Statistics:
Visits: 1,369 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariu despre originalitatea limbii operei lui Ion Creanga - a doua parte
Q: | Intreaba despre Comentariu despre originalitatea limbii operei lui Ion Creanga - a doua parte |
Caracterul popular al limbii scriitorului nu se reduce numai la lexic, ci poate fi extins la fonetismul, gramatica si stilul lui Creanga. Artistul desavarsit pune in valoare toate aceste mijloace, creand acel farmec al spontaneitatii sj autenticitatii, impresie care il insoteste pe cititor de la primele pagini ale scrierilor prozatorului.
Creanga - afirma atat de plastic Vladimir Streinu - se afla "intr-un fara sfarsit chef lexical (...) arunca vorbele in sus, plesnind in miez ca boabele de porumb la foc" (Ion Creanga 1971). "Scriitori ca Ion Creanga - aprecia genialul critic literar G. Calinescu - nu pot aparea decat acolo unde cuvantul e batran, greu de subintelesuri, aproape echivoc" (Ion Creanga - "Viata sj opera", E.P.L., 1964).
Amintim faptul ca "glosarul" intocmit de ed itorul "Operelor alese" ale lui Creanga (colectia "Clasici romani", a Ed de Stat, 1949) contine circa 10000 de cuvinte. Iorgu Iordan arata ca "o mare parte dintre cuvintele explicate sunt nu regionale, adica moldoveensti, ci populare, in sensul ca circulau pe vremea lui Creanga in vorbirea taranilor din numeroase tinuturi ale tarii.
Atat Iorgu Iordan cat si Jean Boutiere reduc considerabil (pana la o treime din totalul glosarului "regional" al lui Creanga) numarul cuvintelor propriu-zis regionale:
a) cuvinte care au in Moldova un sens special: a-si inchipui "a-si procura", a captusi "a prinde", a croi "abate".
b) forme fonetice moldovenesti ale unor cuvinte care aveau circulatie generala sopon "sapun", ghiavol "diavol", halagie "galagie"
c) cuvinte care circula in toate graiurile: berechet, bondita beteag, caier, ciubota cotlon, chef, cahj, claca etc.
d) regionalismele propriu-zise, in numar destul de redus: buhar "taur", colb "praf, curechi, dugheana iarmaroc, perja avan, coropcar, hulub, ialovita etc.
Creanga recurge la cuvantul apt sa exprime nuantat ideile cu ajutorul sinonimelor care dau varietati si culoare expresiei, pentru a ne infatisa modul cum catihetii de la Falticeni invatau gramatica El foloseste o serie sinonimica originala "Unia dondaneau ca nebunii, pana-i apuca ameteala altii o duceau numai intr-un muget, cetind pana le perea vederea la unia le umblau buzele parca erau cuprinsi de pedepsie".
Creanga - afirma atat de plastic Vladimir Streinu - se afla "intr-un fara sfarsit chef lexical (...) arunca vorbele in sus, plesnind in miez ca boabele de porumb la foc" (Ion Creanga 1971). "Scriitori ca Ion Creanga - aprecia genialul critic literar G. Calinescu - nu pot aparea decat acolo unde cuvantul e batran, greu de subintelesuri, aproape echivoc" (Ion Creanga - "Viata sj opera", E.P.L., 1964).
Amintim faptul ca "glosarul" intocmit de ed itorul "Operelor alese" ale lui Creanga (colectia "Clasici romani", a Ed de Stat, 1949) contine circa 10000 de cuvinte. Iorgu Iordan arata ca "o mare parte dintre cuvintele explicate sunt nu regionale, adica moldoveensti, ci populare, in sensul ca circulau pe vremea lui Creanga in vorbirea taranilor din numeroase tinuturi ale tarii.
Atat Iorgu Iordan cat si Jean Boutiere reduc considerabil (pana la o treime din totalul glosarului "regional" al lui Creanga) numarul cuvintelor propriu-zis regionale:
a) cuvinte care au in Moldova un sens special: a-si inchipui "a-si procura", a captusi "a prinde", a croi "abate".
b) forme fonetice moldovenesti ale unor cuvinte care aveau circulatie generala sopon "sapun", ghiavol "diavol", halagie "galagie"
c) cuvinte care circula in toate graiurile: berechet, bondita beteag, caier, ciubota cotlon, chef, cahj, claca etc.
d) regionalismele propriu-zise, in numar destul de redus: buhar "taur", colb "praf, curechi, dugheana iarmaroc, perja avan, coropcar, hulub, ialovita etc.
Creanga recurge la cuvantul apt sa exprime nuantat ideile cu ajutorul sinonimelor care dau varietati si culoare expresiei, pentru a ne infatisa modul cum catihetii de la Falticeni invatau gramatica El foloseste o serie sinonimica originala "Unia dondaneau ca nebunii, pana-i apuca ameteala altii o duceau numai intr-un muget, cetind pana le perea vederea la unia le umblau buzele parca erau cuprinsi de pedepsie".
Tag-uri: ion creanga, comentariu, opera |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :