Statistics:
Visits: 6,516 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Principalele motive ale poemului Luceafarul de Mihai Eminescu
Q: | Intreaba despre Principalele motive ale poemului Luceafarul de Mihai Eminescu |
Iubirea dintre o fiinta pamanteana si una eterna are, in poem, doua izvoare folclorice: basmul cules de calatorul german R. Kunisch, din Muntenia si mitul Zburatorului.
a) Daca am privi "Luceafarul” doar ca pe un poem epic, cel dintai "personaj" al sau este "O prea frumoasa fata" de imparat, traitoare in timpul mitic al basmelor ("A fost odata ca-n povesti"). Cele doua trasaturi incadrand-o in timpul etern (ca pe Ileana Cosanzeana), imaginea fetei de imparat o aminteste acum pe frumoasa mireasa-zana a lui Calin ("Calin (file din poveste)" - 1876); si aceasta traise intr-un castel "singuratic", departe de lume; si aceasta indragise un Zburator pe care il invocase in vis; in sfarsit, si aceasta purtase (in florile albastre care o impodobeau) apanajul eternitatii.
in prima parte a poe mului "Luceafarul", fata de imparat se mai aseamana si cu tanara indragostita din poezia "Floare albastra" (1873). Fiinta umana integrata realului ("mititica") si "dulce minune" restituita mitului, si ea isi chemase iubitul "cufundat in stele" sa coboare in lumea pamanteana, pentru o trecatoare "ora de iubire". Mai tarziu si iubirea ei se mistuise in neguri de uitare, lasand in urma un acut sentiment de solitudine cosmica.
Aceasta ar fi ipostaza folclorica a fetei de imparat.
in partea a II-a a poemului "Luceafarul", tanara domnita traieste arhetipalul complex al "caderii" din timpul privilegiat, in timpul comun.
Cel dintai insemn al acestei "caderi" il constituie numele de Catalina, sugerand apropierea de pajul Catalin ("baiat din flori si de pripas", cu origine efemera si nestatornica).
Al doilea insemn ar putea fi spatiul ingrat in care ia nastere idila dintre pamanteni:
"Si-n treacat o cuprinse lin
Intr-un ungher degraba"
Ungherul trezind in mintea noastra reprezentarea mucegaiului si a degradarii, rezulta ca, in planul uman, "toti se nasc spre a muri".
Se vadeste acum, cata dreptate avea Dumnezeu (in basmul cules de Kunisch) cand asemana "copiii pamantului" cu spuma marii, nascuta si risipita de o boare de vant.
Renuntand, fie si din neputinta, la iubirea inalta a Luceafarului, Catalina aminteste de iubita din sirul de poezii eminesciene scrise dupa 1876: "Adio", "De cate ori, iubito ...", "Ce e amorul?", "Pe langa plopii fara sot...".
In toate, visul "misterios/Si bland din cale-afara" al iubirii, pierise; in toate, femeia se intorsese in lumea ei, lasand barbatul sa-si, duca singur povara vremii, pana cand ora destinului sau avea sa -l intoarca in Univers si sa -l prefaca in Luceafar.
Aceasta ar fi ipostaza umana a celei care indragise o stea. Partea ultima a poemului, o salveaza pe Catalina de conditia ei ingrata: restituita mitului si puritatii originare, ea asista, alaturi de Catalin, la nasterea din Edde a lunii: "Caci este sara-n asfintit
Si noaptea o sa-nceapa;
Rasare luna linistit
Si tremurand din apa".
Proiectata pe acest fundal de Geneza, imaginea celor "doi copii Cu plete lungi, balaie" o reconstituie pe cea a tinerilor din "Dorinta", din "Sara pe deal" sau din alte poezii eminesciene ale naturii si iubirii, scrise inainte de 1876. De fiecare data, imaginea aceasta pura reprezinta prima pereche a lumii, si devine arhetipala. Aceasta ar fi ipostaza mitica a fetei, comuna tuturor reprezentarilor iubitei din poezia eminesciana.
b) Cel de al doilea "personaj" al iubirii tragice si neimplinite este Luceafarul/Hyperion (cunoscand si el mai multe ipostaze):
1. De stea spre care tinde, cu ardoare, frumoasa fata care isi transfera in iubirea pentru Luceafar, nostalgia dupa steaua natala:
"Privea in zare cum pe mari
Rasare si straluce,
Pe miscatoarele carari
Corabii negre duce ".
2. Ipostaza de Zburator se contureaza in visul nocturn al tinerei pamantence care isi aduce pe pamant iubitul prin repetarea incantatiei cu valoare magica:
"Cobori in jos, luceafar bland,
Alunecand pe-o raza,
Patrunde-n casa si in gand
Si viata-mi lumineaza!"
Acum, Luceafarul il aminteste pe Calin/Zburatorul cu deosebirea ca, in timp ce acesta din urma "coboara" de la conditia de Zburator, la cea de "voinic", cel dintai va urca spre izolarea apollinica din final.
3. Cele doua ipostaze mitologice (neptunica si plutonica) se incheaga in prima parte a poemului. Acum, atras de chemarile fiintei pamantene, Luceafarul se va naste din cer si din apa primordiala, iar toiagul "incununat cu trestii" pe care -l poarta, trimite la mitologicul Poseidon (Neptun la romani).
Pregnanta este insa ipostaza plutonica, figura nou intrupatului din noapte si soare, fiind perceputa de fiinta pamanteana prin antiteza cu prima aparitie: "ingerul" se convertise in "demon", intrucat Luceafarul indraznise sa-si schimbe "locul lui de sus", comitand astfel pacatul luciferic.
Mitul ingerului cazut este des intalnit in poezia eminesciana anterioara "Luceafarului": "batranul dascal" ("Scrisoarea I") "cade" din timpul auroral al genezelor, intr-o 'Iunie marunta si pieritoaje, sortita sa-si incheie "in patru scandurF destinul efemer; poetul insusi "cade" din "zilele de-aur" ale inaintasilor, intr-o lume hada in care arta, patriotismul si iubirea sunt murdarite ("Epigonii", "Scrisoarea III", "Scrisoarea IV").
II2. Nasterea lumilor cosmice ar putea constitui un al doilea motiv comun, in poem fiind infatisata in strofele 65-70 din partea a III-a.
Aspirand spre "fericirea edenica a topirii in natura" (Calinescu), Luceafarul strabate infinitul celest, inapoi spre origini. Aici, sintagma "cer de stele" constituie o reluare, cu alti termeni, a tabloului "rolurilor" de astri din "Scrisoarea I".
Devenit spirit pur, ("gand purtat de dor" s.n.), Luceafarul reface istoria creatiei, asistand inca o data la marea Geneza, la care mai fuseser martor ca faptura a primei creatii. Calatoria insetatului de viata finita se incheie in varsta precosmica, acolo unde nu exista nici spatiu, nici timp, intrucat "Vremea, ca o apa, n-are puterea de a se umfla in putul ei si a iesi din goluri" (Calinescu).
intalnim aici, acelasi spatiu al negarii ("La-nceput, pe cand fiinta nu era, nici nefiinta " - "Scrisoarea I"), din care lumea se va intrupa printr-o eroare (cum scria poetul intr-o varianta); reluata in "Luceafarul", ideea greselii primordiale va da nastere setei de repaos care, caracterizand Cosmosul, il va cuprinde si pe Luceafar:
"Nu e nimic si totusi e
O sete care-l soarbe,
E un adanc asemene
Uitarii celei oarbe".
Destinul geniului si soarta omului comun. Cele 98 de strofe ale poemului, structurate in patru parti simetrice sunt subordonate la doua planuri: universal-cosmic si uman-terestru. Chiar existenta celor doua planuri va fixa cei doi termeni ai alegoriei: geniul si omul obisnuit, negenial.
Primul este reprezentat de Luceafarul/Hyperion, cele doua nume fixand doua ipostaze existentiale ale geniului: ipostaza umana si ipostaza eonica.
a) Ipostaza de om superior "neinteles de contemporani, osandit la o suferinta inerenta esentei sale'' (Calinescu) este realizata in prima si in ultima parte a poemului.
Purtator de lumina si insetat de cunoastere, geniul cuprinde, in mintea lui uriasa, dimensiunile universale ale spatiului si ale timpului, tot asa cum Luceafarul sau "batranul dascal" se intorc in prelume.
Aceasta imersiune titanica este stavilita insa de timpul prea scurt al unei vieti de om ("... si ganduri/Ce-au Cuprins tot universul incap bine in patru scanduri" - "Scrisoarea I"). Aici ar putea fi cautata prima cauza a nefericirii geniului.
Atras, ca si Ulysse, de cantecul de sirena al lumii ("Cu un cantec de sirena/Lumea-ntinde lucii mreje" - "Glossa"), geniul va trai tristetea dezamagirii, caci "chipul de lut" nu-i va intelege maretia singulara. Aceasta ar fi o a doua cauza a nefericirii sale. Solutia o constituie izolarea mandra in lumea inalta a Ideii ("Ci eu in lumea mea ma simt/Nemuritor si rece") sau renuntarea: "De te-ndeamna, de te cheama/Tu ramai la toate rece" ("Glossa").
b) Ipostaza eonica se contureaza in discursul Demiurgului, din partea a IlI-a a poemului "Luceafarul".
Acestei ipostaze ii corespunde numele de Hyperion. "Hyperion = cel care zboara pe deasupra" (cum scria Calinescu), geniul este o faptura a primei creatii, fiind legat de spirit si nu de materie. Geniul constituie o intrupare eonica, primind de la Demiurg atributele de Creator, pricina pentru care este pus pe acelasi plan cu acesta: "Noi nu avem nici timp, nici loc / Si nu cunoastem moarte".
Versurile separa fiintele eterne de cele vremelnice, omui comun fiind caracterizat prin opozitie cu geniul. Cel dintai este nestatornic, rizibil (cladind astazi ceea ce maine se va darama), incapabil sa traiasca o singura data, intrucat "Toti se nasc spre a muri / Si mor spre a se naste". Conform unor vechi credinte indiene (preluate de poet prin intermediul lui Schopenhauer), sufletul nu moare, ci se reincarneaza intr-un alt trup.
Dorinta lui Hyperion . de a deveni muritor nu poate fi satisfacuta, deoarece nici macar Demiurgul nu mai poate schimba ordinea prestabilita ("... dar moartea nu se poate"). Aceasta ar fi o a treia cauza a nefericirii geniului.
Alte teme si motive comune: timpul, natura, vremelnicia umana.
a) Daca am privi "Luceafarul” doar ca pe un poem epic, cel dintai "personaj" al sau este "O prea frumoasa fata" de imparat, traitoare in timpul mitic al basmelor ("A fost odata ca-n povesti"). Cele doua trasaturi incadrand-o in timpul etern (ca pe Ileana Cosanzeana), imaginea fetei de imparat o aminteste acum pe frumoasa mireasa-zana a lui Calin ("Calin (file din poveste)" - 1876); si aceasta traise intr-un castel "singuratic", departe de lume; si aceasta indragise un Zburator pe care il invocase in vis; in sfarsit, si aceasta purtase (in florile albastre care o impodobeau) apanajul eternitatii.
in prima parte a poe mului "Luceafarul", fata de imparat se mai aseamana si cu tanara indragostita din poezia "Floare albastra" (1873). Fiinta umana integrata realului ("mititica") si "dulce minune" restituita mitului, si ea isi chemase iubitul "cufundat in stele" sa coboare in lumea pamanteana, pentru o trecatoare "ora de iubire". Mai tarziu si iubirea ei se mistuise in neguri de uitare, lasand in urma un acut sentiment de solitudine cosmica.
Aceasta ar fi ipostaza folclorica a fetei de imparat.
in partea a II-a a poemului "Luceafarul", tanara domnita traieste arhetipalul complex al "caderii" din timpul privilegiat, in timpul comun.
Cel dintai insemn al acestei "caderi" il constituie numele de Catalina, sugerand apropierea de pajul Catalin ("baiat din flori si de pripas", cu origine efemera si nestatornica).
Al doilea insemn ar putea fi spatiul ingrat in care ia nastere idila dintre pamanteni:
"Si-n treacat o cuprinse lin
Intr-un ungher degraba"
Ungherul trezind in mintea noastra reprezentarea mucegaiului si a degradarii, rezulta ca, in planul uman, "toti se nasc spre a muri".
Se vadeste acum, cata dreptate avea Dumnezeu (in basmul cules de Kunisch) cand asemana "copiii pamantului" cu spuma marii, nascuta si risipita de o boare de vant.
Renuntand, fie si din neputinta, la iubirea inalta a Luceafarului, Catalina aminteste de iubita din sirul de poezii eminesciene scrise dupa 1876: "Adio", "De cate ori, iubito ...", "Ce e amorul?", "Pe langa plopii fara sot...".
In toate, visul "misterios/Si bland din cale-afara" al iubirii, pierise; in toate, femeia se intorsese in lumea ei, lasand barbatul sa-si, duca singur povara vremii, pana cand ora destinului sau avea sa -l intoarca in Univers si sa -l prefaca in Luceafar.
Aceasta ar fi ipostaza umana a celei care indragise o stea. Partea ultima a poemului, o salveaza pe Catalina de conditia ei ingrata: restituita mitului si puritatii originare, ea asista, alaturi de Catalin, la nasterea din Edde a lunii: "Caci este sara-n asfintit
Si noaptea o sa-nceapa;
Rasare luna linistit
Si tremurand din apa".
Proiectata pe acest fundal de Geneza, imaginea celor "doi copii Cu plete lungi, balaie" o reconstituie pe cea a tinerilor din "Dorinta", din "Sara pe deal" sau din alte poezii eminesciene ale naturii si iubirii, scrise inainte de 1876. De fiecare data, imaginea aceasta pura reprezinta prima pereche a lumii, si devine arhetipala. Aceasta ar fi ipostaza mitica a fetei, comuna tuturor reprezentarilor iubitei din poezia eminesciana.
b) Cel de al doilea "personaj" al iubirii tragice si neimplinite este Luceafarul/Hyperion (cunoscand si el mai multe ipostaze):
1. De stea spre care tinde, cu ardoare, frumoasa fata care isi transfera in iubirea pentru Luceafar, nostalgia dupa steaua natala:
"Privea in zare cum pe mari
Rasare si straluce,
Pe miscatoarele carari
Corabii negre duce ".
2. Ipostaza de Zburator se contureaza in visul nocturn al tinerei pamantence care isi aduce pe pamant iubitul prin repetarea incantatiei cu valoare magica:
"Cobori in jos, luceafar bland,
Alunecand pe-o raza,
Patrunde-n casa si in gand
Si viata-mi lumineaza!"
Acum, Luceafarul il aminteste pe Calin/Zburatorul cu deosebirea ca, in timp ce acesta din urma "coboara" de la conditia de Zburator, la cea de "voinic", cel dintai va urca spre izolarea apollinica din final.
3. Cele doua ipostaze mitologice (neptunica si plutonica) se incheaga in prima parte a poemului. Acum, atras de chemarile fiintei pamantene, Luceafarul se va naste din cer si din apa primordiala, iar toiagul "incununat cu trestii" pe care -l poarta, trimite la mitologicul Poseidon (Neptun la romani).
Pregnanta este insa ipostaza plutonica, figura nou intrupatului din noapte si soare, fiind perceputa de fiinta pamanteana prin antiteza cu prima aparitie: "ingerul" se convertise in "demon", intrucat Luceafarul indraznise sa-si schimbe "locul lui de sus", comitand astfel pacatul luciferic.
Mitul ingerului cazut este des intalnit in poezia eminesciana anterioara "Luceafarului": "batranul dascal" ("Scrisoarea I") "cade" din timpul auroral al genezelor, intr-o 'Iunie marunta si pieritoaje, sortita sa-si incheie "in patru scandurF destinul efemer; poetul insusi "cade" din "zilele de-aur" ale inaintasilor, intr-o lume hada in care arta, patriotismul si iubirea sunt murdarite ("Epigonii", "Scrisoarea III", "Scrisoarea IV").
II2. Nasterea lumilor cosmice ar putea constitui un al doilea motiv comun, in poem fiind infatisata in strofele 65-70 din partea a III-a.
Aspirand spre "fericirea edenica a topirii in natura" (Calinescu), Luceafarul strabate infinitul celest, inapoi spre origini. Aici, sintagma "cer de stele" constituie o reluare, cu alti termeni, a tabloului "rolurilor" de astri din "Scrisoarea I".
Devenit spirit pur, ("gand purtat de dor" s.n.), Luceafarul reface istoria creatiei, asistand inca o data la marea Geneza, la care mai fuseser martor ca faptura a primei creatii. Calatoria insetatului de viata finita se incheie in varsta precosmica, acolo unde nu exista nici spatiu, nici timp, intrucat "Vremea, ca o apa, n-are puterea de a se umfla in putul ei si a iesi din goluri" (Calinescu).
intalnim aici, acelasi spatiu al negarii ("La-nceput, pe cand fiinta nu era, nici nefiinta " - "Scrisoarea I"), din care lumea se va intrupa printr-o eroare (cum scria poetul intr-o varianta); reluata in "Luceafarul", ideea greselii primordiale va da nastere setei de repaos care, caracterizand Cosmosul, il va cuprinde si pe Luceafar:
"Nu e nimic si totusi e
O sete care-l soarbe,
E un adanc asemene
Uitarii celei oarbe".
Destinul geniului si soarta omului comun. Cele 98 de strofe ale poemului, structurate in patru parti simetrice sunt subordonate la doua planuri: universal-cosmic si uman-terestru. Chiar existenta celor doua planuri va fixa cei doi termeni ai alegoriei: geniul si omul obisnuit, negenial.
Primul este reprezentat de Luceafarul/Hyperion, cele doua nume fixand doua ipostaze existentiale ale geniului: ipostaza umana si ipostaza eonica.
a) Ipostaza de om superior "neinteles de contemporani, osandit la o suferinta inerenta esentei sale'' (Calinescu) este realizata in prima si in ultima parte a poemului.
Purtator de lumina si insetat de cunoastere, geniul cuprinde, in mintea lui uriasa, dimensiunile universale ale spatiului si ale timpului, tot asa cum Luceafarul sau "batranul dascal" se intorc in prelume.
Aceasta imersiune titanica este stavilita insa de timpul prea scurt al unei vieti de om ("... si ganduri/Ce-au Cuprins tot universul incap bine in patru scanduri" - "Scrisoarea I"). Aici ar putea fi cautata prima cauza a nefericirii geniului.
Atras, ca si Ulysse, de cantecul de sirena al lumii ("Cu un cantec de sirena/Lumea-ntinde lucii mreje" - "Glossa"), geniul va trai tristetea dezamagirii, caci "chipul de lut" nu-i va intelege maretia singulara. Aceasta ar fi o a doua cauza a nefericirii sale. Solutia o constituie izolarea mandra in lumea inalta a Ideii ("Ci eu in lumea mea ma simt/Nemuritor si rece") sau renuntarea: "De te-ndeamna, de te cheama/Tu ramai la toate rece" ("Glossa").
b) Ipostaza eonica se contureaza in discursul Demiurgului, din partea a IlI-a a poemului "Luceafarul".
Acestei ipostaze ii corespunde numele de Hyperion. "Hyperion = cel care zboara pe deasupra" (cum scria Calinescu), geniul este o faptura a primei creatii, fiind legat de spirit si nu de materie. Geniul constituie o intrupare eonica, primind de la Demiurg atributele de Creator, pricina pentru care este pus pe acelasi plan cu acesta: "Noi nu avem nici timp, nici loc / Si nu cunoastem moarte".
Versurile separa fiintele eterne de cele vremelnice, omui comun fiind caracterizat prin opozitie cu geniul. Cel dintai este nestatornic, rizibil (cladind astazi ceea ce maine se va darama), incapabil sa traiasca o singura data, intrucat "Toti se nasc spre a muri / Si mor spre a se naste". Conform unor vechi credinte indiene (preluate de poet prin intermediul lui Schopenhauer), sufletul nu moare, ci se reincarneaza intr-un alt trup.
Dorinta lui Hyperion . de a deveni muritor nu poate fi satisfacuta, deoarece nici macar Demiurgul nu mai poate schimba ordinea prestabilita ("... dar moartea nu se poate"). Aceasta ar fi o a treia cauza a nefericirii geniului.
Alte teme si motive comune: timpul, natura, vremelnicia umana.
Tag-uri: luceafarul, mihai eminescu, motive, poem |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 18 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :