Statistics:
Visits: 919 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Studiu cazuistic asupra problemelor maritale-partea 2
Q: | Intreaba despre Studiu cazuistic asupra problemelor maritale-partea 2 |
El: 33 de ani, inginer cibernetician, pasionat de „jocurile intelectuale" („care îţi pun la încercare perspicacitatea"), admirandu-şi soţia şi în acelaşi timp rivalizand cu ea din punct de vedere spiritual, complexat în faţa culturii şi rafinamentului ei intelectual. Ca un reflex al complexelor, evită să comunice în probleme de artă şi literatură cu soţia, preferind să-şi demonstreze superioritatea în alte domenii ale vieţii comune, chiar şi în cele mai puţin proprii rolului său (cum ar fi domeniul culinar). Se consideră dator să-şi ajute soţia ori de cate ori „este în criză de ulcer" (preparandu-i ceaiuri şi adminis-trandu-i medicamente), considerand-o un „copil nea
Ca structură de personalitate el se caracterizează prin tendinţe introversive, oarecare rigiditate şi pedanterie relaţională, orgoliu asociat cu complexe de inferioritate, tenacitate şi perseveraţie în acţiuni şi idei, nevoie de dominare şi autoritarism, toleranţă scăzută la frustraţie, oarecare sesitivism de relaţie.
Terapia cuplului s-a desfăşurat pe parcursul a şase luni. într-un regim bisăptămanal în prima lună şi săptămanal ulterior. Programul terapeutic a cuprins iniţial şedinţe individuale paralele de autodezvăluire şi autoanaliză, cu conştientizarea rolului marital propriu şi mutual expectat; ulterior, după realizarea „coaliţiei terapeutice experimentale în scopul depăşirii crizei", s-a practicat terapia de cuplu cu ambii soţi simultan.
Analiza în paralel a dezvăluit conţinutul şi semnificaţia „crizei cuplului" : conflictul ele comunicare, datorat unei inabilităţi şi imaturităţi de relaţionare verbală şi nonverbală în plan afectiv, sexual şi acţionai, cu exercitarea distorsionată a rolurilor conjugale.
Nivelul scăzut de comunicare în cuplu, ca şi frecventele distorsiuni ale mesajelor, intenţiilor şi imaginilor reciproce, amplificate prin rezonanţa unor sensibilităţi afective accentuate ale ambilor personalităţi, au condus - prin acumulare - la acutizarea tensiunii negative intramaritale. Gradul ridicat de frustraţie şi insatisfacţie reciprocă întreţine recurent deficitul de comunicare în cuplu ; soţii ajung în siuaţia dramatică de a evita să-şi adreseze vreun cuvant, pentru că totul „devenise interpretabil, jignitor", devalorizant şi frustrant pentru sine şi pentru celălalt. Fiecare se consideră neînţeles de partenerul său şi decepţionat de acesta. El îi atribuie soţiei imaginea egoismului, a infatuării şi a tendinţelor de devalorizare a propriei sale persoane. Ea îşi consideră soţul „insensibil şi tiran", egocentric şi rigid, incapabil să vibreze şi să se exprime afectiv în raport cu ea.
Conflictul de comunicare este mascat în conştiinţa celor doi soţi de un aşa-numit conflict atitudinal-caracterial, ceea ce sporeşte gravitatea situaţiei tensive şi semnificaţia ei negativă pentru dinamica maritală. Soţii concluzionează pripit asupra nepotrivirii lor caracteriale, care barează iminent continuarea vieţii de cuplu, generand treptat o „patologie individuală" şi „de cuplu".
Stratificarea şi polarizarea rolurilor maritale se produce, pe de altă parte, defectuos, tinzand să reproducă o falsă şi inadecvată relaţie „tată-fiică", ceea ce îngreunează, artificializează şi nu permite dezvoltarea matură şi simetric egalitară a relaţiei conjugale.
Mecanismele psihologice care au acţionat în sensul conştientizării semnificaţiei şi cauzalităţii „crizei cuplului" au constat în comutarea atenţiei fiecărui partener de la conflictul cu celălalt la „conflictul cu sine". Discuţiile terapeutice dirijate de autodezvăluire şi autocunoaştere au redus semnificativ tensiunea interreacţională, per-miţand o creştere a receptivităţii partenerilor spre înţelegerea „problemei comune".
Autoconştientizarea propriilor trebuinţe (adesea ambiguu şi inconsecvent exprimate), clarificarea dorinţelor şi atitudinilor faţă de partener au facilitat o mai bună înţelegere mutuală. Astfel, în scurt timp, partenerii şi-au perceput reciproc comprehensiv complexele, dubiile, temerile şi frustraţiile, erijanduse prin intermediul „jocului schimbării rolului marital" în „coterapeuţi" responsabili în stimularea adaptării celuilalt la viaţa de cuplu. „Coaliţia terapeutică experimentală" s-a format astfel spontan după consumarea primelor etape terapeutice individuale.
Soţii au conştientizat limitele şi inabilitatile lor în a se relaţiona şi comunica - surse inevitabile de disfuncţii ele toate tipurile. Astfel, ei au dirijat prin autoanaliză terapia de cuplu spre comunicarea sexual-afectivă, ale cărei disfuncţii încărcau în principal sfera interacţională a cuplului.
jutorat". îşi exercită faţă de ea rolul de tată, neasumandu-şi în acelaşi timp posibilitatea exercitării lui reale asupra unui eventual copil. Pe motiv că soţia lui e „bolnavă şi sensibilă" nu-şi doreşte un copil de la aceasta şi face tot posibilul de a evita o eventuală sarcină, satisfăcut substitutiv prin modelul de conduită infantilă pe care îl oferă soţia şi pe care el însuşi îl întreţine inconştient.
Ca structură de personalitate el se caracterizează prin tendinţe introversive, oarecare rigiditate şi pedanterie relaţională, orgoliu asociat cu complexe de inferioritate, tenacitate şi perseveraţie în acţiuni şi idei, nevoie de dominare şi autoritarism, toleranţă scăzută la frustraţie, oarecare sesitivism de relaţie.
Terapia cuplului s-a desfăşurat pe parcursul a şase luni. într-un regim bisăptămanal în prima lună şi săptămanal ulterior. Programul terapeutic a cuprins iniţial şedinţe individuale paralele de autodezvăluire şi autoanaliză, cu conştientizarea rolului marital propriu şi mutual expectat; ulterior, după realizarea „coaliţiei terapeutice experimentale în scopul depăşirii crizei", s-a practicat terapia de cuplu cu ambii soţi simultan.
Analiza în paralel a dezvăluit conţinutul şi semnificaţia „crizei cuplului" : conflictul ele comunicare, datorat unei inabilităţi şi imaturităţi de relaţionare verbală şi nonverbală în plan afectiv, sexual şi acţionai, cu exercitarea distorsionată a rolurilor conjugale.
Nivelul scăzut de comunicare în cuplu, ca şi frecventele distorsiuni ale mesajelor, intenţiilor şi imaginilor reciproce, amplificate prin rezonanţa unor sensibilităţi afective accentuate ale ambilor personalităţi, au condus - prin acumulare - la acutizarea tensiunii negative intramaritale. Gradul ridicat de frustraţie şi insatisfacţie reciprocă întreţine recurent deficitul de comunicare în cuplu ; soţii ajung în siuaţia dramatică de a evita să-şi adreseze vreun cuvant, pentru că totul „devenise interpretabil, jignitor", devalorizant şi frustrant pentru sine şi pentru celălalt. Fiecare se consideră neînţeles de partenerul său şi decepţionat de acesta. El îi atribuie soţiei imaginea egoismului, a infatuării şi a tendinţelor de devalorizare a propriei sale persoane. Ea îşi consideră soţul „insensibil şi tiran", egocentric şi rigid, incapabil să vibreze şi să se exprime afectiv în raport cu ea.
Conflictul de comunicare este mascat în conştiinţa celor doi soţi de un aşa-numit conflict atitudinal-caracterial, ceea ce sporeşte gravitatea situaţiei tensive şi semnificaţia ei negativă pentru dinamica maritală. Soţii concluzionează pripit asupra nepotrivirii lor caracteriale, care barează iminent continuarea vieţii de cuplu, generand treptat o „patologie individuală" şi „de cuplu".
Stratificarea şi polarizarea rolurilor maritale se produce, pe de altă parte, defectuos, tinzand să reproducă o falsă şi inadecvată relaţie „tată-fiică", ceea ce îngreunează, artificializează şi nu permite dezvoltarea matură şi simetric egalitară a relaţiei conjugale.
Mecanismele psihologice care au acţionat în sensul conştientizării semnificaţiei şi cauzalităţii „crizei cuplului" au constat în comutarea atenţiei fiecărui partener de la conflictul cu celălalt la „conflictul cu sine". Discuţiile terapeutice dirijate de autodezvăluire şi autocunoaştere au redus semnificativ tensiunea interreacţională, per-miţand o creştere a receptivităţii partenerilor spre înţelegerea „problemei comune".
Autoconştientizarea propriilor trebuinţe (adesea ambiguu şi inconsecvent exprimate), clarificarea dorinţelor şi atitudinilor faţă de partener au facilitat o mai bună înţelegere mutuală. Astfel, în scurt timp, partenerii şi-au perceput reciproc comprehensiv complexele, dubiile, temerile şi frustraţiile, erijanduse prin intermediul „jocului schimbării rolului marital" în „coterapeuţi" responsabili în stimularea adaptării celuilalt la viaţa de cuplu. „Coaliţia terapeutică experimentală" s-a format astfel spontan după consumarea primelor etape terapeutice individuale.
Soţii au conştientizat limitele şi inabilitatile lor în a se relaţiona şi comunica - surse inevitabile de disfuncţii ele toate tipurile. Astfel, ei au dirijat prin autoanaliză terapia de cuplu spre comunicarea sexual-afectivă, ale cărei disfuncţii încărcau în principal sfera interacţională a cuplului.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 03 September '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :