Statistics:
Visits: 4,520 Votes: 2 Fame Riser |
Fame Rank
10
Fame Riser
|
|||||||||||
Patru particularitati ale operei Amintiri din copilarie de Ion Creanga
Q: | Intreaba despre Patru particularitati ale operei Amintiri din copilarie de Ion Creanga |
Cea dintâi particularitate a lucrarii "Amintiri din copilarie" o constituie caracterul ei rapsodic: asemenea vechilor rapsozi pribegi (care recitau fragmente din marile eporjei), Ion Creanga ne-a lasat o "zicere" sublima (data fiind oralitatea operei), in care sunt cuprinse traditiile, viata si limba unei comuinitati ancestrale, «cu un subtil parfum arhaic.
In "Amintiri ..." derularea intâmplarilor, tenta de fabulos si gigantic, ori, puternicul prezent narativ se compun intr-o structura rapsodica. Un prim nivel al acestei structuri il constituie lumea ca spectacol: "Metafora cea mai cuprinzator unificatoare a operei lui Creanga e, ziceam, lumea ca spectacol(George Munteanu).
Pentru Nica, atmosfera generala a universului copilariei este aceea de mare sarbatoare populara, in ca re domneste veselia, iar intre oameni s-a statornicit sentimentul egalitatii, ca in timpurile mitice.
Este o vârsta de aur in care humulestenii isi traiesc existenta ca si când s-ar afla sub un clopot cosmic; harnici si aflati mereu pe drumuri, ocupându-se cu industria tesutului si cu micul comert, taranii din Humulesti sunt infatisati si in alte momente: ale duminicilor cu hore si plimbari, ale sarbatorilor de iarna sau ale hramurilor bisericii, când "se tinea praznicul câte o saptamâna incheiata" ospatul capatând dimensiuni uriesesti, homerice. Data fiind natura scenica a operei (remarcata de Calinescu), Nica "joaca", in aceasta reprezentatie, toate rolurile si pe al lui insusi.
Un al doilea nivel al acestei structuri il constituie copilaria vazuta ca timp mitic. inceputurile acesteia se afla in casa parinteasca din Humulesti (evocata in deschiderea partii a doua), simbolizând Casa natala universala. in acest spatiu devenit Centru al lumii, timpul fericit este dominat de imaginea aproape fabuloasa a Mamei, care "stia a face multe si mari minunatii", creând in jurul copilului un spatiu protector.
Dupa multele peripetii cuprinse in primele trei parti ale cartii, iesirea din basmul copilariei se va face tot pe, calea basmului, in partea a IV-a: Smaranda isi amageste feciorul cu viziunea unui drum fabulos, in caruta "cu doi cai ca niste zmei" a lui mos Luca. Pe masura ce Nica se indeparteaza insa de spatiul magic, fabulosul se degradeaza si caii devin "mâti de cei lesinat".
Timpul devine calendaristic, drumul de la Humulesti la Iasi insemnând o "coborâre" intr-o lume profana, in care multimea de candidati care stateau la poarta Socolei, "marturisindu-si unul altuia pacatele" ofera o imagine emblematica.
Acum, Nica pierde insula de nemurire a Humulestiului, fapt care va conduce la o acuta drama a instrainarii: amintirea aurita a copilariei va ramâne inchisa in câteva cuvinte: "... ce vremi si ce oameni mai erau in partile noastre ...".
O alta particularitate a operei "Amintiri din copilarie" este homerismul: "Opera lui Creanga este epopeea poporului român. Creanga este Homer al nostru" (Garabet Ibraileanu).
Ca si in epopeile homerice, autorul descrie aspectele esentiale din existenta unui popor, infatisând o lume taraneasca de bun simt si chef de vorba, naiva si mucalita, cu haz si cu o intelepciune practica transmisa de inaintasi. Homerica este si dimensiunea exagerata a unora dintre personaje (vizibila si in "Povestea lui Harap-Alb").
Unul dintre acestea numai (Oslobanu), "mânca cât saptesprezece" si ridica in spate lemnele dintr-o caruta, lasându-i pe privitori muti de uimire; de multe ori si ospetele sunt homerice. Ca si in "Odiseea", intâmplarile se grupeaza in jurul unui "drum" pe care ii parcurge Nica, in viitoarea lui pregatire pentru viata; nascut in muzica unica a razboaielor de tesut (de care vuia satul), Nica pare a fi un nou Ulysse (a carui sotie Penelopa tesea, in asteptarea lui, o pânza a destinului). " Cea mai emotionanta asemanare dintre cele doua personaje o constituie insa nazuinta spre patria pierduta, pentru ca, intreaga viata, autorul n-a fost decât "o bucata de huma insufletita din Humulesti."
O alta particularitate a "Amintirilor" o constituie umorul. Daca Cervantes reduce vitejia la conditia realului (prin nebunia lui Don Quijote), Creanga priveste realitatea cu ingaduinta si o salveaza aruncând deasupra ei un enorm hohot de râs. in aceasta petrecere pe seama limitelor omenesti, se includ: numele, poreclele sau caracterizarile unor personaje (mos Chiorpec, Mogorogea, popa Buliga - zis "Ciucalau", fata Irinucai care era "balcâza si lalâie de-ti era frica sa innoptezi cu dânsa in casa", mos Vasile care era "un carpanos si un pui de zgarie-brânza" etc. etc; jocurile de cuvinte ("cinstita crâsma", "Dumnezeu sa-l iepure", "cuvioasele muste si cuviosii bondari care din pricina noastra au patimit"); intorsaturile de fraza ("Si sa nu credeti ca nu mi-am tinut cuvântul de joi pâna mai de-apoi ...") si alte procedee.
Trasatura revelatoare a stilului din "Amintiri ..." este oralitatea care se realizeaza prin mai multe mijloace:
• adresarea directa prin care-si solicita interlocutorii ("Si dupa cum am cinstea de a va spune", "Va puteti inchipui..");
• formulele de tranzitie de la o intâmplare la alta ("D-apoi cu smântanitul oalelor ce calamandros faceam");
• introducerea tablourilor in miscare prin repetarea lui "si" narativ ('"Si ne coborâm noi si ne tot coborâm cu mare greutate (...) sj caii lunecau si se duceau de-a rostogolul..");
• aglomerarea verbelor de actiune ("si cum ajung in dreptul teiului, pun demancarea jos, ma sui incetisor in tei, bag mâna in scorbura, gabuiesc pupaza..").
• exclamatia, interjectia, repetitia ("Pu-pu-pup! pu-pu-pup! pu-pu-pup!);
• expresii populare(".Pielea rea si rapanoasa, ori o bate ori o lasa").
Uneori autorul foloseste limbajul afectiv (exprimat prin dativul etic: "Cât mi ti-i melianul"); termenii regionali confera lucrarii si o anume valoare locala.
Acest stil a fost caracterizat ca "stil al participarii" (I. Tohaneanu).
In "Amintiri ..." derularea intâmplarilor, tenta de fabulos si gigantic, ori, puternicul prezent narativ se compun intr-o structura rapsodica. Un prim nivel al acestei structuri il constituie lumea ca spectacol: "Metafora cea mai cuprinzator unificatoare a operei lui Creanga e, ziceam, lumea ca spectacol(George Munteanu).
Pentru Nica, atmosfera generala a universului copilariei este aceea de mare sarbatoare populara, in ca re domneste veselia, iar intre oameni s-a statornicit sentimentul egalitatii, ca in timpurile mitice.
Este o vârsta de aur in care humulestenii isi traiesc existenta ca si când s-ar afla sub un clopot cosmic; harnici si aflati mereu pe drumuri, ocupându-se cu industria tesutului si cu micul comert, taranii din Humulesti sunt infatisati si in alte momente: ale duminicilor cu hore si plimbari, ale sarbatorilor de iarna sau ale hramurilor bisericii, când "se tinea praznicul câte o saptamâna incheiata" ospatul capatând dimensiuni uriesesti, homerice. Data fiind natura scenica a operei (remarcata de Calinescu), Nica "joaca", in aceasta reprezentatie, toate rolurile si pe al lui insusi.
Un al doilea nivel al acestei structuri il constituie copilaria vazuta ca timp mitic. inceputurile acesteia se afla in casa parinteasca din Humulesti (evocata in deschiderea partii a doua), simbolizând Casa natala universala. in acest spatiu devenit Centru al lumii, timpul fericit este dominat de imaginea aproape fabuloasa a Mamei, care "stia a face multe si mari minunatii", creând in jurul copilului un spatiu protector.
Dupa multele peripetii cuprinse in primele trei parti ale cartii, iesirea din basmul copilariei se va face tot pe, calea basmului, in partea a IV-a: Smaranda isi amageste feciorul cu viziunea unui drum fabulos, in caruta "cu doi cai ca niste zmei" a lui mos Luca. Pe masura ce Nica se indeparteaza insa de spatiul magic, fabulosul se degradeaza si caii devin "mâti de cei lesinat".
Timpul devine calendaristic, drumul de la Humulesti la Iasi insemnând o "coborâre" intr-o lume profana, in care multimea de candidati care stateau la poarta Socolei, "marturisindu-si unul altuia pacatele" ofera o imagine emblematica.
Acum, Nica pierde insula de nemurire a Humulestiului, fapt care va conduce la o acuta drama a instrainarii: amintirea aurita a copilariei va ramâne inchisa in câteva cuvinte: "... ce vremi si ce oameni mai erau in partile noastre ...".
O alta particularitate a operei "Amintiri din copilarie" este homerismul: "Opera lui Creanga este epopeea poporului român. Creanga este Homer al nostru" (Garabet Ibraileanu).
Ca si in epopeile homerice, autorul descrie aspectele esentiale din existenta unui popor, infatisând o lume taraneasca de bun simt si chef de vorba, naiva si mucalita, cu haz si cu o intelepciune practica transmisa de inaintasi. Homerica este si dimensiunea exagerata a unora dintre personaje (vizibila si in "Povestea lui Harap-Alb").
Unul dintre acestea numai (Oslobanu), "mânca cât saptesprezece" si ridica in spate lemnele dintr-o caruta, lasându-i pe privitori muti de uimire; de multe ori si ospetele sunt homerice. Ca si in "Odiseea", intâmplarile se grupeaza in jurul unui "drum" pe care ii parcurge Nica, in viitoarea lui pregatire pentru viata; nascut in muzica unica a razboaielor de tesut (de care vuia satul), Nica pare a fi un nou Ulysse (a carui sotie Penelopa tesea, in asteptarea lui, o pânza a destinului). " Cea mai emotionanta asemanare dintre cele doua personaje o constituie insa nazuinta spre patria pierduta, pentru ca, intreaga viata, autorul n-a fost decât "o bucata de huma insufletita din Humulesti."
O alta particularitate a "Amintirilor" o constituie umorul. Daca Cervantes reduce vitejia la conditia realului (prin nebunia lui Don Quijote), Creanga priveste realitatea cu ingaduinta si o salveaza aruncând deasupra ei un enorm hohot de râs. in aceasta petrecere pe seama limitelor omenesti, se includ: numele, poreclele sau caracterizarile unor personaje (mos Chiorpec, Mogorogea, popa Buliga - zis "Ciucalau", fata Irinucai care era "balcâza si lalâie de-ti era frica sa innoptezi cu dânsa in casa", mos Vasile care era "un carpanos si un pui de zgarie-brânza" etc. etc; jocurile de cuvinte ("cinstita crâsma", "Dumnezeu sa-l iepure", "cuvioasele muste si cuviosii bondari care din pricina noastra au patimit"); intorsaturile de fraza ("Si sa nu credeti ca nu mi-am tinut cuvântul de joi pâna mai de-apoi ...") si alte procedee.
Trasatura revelatoare a stilului din "Amintiri ..." este oralitatea care se realizeaza prin mai multe mijloace:
• adresarea directa prin care-si solicita interlocutorii ("Si dupa cum am cinstea de a va spune", "Va puteti inchipui..");
• formulele de tranzitie de la o intâmplare la alta ("D-apoi cu smântanitul oalelor ce calamandros faceam");
• introducerea tablourilor in miscare prin repetarea lui "si" narativ ('"Si ne coborâm noi si ne tot coborâm cu mare greutate (...) sj caii lunecau si se duceau de-a rostogolul..");
• aglomerarea verbelor de actiune ("si cum ajung in dreptul teiului, pun demancarea jos, ma sui incetisor in tei, bag mâna in scorbura, gabuiesc pupaza..").
• exclamatia, interjectia, repetitia ("Pu-pu-pup! pu-pu-pup! pu-pu-pup!);
• expresii populare(".Pielea rea si rapanoasa, ori o bate ori o lasa").
Uneori autorul foloseste limbajul afectiv (exprimat prin dativul etic: "Cât mi ti-i melianul"); termenii regionali confera lucrarii si o anume valoare locala.
Acest stil a fost caracterizat ca "stil al participarii" (I. Tohaneanu).
Tag-uri: particularitati, amintiri din copilarie, ion creanga |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :