Statistics:
Visits: 2,671 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Particularitati ale prezentarii realului in Amintiri din copilarie si Povestea lui Harap Alb de Ion Creanga
Q: | Intreaba despre Particularitati ale prezentarii realului in Amintiri din copilarie si Povestea lui Harap Alb de Ion Creanga |
Realismul lui Creanga se deosebeste insa de realismul altor scriitori.
a) in "Amintiri...", timpul copilariei fiind magic si mitic, lumea este infatisata in latura ei festiva, ca la o mare sarbatoare. Plasati intr-un timp necalendaristic (adevarata vârsta de âur),humulestenii nu cunosc nici ierarhia sociala, nici conventiile oficiale, traind "ca in vremurile prehomerice. Asemeni uriasilor (despre care mitul spune ca ar fi trait pe aceste pamânturi in vremuri preistorice), personajele sunt vazute prin supradimensionare: colegii lui Nica sunt niste "hojmalai", sau "handralai", iar unul dintre ei (Oslobanu)ia in spate lemnele dintr-o caruta, de parca ar avea puteri suprafiresti.
in "Povestea lui[Harap -Alb", amestecul de real si fabulos are o anume originalitate: atmosfera atem porala si unica din basmele populare ("A fost odata ca niciodata ...") este "umpluta" cu povestea a doi frati care nu se vazusera de multa vreme; mobilul calatoriei este practic (mostenirea tronului imparatului Verde), fiul cel mic iesind invingator nu datorita unor puteri supranaturale, ci datorita milosteniei sale; in sfârsit, Spânul si imparatul Ros nu sunt zmeii din basme, ci par a fi oameni obisnuiti, dar care ies din norma prin infatisarea lor (natura i-a "insemnat" pentru a le arata rautatea).
Si peste aceste sugestii ale realului, autorul arunca valul mitului: batrâna cersetoare este o ursitoare (care ii va "tese" destinul lui Harap-Alb), fiul de crai este un Ulysse, iar padurea in care il intâlneste pe Spân este un veritabil labirint. Rezulta ca: realitatea lui Creanga este veridica, dar autorul o infrumuseteaza, aruncând peste ea valul pur al mitului.
b) Exista insa si o alta viziune a lumii (cu deosebire in "Povesti"); sinteza acestei viziuni ne-o ofera Ochila - un soi de Ciclop autohton - care, inchizându-si unicul ochi, obtine o oglinda rasturnata a realitatii: "copacii cu vârful in jos, vitele cu picioarele in sus si oamenii umblând cu capul intre umere". in aceasta "lume pe dos" (cum o numeste Zoe Dumitrescu Busulenga), esenta este perisabilitatea lucrurilor pe care acelasi Ochila le vede "gaurite, ca sitisca, si stravezii, ca apa cea limpede", adica pieritoare si imperfecte.
Uneori, imperfectiunea lumii se cristalizeaza in câteva tipologii "absolute": soacra ca esenta a rautatii ("Soacra cu trei nurorF), prostul care are noroc ("Danila Prepeleac"), lenesul total ("Povestea unui om lenes"). Caricatura lumii reale o constituie "Capra cu trei iezi", poveste in pare "animalele sunt vazute omeneste" (Calinescu): capra devine "o masca de comedie, simbolizând tipul feminin vorbaret si vaitaret" (Calinescu); tot asa cum soacra, baba mâncatoare-de oua ("Punguta cu doi bani") sau cea pusa la temelia iadului. ("Povestea lui Stan Patitul") stârnesc râsul.
c) in sfârsit, realitatea mai poate stârni enormul hohot de râs chiar al autorului; transpusa in poveste, aceasta lume isi pastreaza trasatura esentiala - prostia devenita enorma si universala ("Prostia omeneasca"). in concluzie: Ca si in ultima parte a "Amintirilor" (unde autorul "coboara" din lumea pura a mitului copilariei, in lumea de masti din fata Socolei), in prezentarea realitatii. Creanga a "coborât" de la viziunea mitica la cea caricaturala a lumii.
a) in "Amintiri...", timpul copilariei fiind magic si mitic, lumea este infatisata in latura ei festiva, ca la o mare sarbatoare. Plasati intr-un timp necalendaristic (adevarata vârsta de âur),humulestenii nu cunosc nici ierarhia sociala, nici conventiile oficiale, traind "ca in vremurile prehomerice. Asemeni uriasilor (despre care mitul spune ca ar fi trait pe aceste pamânturi in vremuri preistorice), personajele sunt vazute prin supradimensionare: colegii lui Nica sunt niste "hojmalai", sau "handralai", iar unul dintre ei (Oslobanu)ia in spate lemnele dintr-o caruta, de parca ar avea puteri suprafiresti.
in "Povestea lui[Harap -Alb", amestecul de real si fabulos are o anume originalitate: atmosfera atem porala si unica din basmele populare ("A fost odata ca niciodata ...") este "umpluta" cu povestea a doi frati care nu se vazusera de multa vreme; mobilul calatoriei este practic (mostenirea tronului imparatului Verde), fiul cel mic iesind invingator nu datorita unor puteri supranaturale, ci datorita milosteniei sale; in sfârsit, Spânul si imparatul Ros nu sunt zmeii din basme, ci par a fi oameni obisnuiti, dar care ies din norma prin infatisarea lor (natura i-a "insemnat" pentru a le arata rautatea).
Si peste aceste sugestii ale realului, autorul arunca valul mitului: batrâna cersetoare este o ursitoare (care ii va "tese" destinul lui Harap-Alb), fiul de crai este un Ulysse, iar padurea in care il intâlneste pe Spân este un veritabil labirint. Rezulta ca: realitatea lui Creanga este veridica, dar autorul o infrumuseteaza, aruncând peste ea valul pur al mitului.
b) Exista insa si o alta viziune a lumii (cu deosebire in "Povesti"); sinteza acestei viziuni ne-o ofera Ochila - un soi de Ciclop autohton - care, inchizându-si unicul ochi, obtine o oglinda rasturnata a realitatii: "copacii cu vârful in jos, vitele cu picioarele in sus si oamenii umblând cu capul intre umere". in aceasta "lume pe dos" (cum o numeste Zoe Dumitrescu Busulenga), esenta este perisabilitatea lucrurilor pe care acelasi Ochila le vede "gaurite, ca sitisca, si stravezii, ca apa cea limpede", adica pieritoare si imperfecte.
Uneori, imperfectiunea lumii se cristalizeaza in câteva tipologii "absolute": soacra ca esenta a rautatii ("Soacra cu trei nurorF), prostul care are noroc ("Danila Prepeleac"), lenesul total ("Povestea unui om lenes"). Caricatura lumii reale o constituie "Capra cu trei iezi", poveste in pare "animalele sunt vazute omeneste" (Calinescu): capra devine "o masca de comedie, simbolizând tipul feminin vorbaret si vaitaret" (Calinescu); tot asa cum soacra, baba mâncatoare-de oua ("Punguta cu doi bani") sau cea pusa la temelia iadului. ("Povestea lui Stan Patitul") stârnesc râsul.
c) in sfârsit, realitatea mai poate stârni enormul hohot de râs chiar al autorului; transpusa in poveste, aceasta lume isi pastreaza trasatura esentiala - prostia devenita enorma si universala ("Prostia omeneasca"). in concluzie: Ca si in ultima parte a "Amintirilor" (unde autorul "coboara" din lumea pura a mitului copilariei, in lumea de masti din fata Socolei), in prezentarea realitatii. Creanga a "coborât" de la viziunea mitica la cea caricaturala a lumii.
Tag-uri: real, amintiri din copilarie, povestea lui harap alb |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :