Statistics:
Visits: 1,131 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Poporanismul si ortodoxismul
Q: | Intreaba despre Poporanismul si ortodoxismul |
Poporanismul ia nastere ca reactie fata de miscarea samanatorista. La Iasi, in Martie 1906, se infiinteaza revista “Viata Romaneascaâ€, ce avea sa devina cea mai prestigioasa revista din epoca. Constantin Stere, om de vasta cultura, avea sa asigure substanta doctrinara, de orientare socialista, a noii publicatii, iar Garabet Ibraileanu, perspectiva ei cultural-literara.
Acest curent afirma datoria sfanta a intelectualilor fata de popor, interesul pentru viata rurala, necesitatea veridicitatii in arta, a simpatiei pentru tarani.
Singurul motiv care apare constant in literatura, ca si in ideologia sociala poporanista este cel al “datoriei fata de poporâ€.
Miscarea literara poporanista se va stinge dupa razboi, tocmai pentru ca idealurile in numele carora se angaj ase fusesera indeplinite in Marea Unire din 1918 si prin reforma proprietatii agrare (fapt unic in existenta unui curent, insusi mentorul lui ii anunta sfarsitul in primul numar al “Vietii Romanesti†din anul 1920, constatand cu luciditate ca realitatea impotriva careia poporanistii luptasera nu mai exista). Calistrat Hogas si Octavian Goga ilustreaza partial ideologia poporanismului.
Ortodoxismul, cea de-a treia directie traditionalista se va cristaliza in perioada interbelica, in anii 1925-1935, dorindu-se continuatorul ideologiei samanatoriste. El va reprezenta, in confruntarea cu modernismul, traditionalismul radicalizat si se va desfasura in acelasi timp cu experimentele avangardei, aceasta din urma fiind, in ansamblul fenomenelor sale, forma extrema a modernismului.
Doctrinarul miscarii gandiriste este teologul universitar Nichifor Crainic iar revista care o propaga este “Gandirea†– de aici si numele de “gandirism†dat noului curent – in perioada ei de aparitie bucuresteana anii 1922-1944. (revista aparuse initial la Cluj, in 1921).
Doctrina miscarii gandiriste se concentreaza in jurul catorva concepte, precum autohtonismul si ortodoxismul, incercand sa instituie, pornind de la acestea, adevarate mituri nationale ale ortodoxiei romanesti, ale sangelui, al graiului, intemeiate pe miturile identitatii si ale continuitatii (“dialogul†cu stramosii). De asemenea, ei adauga ideea intoarcerii la fondul nostru ne-latin, slav si trac, multa vreme ignorat, vazut ca depozitar ancestral al rezervorului de energii ale neamului.
Scriitori de seama ai revistei au colaborat la revista “Gandirea†(Lucian Blaga, Adrian Maniu, Aron Cotrus, Ion Pillat, Vasile Voiculescu, Ion Vinca, Cezar Petrescu, Mateiu I. Caragiale), fara sa se puna insa problema aderarii tuturor acestora la intregul program al revistei.
Combatute de catre mentorul cenaclului si revistei “Sburatorulâ€, Eugen Lovinescu, formele traditionalismului literar s-au dovedit anacronice, izolationale si neproductive.
De altfel, traditionalismul se defineste cel mai bine in opozitie cu modernismul, asa cum modernismul insusi nu poate fi definit fara o raportare minima la traditionalism.
Intr-un plan mai general, cele doua concepte – traditionalism si modernism – tensiunea dintre ele, dau relief dinamic oricarui moment al istoriei ideilor si al valorilor umanitatii.
Acest curent afirma datoria sfanta a intelectualilor fata de popor, interesul pentru viata rurala, necesitatea veridicitatii in arta, a simpatiei pentru tarani.
Singurul motiv care apare constant in literatura, ca si in ideologia sociala poporanista este cel al “datoriei fata de poporâ€.
Miscarea literara poporanista se va stinge dupa razboi, tocmai pentru ca idealurile in numele carora se angaj ase fusesera indeplinite in Marea Unire din 1918 si prin reforma proprietatii agrare (fapt unic in existenta unui curent, insusi mentorul lui ii anunta sfarsitul in primul numar al “Vietii Romanesti†din anul 1920, constatand cu luciditate ca realitatea impotriva careia poporanistii luptasera nu mai exista). Calistrat Hogas si Octavian Goga ilustreaza partial ideologia poporanismului.
Ortodoxismul, cea de-a treia directie traditionalista se va cristaliza in perioada interbelica, in anii 1925-1935, dorindu-se continuatorul ideologiei samanatoriste. El va reprezenta, in confruntarea cu modernismul, traditionalismul radicalizat si se va desfasura in acelasi timp cu experimentele avangardei, aceasta din urma fiind, in ansamblul fenomenelor sale, forma extrema a modernismului.
Doctrinarul miscarii gandiriste este teologul universitar Nichifor Crainic iar revista care o propaga este “Gandirea†– de aici si numele de “gandirism†dat noului curent – in perioada ei de aparitie bucuresteana anii 1922-1944. (revista aparuse initial la Cluj, in 1921).
Doctrina miscarii gandiriste se concentreaza in jurul catorva concepte, precum autohtonismul si ortodoxismul, incercand sa instituie, pornind de la acestea, adevarate mituri nationale ale ortodoxiei romanesti, ale sangelui, al graiului, intemeiate pe miturile identitatii si ale continuitatii (“dialogul†cu stramosii). De asemenea, ei adauga ideea intoarcerii la fondul nostru ne-latin, slav si trac, multa vreme ignorat, vazut ca depozitar ancestral al rezervorului de energii ale neamului.
Scriitori de seama ai revistei au colaborat la revista “Gandirea†(Lucian Blaga, Adrian Maniu, Aron Cotrus, Ion Pillat, Vasile Voiculescu, Ion Vinca, Cezar Petrescu, Mateiu I. Caragiale), fara sa se puna insa problema aderarii tuturor acestora la intregul program al revistei.
Combatute de catre mentorul cenaclului si revistei “Sburatorulâ€, Eugen Lovinescu, formele traditionalismului literar s-au dovedit anacronice, izolationale si neproductive.
De altfel, traditionalismul se defineste cel mai bine in opozitie cu modernismul, asa cum modernismul insusi nu poate fi definit fara o raportare minima la traditionalism.
Intr-un plan mai general, cele doua concepte – traditionalism si modernism – tensiunea dintre ele, dau relief dinamic oricarui moment al istoriei ideilor si al valorilor umanitatii.
Tag-uri: curent literar, poporanism, ortodoxism, miscarea samanatorista |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :