Statistics:
Visits: 5,549 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Jocul ielelor - personajele
Q: | Intreaba despre Jocul ielelor - personajele |
Serban Saru-Sinesti, ministrul justitiei, este tipul politicianului versat, dur, violent, avand orgoliul puterii. El reprezinta un tip uman opus lui Gelu Ruscanu.
Sinesti este caracterizat in mod direct in didascalii, inca de la intrarea in scena : ‘ Sinesti, barbat aprig, bine legat, ca de patruzeci si ceva de ani…Omul fumeaza si gandeste aproape nemiscat, dand o impresie de concentrare dura ca o carapace. Are o privire puternica si mainile mari, agitate. In conul de lumina cu reflexe verzui, trasaturile fetei au o duritate de gravura’. Impresia pe care o lasa este aceea a unei forte crancene, retinute.
El este reflectat diferit in constiinta celorlalti, ca in oglinzi paralele : pentru Maria el este un monstru, pentru Gelu un asasin, Penciulescu il considera una din tre cele mai infernale canalii pe care le-a intalnit si un crancen jucator, in timp ce pentru matusa Irena, Sinesti este salvatorul onoarei lui Grigore Ruscanu.
Mandru de puterea sa asupra destinelor oamenilor, de autoritatea sa, marturiseste acest lucru : ‘Pot propune scoaterea din fundul ocnei a unor oameni uitati de semenii lor si de Dumnezeu acolo si pot deschide actiuni care sa trimita in fundul ocnei altii, nimicind astfel familii intregi, si distrugand fericirea sotiilor si a copiilor’. Sinesti isi urmareste cu tenacitate scopul propus si n uezita sa recurga la orice mijloace pentru a obtine ceea ce isi doreste.
Calculat, stie sa foloseasca punctele slabe ale adversarului. Prin dezvaluirile pe cre le face, provoaca sinuciderea lui Ruscanu.
Maria Sinesti este prototipul personajului feminin camilpetrescian. Caracterizata in mod direct de autor, Maria apare ca o fiinta ‘de o frumusete tulburatoare…mistuita de secrete grele’, ‘hiperemotiva, cu imaginatie dezordonata’, ‘prada tuturor obsesiilor, cu dorinte neimpacate, deviate’. Frivola, nestatornica, Maria (ca si Ela lui Gheorghidiu) nu poate intelege zbuciumul interior al barbatului iubit.
Salba si puternica in acelasi timp, fatal, misterioasa, imprevizibila, se autocaracterizeaza pornind de la motivul dublului, motiv pe baza caruia este construita intreaga piesa : ‘Gandesc uneori ca sunt in mine doua fiinte : una josnica, marginita si lasa, care a primit sa i se dea de barbat un om pe care nu-l iubea si alta care sufera, care plange…care sangereaza pentru toate josniciile celelalte’. Ea aduce arma cu care Gelu isi va pune capat zilelor, dar nu va putea patrunde misterul mortii lui : ‘Nu inteleg nimic…De ce s-a omorat ?’.
Praida este exponentul unei filosofii pragmatice, pentru care dreptatea are ca criteriu o cauza, iar deasupra dreptatii este partidul.
Penciulescu este oscilant, echivoc, dar capabil de a formula esenta dramei lui Gelu Ruscanu, ca om care a vazut ‘jocul ielelor’.
Structura de profunzime a personajelor din ‘Jocul ielelor’ (Gelu Ruscanu, Maria Sinesti, Saru-Sinesti) se va regasi in contexte diferite, si la alti eroi din opera scriitorului ( de exemplu, Stefan Gheorghidiu-Ela-Nae Gheorghidiu sau Pietro Gralla- Alta-Cellino).
Sinesti este caracterizat in mod direct in didascalii, inca de la intrarea in scena : ‘ Sinesti, barbat aprig, bine legat, ca de patruzeci si ceva de ani…Omul fumeaza si gandeste aproape nemiscat, dand o impresie de concentrare dura ca o carapace. Are o privire puternica si mainile mari, agitate. In conul de lumina cu reflexe verzui, trasaturile fetei au o duritate de gravura’. Impresia pe care o lasa este aceea a unei forte crancene, retinute.
El este reflectat diferit in constiinta celorlalti, ca in oglinzi paralele : pentru Maria el este un monstru, pentru Gelu un asasin, Penciulescu il considera una din tre cele mai infernale canalii pe care le-a intalnit si un crancen jucator, in timp ce pentru matusa Irena, Sinesti este salvatorul onoarei lui Grigore Ruscanu.
Mandru de puterea sa asupra destinelor oamenilor, de autoritatea sa, marturiseste acest lucru : ‘Pot propune scoaterea din fundul ocnei a unor oameni uitati de semenii lor si de Dumnezeu acolo si pot deschide actiuni care sa trimita in fundul ocnei altii, nimicind astfel familii intregi, si distrugand fericirea sotiilor si a copiilor’. Sinesti isi urmareste cu tenacitate scopul propus si n uezita sa recurga la orice mijloace pentru a obtine ceea ce isi doreste.
Calculat, stie sa foloseasca punctele slabe ale adversarului. Prin dezvaluirile pe cre le face, provoaca sinuciderea lui Ruscanu.
Maria Sinesti este prototipul personajului feminin camilpetrescian. Caracterizata in mod direct de autor, Maria apare ca o fiinta ‘de o frumusete tulburatoare…mistuita de secrete grele’, ‘hiperemotiva, cu imaginatie dezordonata’, ‘prada tuturor obsesiilor, cu dorinte neimpacate, deviate’. Frivola, nestatornica, Maria (ca si Ela lui Gheorghidiu) nu poate intelege zbuciumul interior al barbatului iubit.
Salba si puternica in acelasi timp, fatal, misterioasa, imprevizibila, se autocaracterizeaza pornind de la motivul dublului, motiv pe baza caruia este construita intreaga piesa : ‘Gandesc uneori ca sunt in mine doua fiinte : una josnica, marginita si lasa, care a primit sa i se dea de barbat un om pe care nu-l iubea si alta care sufera, care plange…care sangereaza pentru toate josniciile celelalte’. Ea aduce arma cu care Gelu isi va pune capat zilelor, dar nu va putea patrunde misterul mortii lui : ‘Nu inteleg nimic…De ce s-a omorat ?’.
Praida este exponentul unei filosofii pragmatice, pentru care dreptatea are ca criteriu o cauza, iar deasupra dreptatii este partidul.
Penciulescu este oscilant, echivoc, dar capabil de a formula esenta dramei lui Gelu Ruscanu, ca om care a vazut ‘jocul ielelor’.
Structura de profunzime a personajelor din ‘Jocul ielelor’ (Gelu Ruscanu, Maria Sinesti, Saru-Sinesti) se va regasi in contexte diferite, si la alti eroi din opera scriitorului ( de exemplu, Stefan Gheorghidiu-Ela-Nae Gheorghidiu sau Pietro Gralla- Alta-Cellino).
Tag-uri: personaje, jocul ielelor |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :