FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 5,784
Votes: 4
Fame Riser
          
Fame Rank
7.2
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Miorita - specie a genului epic

Tag-uri Populare


comentariu   poezie   referat   istorie   antichitate   personalitati   roman   mihai eminescu   opera   camil petrescu   caracterizare   lucian blaga   mihail sadoveanu   enigma otiliei   george calinescu   literatura   o scrisoare pierduta   nuvela   rezumat   marin preda   ion luca caragiale   tudor arghezi   ioan slavici   liviu rebreanu   balada   pamant   ape   continent   geografie   poet   morometii   investigatie   omor   crima   otrava   personaj  

All Tags

Famous Forum

 

Miorita - specie a genului epic

 Q:   Intreaba despre Miorita - specie a genului epic       
Miorita - specie a genului epic Balada este o specie a genului epic, in versuri,de mare întindere, uneori cu un pronunţat caracter liric, in care se derlueaza o acţiune eroica, legendara, un fapt istoric, o idee filozofică ,se evoca o puternica personalitate istorica sau legendara.
"Mioriţa" a fost culeasa de Alecu Russo si publicata in prima culegere de "Poezii" populare. Are trăsăturile literaturii populare: caractere anonime, orale, colective, sincretice, tradiţionale.

Ca orice balada populara aparţine genului epic in care, insa, se îmbină armonios elementele epice, lirice si dramatice. In structura baladei se disting doua mari planuri, unul epic in care autorul anonim narează faptele si construieşte personajele si celalalt lirico – dramatic, ce se defineşte prin exprimarea: gândurilor,sen timentelor si prin atitudinea ciobanului in fata morţii.

Desi are ca punct de plecare fenomenul de transhumantă, balada reprezintă o întreagă filozofie a vieţii si a morţii. "Mioriţa" reprezintă unul din miturile fundamentale ale romanilor "existenta pastorala a poporului roman".
Compoziţional, balada se structurează in trei parti si mai multe motive: al transhumantei, al complotului, al testamentului, al nuntii cosmice si al măicuţei bătrâne. Fiind o opera epica autorul anonim îşi exprima in mod indirect sentimentele prin intermediul acţiunii si personajelor. Întâmplările se constituie in momente ale subiectului.

In expoziţiune sunt prezentate locul si timpul acţiunii, precum si personajele. Acţiunea se desfăşoară toamna, in timpul transhumantei, într-un cadru feeric, creat prin intermediul a doua metafore "picior de plai", "gura de rai", iar protagoniştii provin din regiuni diferite.

Intriga o constituie complotul a doi ciobani care pun la cale uciderea baciului moldovean mânaţi de invidie si lăcomie.
Desfăşurarea acţiunii părăseşte planul real si intra in fantastic deoarece mioara năzdravană îşi avertizează stăpânul de pericolele care îl pândesc şi-l sfătuieşte să-şi ia masuri de apărare.

Dispoziţiile testamentare ale baciului pun in lumina atitudinea acestuia in fata morţii. Este partea lirico - dramatica a baladei, bogata in semnificaţii si include motivul testamentului, al alegoriei moarte-nuntă. El o roagă pe mioara sa fie îngropat "in strunga de oi, de către cei doi presupuşi asasini”. Doreşte sa aibă la cap cele trei fluiere( de fag, de os, de soc )pentru a comunica postum cu turma sa. Mioara va trebui sa ascundă oilor moartea sa, înfăţişând-o ca pe o nunta cosmica cu participarea tuturor elementelor naturii (soarele, luna, brazii, munţi, păsările, stelele). Moartea este văzută ca o contopire cu elementele veşnice ale naturii.
Punctul culminant este atins nu ca acţiune, ci ca intensitate a sentimentelor când ciobanul îşi imaginează ca măicuţa îl va căuta.

El ii cere mioarei să-i ascundă adevărul despre moartea lui. Deznodământul lipseşte, moartea fiind ipotetica.

Un alt element specific baladei este prezenta personajelor reale (cei trei ciobani, mama) si a personajelor fabuloase (mioara năzdravană)
Ciobanul moldovean este personajul principal, personaj mitic deoarece exprima prin atitudinea sa înţelepciunea poporului, acceptarea morţii ca o lege a firii. Caracterizat direct, sub aspect fizic, el reprezintă un ideal de bărbăţie si frumuseţe.
Din comportare, mod de a gândi si a concepe viaţa si moartea reies si alte trăsături: sensibilitatea, stăpânirea de sine, capacitatea de a pătrunde tainele existentei. Măicuţa bătrână este îndurerată, disperata, trăsăturile sale reieşind din zbuciumul sau sufletesc.

Mioriţa este un personaj fabulos, umanizata prin personificare. O alta trăsătură a baladei o constituie apariţia elementelor fantastice; cadrul mirific, personificare oilor, alegoria moarte- nuntă.

Remarcabil este limbajul artistic: epitetele ("negru zăvoi"); metaforele ("picior de plai", "gura de rai" ;"lacrimi de sânge") ;personificarea oilor, elementelor naturii; diminutivele (ciobanel, fluieraş).

Limbajul este predominant popular. Versificaţia este cea specific populara; rima împerecheata sau monorima, ritm trohaic si măsura cinci-şase silabe.
Prin toate aceste trăsături "Mioriţa" este o balada populara.


Tag-uri: miorita, balada, gen epic



Categorie: Referate  - ( Referate - Archiva)

Data Adaugarii: 19 October '09


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :