codrii organe sonoare/ Unde crivatul patrunde scotand note-ngrozitoare."
Tag-uri: vasile alecsandri, mezul iernei, zapada |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 22 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :