Statistics:
Visits: 1,701 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
O scrisoare pierduta-caracterizarea lui Tipatescu
Q: | Intreaba despre O scrisoare pierduta-caracterizarea lui Tipatescu |
Tipatescu este stapanit de aroganta celui care se stie atotputernic. Stalp al puterii locale, prefectul judetului este posesorul tuturor izvoarelor fericirii, asa cum il prezinta Pristanda : ‘mosia mosie, fonctia fonctie, coana Joitica coana Joitica’. El este conceput ca un personaj de echilibru dramatic, fiind ferit de caricatura si avand acces la anumite calitati intelectuale si afective.
Tipatescu, prefectul, priveste judetul ca pe propria sa mosie, de aceea accepta micile ‘ciupeli’ ale lui Pristanda, nu din mila fata de familia sa numeroasa, ci pentru ca e un om de ‘credinta…omul nostru’, si ii propune lui Catavencu in schimbul scrisorii fel de fel de posturi si functii : un loc in comitetul permanent, postul de advocat al statului, locul de primar, de epitrop-efor, mo sia Zavoiul.
In disperare de cauza, Tipatescu concepe o adevarat strategie si tactica impotriva lui Catavencu, chiar trecand peste lege. Panica si alerta personajului, unul dintre cele mai agitate ale piesei, vin din teama de a-si compromite, prin scandal, o situatie politica (aceea de prefect) si una afectiva (slabiciunea pentru Zoe) si nici de cum cea amicala vis-a-vis de Trahanache, care ‘stie tot, dar nu crede nimica’. Pentru a se salva face uz de puterea sa : ii da mana libera lui Pristanda, ii ofera lui Catavnecu posturi importante care insa nu-l multumesc pe acesta, pentru ca apoi, constient ca alegerile sunt o farsa electorala, o chestieune de obtiune a unui grup restrans, si nu de practica democratica, sa cedeze.
Pus in situatie de aparare, Tipatescu disimuleaza: cand Trahanache ii aduce vestea existentei scrisorii, el se preface a nu sti nimic, afisandu-si revolta, iar in fata lui Farfuridio si Branzovenescu ia poza de victima a propriei sale sensibilitati pentru partid si tinut.
Este un personaj impulsiv, il ataca pe Catavencu in momentul in care acesta nu accepta nici una din functiile pe care i le propune.
Posesor al unui statut ontologic privilegiat, personajul se detaseaza usor de acest univers de marionete, fiind singurul capabil de ironie, calitatea spiritului rara la eroii comediilor lui Caragiale. Cetateanului turmentat ii raspunde : ‘la alegatori ca d-ta, cuminte, cu judecata, limpede, cu simt plitic, nu se poate mai bun reprezentant decat d.Catavencu (apasand onorabilul d. Catavencu)’ si sa nu uitam ca el isi permite o judecata critica asupra societatii exclamand : ‘Ce lume ! ce lume ! ce lume !’ atunci cand afla adevarul despre Dandanache, candidatul centrului. Tot Tipatescu numeste alegerile si tesatura de intrigi si de suspiciuni din preajma evenimentului ‘blestemata politica’.
Tipatescu este printre putinii sensibili din comediile lui Caragiale, pasiunea lui pentru Zoe pare sincera, poate si de aceea cuplul este ferit de ridicol. El ii propune sa fuga impreuna, dar ea, mai practica, refuza aceasta alternativa. Personajul nu traieste insa situatia in care se afla prin pierderea scrisorii cu un profund dramatism, ci mai degraba apare meoldramatic, patetic, capabil de scene violente. In discutia cu Catavencu isi probeaza talentul diplomatic cu destula ingeniozitate, dar adversarul sau ramane inflexibil.
Nu dintr-0un sentiment de fidelitate fata de partid sau din ferme principii democratice refuza candidatura lui Catavencu, ci din convingerea ca aria sa influenta, prestigiul si puterea sa ar putea fi stirbite atata timp cat nu va fi deputat un om care sa-i fie fidel si pe care sa-l poata manevra. El traieste cu adevarat emotiile sedintei in care va avea loc anuntarea numelui candidatului, desi Pristanda era instruit asupra a ceea ce avea de facut, iar Trahanache detinea un document compromitator la adresa lui Catavencu.
Tipatescu are constiinta falsitatii sistemului electoral, amendandu-l, fara putinta de i se opune sau de a-l modifica, este un resemnat. El nu mai are ambitii politice, postul de prefect al judetului ii ofera suficient confort, fiind printre copii tinutului. Aceasta stare de suficienta este tulburata de pierderea scrisorii, fapt ce pune in pericol legatura sa cu Zoe.
Tipatescu nu este contaminat de imbecilitatea si ticurile personajelor din jurul sau, el incearca sa-si conserve atitudinile si supune judecatii situatiile neasteptate cu care se confrunta pe masura derularii evenimentelor.
Personajul suporta un statut oarecum diferentiat de al celorlalti, dar, in fond, el nu face decat sa capteze galeria imaginilor care fac din aceasta capodopera a lui Caragiale o oglinda a modului in care se desfasurau alegerile, dedesubturile care puneau in functiune mecanismul alegerii unui deputat, intr-un sistem ‘constitutional’.
Tipatescu, prefectul, priveste judetul ca pe propria sa mosie, de aceea accepta micile ‘ciupeli’ ale lui Pristanda, nu din mila fata de familia sa numeroasa, ci pentru ca e un om de ‘credinta…omul nostru’, si ii propune lui Catavencu in schimbul scrisorii fel de fel de posturi si functii : un loc in comitetul permanent, postul de advocat al statului, locul de primar, de epitrop-efor, mo sia Zavoiul.
In disperare de cauza, Tipatescu concepe o adevarat strategie si tactica impotriva lui Catavencu, chiar trecand peste lege. Panica si alerta personajului, unul dintre cele mai agitate ale piesei, vin din teama de a-si compromite, prin scandal, o situatie politica (aceea de prefect) si una afectiva (slabiciunea pentru Zoe) si nici de cum cea amicala vis-a-vis de Trahanache, care ‘stie tot, dar nu crede nimica’. Pentru a se salva face uz de puterea sa : ii da mana libera lui Pristanda, ii ofera lui Catavnecu posturi importante care insa nu-l multumesc pe acesta, pentru ca apoi, constient ca alegerile sunt o farsa electorala, o chestieune de obtiune a unui grup restrans, si nu de practica democratica, sa cedeze.
Pus in situatie de aparare, Tipatescu disimuleaza: cand Trahanache ii aduce vestea existentei scrisorii, el se preface a nu sti nimic, afisandu-si revolta, iar in fata lui Farfuridio si Branzovenescu ia poza de victima a propriei sale sensibilitati pentru partid si tinut.
Este un personaj impulsiv, il ataca pe Catavencu in momentul in care acesta nu accepta nici una din functiile pe care i le propune.
Posesor al unui statut ontologic privilegiat, personajul se detaseaza usor de acest univers de marionete, fiind singurul capabil de ironie, calitatea spiritului rara la eroii comediilor lui Caragiale. Cetateanului turmentat ii raspunde : ‘la alegatori ca d-ta, cuminte, cu judecata, limpede, cu simt plitic, nu se poate mai bun reprezentant decat d.Catavencu (apasand onorabilul d. Catavencu)’ si sa nu uitam ca el isi permite o judecata critica asupra societatii exclamand : ‘Ce lume ! ce lume ! ce lume !’ atunci cand afla adevarul despre Dandanache, candidatul centrului. Tot Tipatescu numeste alegerile si tesatura de intrigi si de suspiciuni din preajma evenimentului ‘blestemata politica’.
Tipatescu este printre putinii sensibili din comediile lui Caragiale, pasiunea lui pentru Zoe pare sincera, poate si de aceea cuplul este ferit de ridicol. El ii propune sa fuga impreuna, dar ea, mai practica, refuza aceasta alternativa. Personajul nu traieste insa situatia in care se afla prin pierderea scrisorii cu un profund dramatism, ci mai degraba apare meoldramatic, patetic, capabil de scene violente. In discutia cu Catavencu isi probeaza talentul diplomatic cu destula ingeniozitate, dar adversarul sau ramane inflexibil.
Nu dintr-0un sentiment de fidelitate fata de partid sau din ferme principii democratice refuza candidatura lui Catavencu, ci din convingerea ca aria sa influenta, prestigiul si puterea sa ar putea fi stirbite atata timp cat nu va fi deputat un om care sa-i fie fidel si pe care sa-l poata manevra. El traieste cu adevarat emotiile sedintei in care va avea loc anuntarea numelui candidatului, desi Pristanda era instruit asupra a ceea ce avea de facut, iar Trahanache detinea un document compromitator la adresa lui Catavencu.
Tipatescu are constiinta falsitatii sistemului electoral, amendandu-l, fara putinta de i se opune sau de a-l modifica, este un resemnat. El nu mai are ambitii politice, postul de prefect al judetului ii ofera suficient confort, fiind printre copii tinutului. Aceasta stare de suficienta este tulburata de pierderea scrisorii, fapt ce pune in pericol legatura sa cu Zoe.
Tipatescu nu este contaminat de imbecilitatea si ticurile personajelor din jurul sau, el incearca sa-si conserve atitudinile si supune judecatii situatiile neasteptate cu care se confrunta pe masura derularii evenimentelor.
Personajul suporta un statut oarecum diferentiat de al celorlalti, dar, in fond, el nu face decat sa capteze galeria imaginilor care fac din aceasta capodopera a lui Caragiale o oglinda a modului in care se desfasurau alegerile, dedesubturile care puneau in functiune mecanismul alegerii unui deputat, intr-un sistem ‘constitutional’.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 14 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :