Statistics:
Visits: 5,534 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
9
Fame Riser
|
|||||||||||
Jocul ielelor - drama de idei
Q: | Intreaba despre Jocul ielelor - drama de idei |
Conceptul de ‘drama de idei’ s-a nascut odata cu piesele de teatru ale scriitorului norvegian Henrik Ibsen. ‘O casa de papusi’ (Nora) este considerata a fi prima drama de idei din literatura universala.
In literatura romana, intemeietorul dramei de idei si cel mai de seama exponent este Camil Petrescu (desi el vorbeste despre drama absoluta).
Camil Petrescu este creatorul dramei de idei in literatura romana interbelica, contribuind astfel la sincronizarea acestui segment al literaturii noastre cu literatura europeana. Teatrul sau este unul de cunoastere, drama individului este una de constiinta, de aceea nu poate fi construita pe indivizi de serie, ci pe personalitati puternice, iesite din serie.
Printre temele dramaturgiei lui Camil Petrescu putem amint i disolutia unei personalitati in conflict cu alte personalitati care traiesc existenta ca paradox. De asemenea, motivul ‘cata luciditate, atata pasiune, atata drama !’ este laitmotiv al creatiei sale.
In centrul operei sale dramatice plaseaza tema conditiei intelectualului. Aceasta tema asigura unitatea la nivelul intregii sale creatii.
Dramaturgia lui Camil Petrescu poate fi vazuta si ca o meditatie asupra absolutului. Acesta este cautat in iubire, ca in piesa ‘ Suflete tari’, in cunoasterea etica ‘Act venetian’, in ideea de dreptate ‘Jocul ielelor’, ‘Danton’, ‘Balcescu’.
Personajele teatrului lui Camil Petrescu sunt cazuri de constiinta. Aceasta este o trasatura a intregii sale creatii.
Prima drama scrisa de Camil Petrescu, ‘Jocul ielelor’ (1918), poate fi considerata emblema creatiei dramatice a lui Camil Petrescu. Este drama de idei care contine nucleul conceptiei artistice a autorului : tema-drama autoiluzionarii, conflictul-criza de constiinta, confruntarea celor doua lumi- a ideilor si a realitatii degradate moral, un nou tip de personaj-intelectualul insetat de absolut, lucid, orgolios, dar inadaptat, intransigent in raport cu societatea, o strctura si o tipologie a personajelor reluat in creatiile ulterioare, autenticitatea-aspect fundamental din programul sau estetic, in replica personajului principal : ‘eu nu pot sa scriu decat ceea ce gandesc’. Tema, conflictul, tipologia eroilor vor fi reluate in intreaga creatie camilpetresciana, care ilustreaza astfel conceptul de ‘opera deschisa ‘.
Drama este o specie a genului dramatic, cu un continut grav si un conflict puternic, in desfasurarea caruia se contureaza pesonalitatea personajelor dramatice, tinzand sa exprime intreaga complexitate a vietii reale.
‘Jocul ielelor’ prezinta trasaturile unei drame de idei : conflictul intrerior, de idei, se declanseaza in constiinta personajului principal, acesta fiind caracterizat prin trairile launtrice, mai degraba, decat prin fapte.Actiunea este redusa, confruntarile petrecandu-se in planul constiintei.
Tema este drama intelectualului, care intruchipeaza ideea de justitie absoluta si intra In conflict cu sine si cu ceilalti.
Titlul sugereaza apropierea : ‘jocul ideilor-jocul ielelor’.
Textul dramatic este structurat in trei acte alcatuite din 12 tablouri si din scene, fiind construit sub forma schimbului de replici intre personaje. Fiind destinata repezentarii scenice, didascaliile sunt singurele interventii directe ale autorului in piesa.
Drama de constiinta a lui Gelu Ruscanu provine din conflictul dintre conceptia sa despre dreptate si concretul existentei, care nu corespunde imaginii teoretice. Penciulescu enunta conflictul interior al personajului : ‘cine a vazut ideile devine neom’.
Drama lui Gelu Ruscanu provine din confruntarea lucida a propriilor norme, idei pe care si le face despre lume (Utopia), cu o ordine contrarie (Realia) pe care nu o accepta. El crede ca ideile si sentimentele pot exista la modul absolut dar dreptatea are diverse revelatii care il fac sa constate ca lumea nu este asa cum o vede el. Ruscanu ‘traieste destinele primordiale ale omului, amintindu-si de paradisul pierdut’ (Aurel Petrescu-‘Opera lui Camil Petrescu’). In evolutia gradata a conflictului dramatic, se contureaza personalitatea personajelor.
In literatura romana, intemeietorul dramei de idei si cel mai de seama exponent este Camil Petrescu (desi el vorbeste despre drama absoluta).
Camil Petrescu este creatorul dramei de idei in literatura romana interbelica, contribuind astfel la sincronizarea acestui segment al literaturii noastre cu literatura europeana. Teatrul sau este unul de cunoastere, drama individului este una de constiinta, de aceea nu poate fi construita pe indivizi de serie, ci pe personalitati puternice, iesite din serie.
Printre temele dramaturgiei lui Camil Petrescu putem amint i disolutia unei personalitati in conflict cu alte personalitati care traiesc existenta ca paradox. De asemenea, motivul ‘cata luciditate, atata pasiune, atata drama !’ este laitmotiv al creatiei sale.
In centrul operei sale dramatice plaseaza tema conditiei intelectualului. Aceasta tema asigura unitatea la nivelul intregii sale creatii.
Dramaturgia lui Camil Petrescu poate fi vazuta si ca o meditatie asupra absolutului. Acesta este cautat in iubire, ca in piesa ‘ Suflete tari’, in cunoasterea etica ‘Act venetian’, in ideea de dreptate ‘Jocul ielelor’, ‘Danton’, ‘Balcescu’.
Personajele teatrului lui Camil Petrescu sunt cazuri de constiinta. Aceasta este o trasatura a intregii sale creatii.
Prima drama scrisa de Camil Petrescu, ‘Jocul ielelor’ (1918), poate fi considerata emblema creatiei dramatice a lui Camil Petrescu. Este drama de idei care contine nucleul conceptiei artistice a autorului : tema-drama autoiluzionarii, conflictul-criza de constiinta, confruntarea celor doua lumi- a ideilor si a realitatii degradate moral, un nou tip de personaj-intelectualul insetat de absolut, lucid, orgolios, dar inadaptat, intransigent in raport cu societatea, o strctura si o tipologie a personajelor reluat in creatiile ulterioare, autenticitatea-aspect fundamental din programul sau estetic, in replica personajului principal : ‘eu nu pot sa scriu decat ceea ce gandesc’. Tema, conflictul, tipologia eroilor vor fi reluate in intreaga creatie camilpetresciana, care ilustreaza astfel conceptul de ‘opera deschisa ‘.
Drama este o specie a genului dramatic, cu un continut grav si un conflict puternic, in desfasurarea caruia se contureaza pesonalitatea personajelor dramatice, tinzand sa exprime intreaga complexitate a vietii reale.
‘Jocul ielelor’ prezinta trasaturile unei drame de idei : conflictul intrerior, de idei, se declanseaza in constiinta personajului principal, acesta fiind caracterizat prin trairile launtrice, mai degraba, decat prin fapte.Actiunea este redusa, confruntarile petrecandu-se in planul constiintei.
Tema este drama intelectualului, care intruchipeaza ideea de justitie absoluta si intra In conflict cu sine si cu ceilalti.
Titlul sugereaza apropierea : ‘jocul ideilor-jocul ielelor’.
Textul dramatic este structurat in trei acte alcatuite din 12 tablouri si din scene, fiind construit sub forma schimbului de replici intre personaje. Fiind destinata repezentarii scenice, didascaliile sunt singurele interventii directe ale autorului in piesa.
Drama de constiinta a lui Gelu Ruscanu provine din conflictul dintre conceptia sa despre dreptate si concretul existentei, care nu corespunde imaginii teoretice. Penciulescu enunta conflictul interior al personajului : ‘cine a vazut ideile devine neom’.
Drama lui Gelu Ruscanu provine din confruntarea lucida a propriilor norme, idei pe care si le face despre lume (Utopia), cu o ordine contrarie (Realia) pe care nu o accepta. El crede ca ideile si sentimentele pot exista la modul absolut dar dreptatea are diverse revelatii care il fac sa constate ca lumea nu este asa cum o vede el. Ruscanu ‘traieste destinele primordiale ale omului, amintindu-si de paradisul pierdut’ (Aurel Petrescu-‘Opera lui Camil Petrescu’). In evolutia gradata a conflictului dramatic, se contureaza personalitatea personajelor.
Tag-uri: dramaturgia, jocul ielelor |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :