Statistics:
Visits: 3,195 Votes: 3 Fame Riser |
Fame Rank
7.3
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariu despre originalitatea limbii operei lui Ion Creanga - prima parte
Q: | Intreaba despre Comentariu despre originalitatea limbii operei lui Ion Creanga - prima parte |
O stea din Carul Mare de pe firmamentul spiritualitatii romanesti (Ion Dodu Balan), "Un pacat de povestariu / Fara bani in buzunariu". Ion Creanga continua sa fie "dificil". "Opera lui Creanga este una dintre cele mai dificile din cate cunoaste literatura romana" (Zoe Dumitrescu-Busulenga).
Ion Creanga este un clasic viu al literelor noastre, care nu numai "se studiaza", ci se si citeste cu placere, afirmandu-se ca o prezenta spirituala contemporana cu fiecare generatie. Judecata de valoare a lui G. Calinescu, formulata lapidar "farmecul lui Creanga se dovedeste inanalizabil, ca si farmecul poeziei eminesciene" nu este descurajatoare, ci legitimeaza orice noua tentativa de escaladare. Nu este posibil sa demonstram originalitatea limbii operei lui Creanga fara revenire la textul /lumea sa.
"Pitorescul lingvistic" este, fara indoiala o componenta esentiala a originalitatii lui Creanga Creanga nu este un scriitor "regional" sau "dialectal". Aceasta prejudecata care facuse cariera a fost spulberata de Iorgu Iordan, care preciza "din punct de vedere lexical, limba marelui nostru povestitor nu are caracter regional sau, " cum se spunea pe vremuri, (si mai gresit) dialectal, ci unul popular, in sensul ca pe langa cuvintele din fondul principal, existente in limba intregului popor romanesc, ea contine numeroase altele, care sunt, in marea lor majoritate, nu specific moldovenesti (eventual specifice numai graiului moldovenesc de nord), ci comune mai multor graiuri, cu deosebire celor din centrul si nordul Transilvaniei .
Prin urmare caracterul popular al limbii lui Ion Creanga trebuie inteles in opozitie atat cu aspectul scris, cult al limbii, cat si cu aspectul regional. Cine studiaza lexicul lui Creanga ajunge la concluzia ca termenii strict regionali (neintelesi in alte regiuni decat Moldova) sunt relativ redusi fata de corpus-ul operei. Creanga scrie intr-o epoca in care, o directie savanta livresca bazata pe o sintaxa de influenta romanica se deosebeste cu relativa precizie de directia populara definita prin sintaxa si procedeele de naratie ale limbii vorbite.
Apartinand, incontestabil, celei de-a doua directii, Creanga a supus limba populara unui lung proces de reelaborare, de filtrare, retinand, pana la urma numai latura ei cea fara de moarte. Cine parcurge integral opera lui Creanga se convinge ca prozatorul nostru nu este un simplu "narator" popular, ci un artist desavarsit.
Ion Creanga este un clasic viu al literelor noastre, care nu numai "se studiaza", ci se si citeste cu placere, afirmandu-se ca o prezenta spirituala contemporana cu fiecare generatie. Judecata de valoare a lui G. Calinescu, formulata lapidar "farmecul lui Creanga se dovedeste inanalizabil, ca si farmecul poeziei eminesciene" nu este descurajatoare, ci legitimeaza orice noua tentativa de escaladare. Nu este posibil sa demonstram originalitatea limbii operei lui Creanga fara revenire la textul /lumea sa.
"Pitorescul lingvistic" este, fara indoiala o componenta esentiala a originalitatii lui Creanga Creanga nu este un scriitor "regional" sau "dialectal". Aceasta prejudecata care facuse cariera a fost spulberata de Iorgu Iordan, care preciza "din punct de vedere lexical, limba marelui nostru povestitor nu are caracter regional sau, " cum se spunea pe vremuri, (si mai gresit) dialectal, ci unul popular, in sensul ca pe langa cuvintele din fondul principal, existente in limba intregului popor romanesc, ea contine numeroase altele, care sunt, in marea lor majoritate, nu specific moldovenesti (eventual specifice numai graiului moldovenesc de nord), ci comune mai multor graiuri, cu deosebire celor din centrul si nordul Transilvaniei .
Prin urmare caracterul popular al limbii lui Ion Creanga trebuie inteles in opozitie atat cu aspectul scris, cult al limbii, cat si cu aspectul regional. Cine studiaza lexicul lui Creanga ajunge la concluzia ca termenii strict regionali (neintelesi in alte regiuni decat Moldova) sunt relativ redusi fata de corpus-ul operei. Creanga scrie intr-o epoca in care, o directie savanta livresca bazata pe o sintaxa de influenta romanica se deosebeste cu relativa precizie de directia populara definita prin sintaxa si procedeele de naratie ale limbii vorbite.
Apartinand, incontestabil, celei de-a doua directii, Creanga a supus limba populara unui lung proces de reelaborare, de filtrare, retinand, pana la urma numai latura ei cea fara de moarte. Cine parcurge integral opera lui Creanga se convinge ca prozatorul nostru nu este un simplu "narator" popular, ci un artist desavarsit.
Tag-uri: ion creanga, comentariu, opera |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :