FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 2,589
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Particularitati ale realizarii fabulosului in povestile lui Ion Creanga

Tag-uri Populare


comentariu   poezie   referat   istorie   antichitate   personalitati   roman   mihai eminescu   opera   camil petrescu   caracterizare   lucian blaga   mihail sadoveanu   enigma otiliei   george calinescu   literatura   o scrisoare pierduta   nuvela   rezumat   marin preda   ion luca caragiale   tudor arghezi   ioan slavici   liviu rebreanu   balada   pamant   continent   ape   geografie   poet   morometii   omor   investigatie   personaj   crima   otrava  

All Tags

Famous Forum

 

Particularitati ale realizarii fabulosului in povestile lui Ion Creanga

 Q:   Intreaba despre Particularitati ale realizarii fabulosului in povestile lui Ion Creanga       
Particularitati ale realizarii fabulosului in povestile lui Ion Creanga in povestile lui Creanga, fabulosul prezinta mai multe particularitati:
a) Este tratat in mod realist, povestile caracterizându-se prin "originala alaturare a miraculosului cu cea mai specifica realitate" (Calinescu). Asa se, face ca Dumnezeu si Sfântul Petre pomenesc despre o "chelfaneala" pe care ultimul o mâncase de la un betiv (ca si când pazitorul Raiului ar fi fost un biet batrân). ("Ivan Turbinca'').
in "Povestea lui Harap-Alb"--fabulosul pare a se ascunde in spatele realitatii, iesind la lumina in mod surprinzator.

Astfel, in scena intâlnirii dintre mezinul craiului si batrâna cersetoare, insusirile supranaturale cu care aceasta se lauda ("Caci multe au mai vazut ochii mei de-atata amar de veacuri câte port pe umerele acestea") par a fi niste minciuni, tânarul intel egând miracolul numai .atunci când batrâna dispare in vazduh; tot asa, calul care se.apropie de tava cu jaratec este numit "ghijoaca uricioasa", abia transformarea lui miraculoasa, datorata interventiei unui factor sacru (Sfânta Duminica), covingându-l pe feciorul; de crai. Un Ioc aparte il ocupa Spânul,, La inceput,, el nu se abate cu nimic de la comportamentul normal al unui om viclean, numai schimbarea infatisarii la fiecare intâlnire putând sugera ca apartine altei ordini ("... numai iaca ce iar ii iese Spânul inainte, imbracat altfel si calare pe un cal frumos, si, prefacându-si glasul ... "). Abia atunci când coboara in fântâna, Spânul isi striga numele ("Chima raului") dovedind ca este diavolul.

Chiar si cele cinci aparitii bizare (care-l vor insoti pe Harap Alb in ultima parte a calatoriei sale initiatice) amintesc de fantasticul tratat in maniera realista (fiecare schita de portret cuprinzând o trimitere la fiinta umana):"O dihanie de om, o namila de om, o aratare de om, o schimonositura de om, o pocitanie de om sunt sintagme de uz curent pentru limbajul cotidian, privit in latura lui firesc hiperbolizanta". (N. Ciobanu).

Rezultatul folosirii acestui procedeu are efecte comice, prin coborârea fabulosului la nivel uman.

b) La un alt pol, se afla fabulosul care trimite la mituri (in conceptia lui Blaga, mitul fiind "fantasticul plin de sens"). in "Povestea lui Harap-Alb", ursul aminteste de unele mitologii in care acest animal reprezinta clasa razboinicilor (cf. Vasile Lovinescu). Si cum, pentru a-i prelua atributele este necesara adormirea constiintei de luptator, Sfânta Duminica ii pregateste, o fiertura cu "somnoroasa", transformând apa din fântâna, in apa Lete a uitarii. Tot asa, Cerbul (a carui privire poate ucide), trimite la capul Meduzei din mitologia greaca; in plus, nestemata pe care o are in frunte, aminteste de perla frontala (din simbolismul hindus) care le confera purtatorilor atributul eternitatii.

Prin anihilarea Ursului si prin uciderea Cerbului, Harap-Alb: reediteaza mitul Crengii de aur; preluând atributele razboinicului si privilegiul eternitatii:
c) Fabulosul mai poate contribui la realizarea imaginii "lumii pe dos". Bunaoara, diavolul nu are nimic inspaimântator, fiind flamând ("Povestea lui Stan Patitul) sau cuprins de usturime in urma bataii administrate metodic de Ivan Turbinca. Acelasi personaj, gaseste in Rai, o saracie lucie, in timp ce Iadul este plin de desfatari (invers decât se crede de obicei). Pastrând trasaturile de baza ale realului, miraculosului si fabulosului, genialul Ion Creanga le-a imprimat o seama de particularitati care-i confera operei sale, stralucire si unicitate.


Tag-uri: fabulos, povesti, referat



Categorie: Referate  - ( Referate - Archiva)

Data Adaugarii: 13 January '11


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :