Statistics:
Visits: 3,722 Votes: 3 Fame Riser |
Fame Rank
8
Fame Riser
|
|||||||||||
Jocul ielelor - caracterizarea lui Gelu Ruscanu
Q: | Intreaba despre Jocul ielelor - caracterizarea lui Gelu Ruscanu |
Personajele dramei sunt caracterizate mai degraba prin trairile launtrice decat prin evenimentele exterioare.
Cu Gelu Ruscanu, autorul impuneun nou tip de personaj in literatura romana: intelectualul lucid, hipersensibil, orgolios, dar inadaptata, care nu accepta compromisul. Tanarul insetat de absolut ‘capabil de crize de constiinta, de ordin cognitiv, nu moral, in esenta’ (Camil petrescu- Adddenda la Falsul Tratat) este un personaj de descendenta romantica (geniul) dar raportata la societatea citadina din prima jumatate a secolului al XX-lea. Verticalitatea morala, intransigenta ii impun o atitudine constanta.
Personajul principal este caracterizat in mod direct in didascalii inca de la intrarea in scena, ca si alte personaje ale piesei: ‘Gelu e un barbat de 27-28 de ani, de o frumusete mai curand feminina, cu un soi de melancolie in privire, chiar cand face acte de energie. Are nervozitatea instabila a animaleleor de rasa. Priveste totdeauna drept in ochi pe cel cu care vorbeste, si asta-i da o autoritate deosebita. Destul de elegant imbracat, desi fara preocupari anume’. Precizarea varstei, a detaliilor de portret fizic, vestimentatie, mimica, poarta de la inceput semnele fatalitatii, ale unu destin care il constrange la a repeta ‘scenariul jucat de tatal sau’.
Tehnica moderna a relativizarii perspectivelor, a oglinzilor paralele este utilizata in caracterizarea indirecta. Ruscanu se reflecta in mod diferit in constiinta fiecaruia dintre personajelëe piesei. Pentru Praida si Penciulescu este ‘Saint-Just’, ‘omul care vede idei’, ‘arhanghelul dreptatii’. Pentru Maria Sinesti, Gelu reprezinta omul superior, deosebit de inteligent, pe care-l admira si-l iubeste: ‘Ah, intre inima mea si inima ta simt mereu, mereu, lama rece a mintii tale…’. Pentru Sinesti, gelu este un insetat de absolut, dar si un iluzionat: ‘Cine e de vina ca iei fumurile dumitale drept realitate ?’
Autocaracterizarea reda un personaj ‘transparent’ : ‘ Am putut gresi, dar masca nu am purtat niciodata’, lucid si constient : ‘ Cata lucidtate, atata existenta, atata drama’.
Menirea lui e unica si de o intransigenta absoluta, dictata de imperativul categoric al dreptatii sociale. El rupe orice legatura cu trecutul personal, cu credinta in iubirea absoluta, cu toate dorintele sau ispitele, de parca acestea ar face parte dintr-o alta viata. El nu-si mai doreste nimic pentru sine. Credinta intr-un principiu unic il ajuta sa treaca peste esecul iubirii. Pentru Ruscanu, femeia iubita este un simbol pentru atractia absolutului, iar analogia cu Tristan poate fi sustinuta : ‘orfan, crescut de rude; iubirea adultera cu sotia protectorului si maestrului sau ; indepartare si abstinenta ; activitatea lui de avocat (aparator) al muncitorilor si campaniile lui de presa contra puterii. Obstacole : cazul Bologa, scrisoarea Mariei, scrisoarea tatalui. Doamna inchinarii lui e Revolutia Sociala, nume simbolic care ascunde de fapt pasiunea ce-l devora, setea de Absolut si puritate. Cand s-a detasat de tot lumescul, in speta de imaginea tatalui si de actiunea pragmatica a lui Praida, se sinucide’. (Alexandru Paleologu- tema duelului lui camil Petrescu).
Cu Gelu Ruscanu, autorul impuneun nou tip de personaj in literatura romana: intelectualul lucid, hipersensibil, orgolios, dar inadaptata, care nu accepta compromisul. Tanarul insetat de absolut ‘capabil de crize de constiinta, de ordin cognitiv, nu moral, in esenta’ (Camil petrescu- Adddenda la Falsul Tratat) este un personaj de descendenta romantica (geniul) dar raportata la societatea citadina din prima jumatate a secolului al XX-lea. Verticalitatea morala, intransigenta ii impun o atitudine constanta.
Personajul principal este caracterizat in mod direct in didascalii inca de la intrarea in scena, ca si alte personaje ale piesei: ‘Gelu e un barbat de 27-28 de ani, de o frumusete mai curand feminina, cu un soi de melancolie in privire, chiar cand face acte de energie. Are nervozitatea instabila a animaleleor de rasa. Priveste totdeauna drept in ochi pe cel cu care vorbeste, si asta-i da o autoritate deosebita. Destul de elegant imbracat, desi fara preocupari anume’. Precizarea varstei, a detaliilor de portret fizic, vestimentatie, mimica, poarta de la inceput semnele fatalitatii, ale unu destin care il constrange la a repeta ‘scenariul jucat de tatal sau’.
Tehnica moderna a relativizarii perspectivelor, a oglinzilor paralele este utilizata in caracterizarea indirecta. Ruscanu se reflecta in mod diferit in constiinta fiecaruia dintre personajelëe piesei. Pentru Praida si Penciulescu este ‘Saint-Just’, ‘omul care vede idei’, ‘arhanghelul dreptatii’. Pentru Maria Sinesti, Gelu reprezinta omul superior, deosebit de inteligent, pe care-l admira si-l iubeste: ‘Ah, intre inima mea si inima ta simt mereu, mereu, lama rece a mintii tale…’. Pentru Sinesti, gelu este un insetat de absolut, dar si un iluzionat: ‘Cine e de vina ca iei fumurile dumitale drept realitate ?’
Autocaracterizarea reda un personaj ‘transparent’ : ‘ Am putut gresi, dar masca nu am purtat niciodata’, lucid si constient : ‘ Cata lucidtate, atata existenta, atata drama’.
Menirea lui e unica si de o intransigenta absoluta, dictata de imperativul categoric al dreptatii sociale. El rupe orice legatura cu trecutul personal, cu credinta in iubirea absoluta, cu toate dorintele sau ispitele, de parca acestea ar face parte dintr-o alta viata. El nu-si mai doreste nimic pentru sine. Credinta intr-un principiu unic il ajuta sa treaca peste esecul iubirii. Pentru Ruscanu, femeia iubita este un simbol pentru atractia absolutului, iar analogia cu Tristan poate fi sustinuta : ‘orfan, crescut de rude; iubirea adultera cu sotia protectorului si maestrului sau ; indepartare si abstinenta ; activitatea lui de avocat (aparator) al muncitorilor si campaniile lui de presa contra puterii. Obstacole : cazul Bologa, scrisoarea Mariei, scrisoarea tatalui. Doamna inchinarii lui e Revolutia Sociala, nume simbolic care ascunde de fapt pasiunea ce-l devora, setea de Absolut si puritate. Cand s-a detasat de tot lumescul, in speta de imaginea tatalui si de actiunea pragmatica a lui Praida, se sinucide’. (Alexandru Paleologu- tema duelului lui camil Petrescu).
Tag-uri: caracterizare, jocul ielelor |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :