Statistics:
Visits: 1,640 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Evolutia literaturii romanesti in Perioada pasoptista
Q: | Intreaba despre Evolutia literaturii romanesti in Perioada pasoptista |
Intervalul 1830-1860 este in cultura romana unul al elanurilor romantice, al proiectelor de mare anvergura ramase, cele mai multe, tot in mod romantic, neterminate.
Dupa temele si subiectele iluministilor, cu poezia lor de iatac, se descopera acum categoria departelui. Literatura paraseste schemele clasice bazate pe doctrina mimesis-ului si este atrasa de Phantasia.
Asadar, imaginarul scriitorului romantic va include visul ca forma de cunoastere (in locul Ratiunii, zeita clasicistilor si a iluministilor) ; miezului zilei ii este preferat miezul noptii ; in loc de claritate, rigoare, echilibru, armonie, solaritate vom avea nebulozitate, clar-obscur, incetitudine in sensul misterului, enigmaticului, diversitate.
Practic, in locul umanitatilor canonice care erau cultivate de clasicis ti si iluministi vom gasi umanitati ‘ciudate’, excesive , predispuse la gesturi extreme la reverie, la descatusari violente si la universuri imaginare.
Ego-ul romantic este supradimensionat si nu e de mirare ca generatia romantica a descopeit geniul, adica fiinta dotata exceptional, cu calitati incovoratoare pentru ea si greu compatibila sau chiar incompatibila cu oamenii obisnuiti.
Primele semnale romantice vin in cultura noastra prin traducerile din Lamartine, facute de Ion Heliade Radulescu, un promotor neobosit al innoirii inTara Romaneasca. El a infiintat primul ziar de la noi ‘Curierul romanesc’, in 1829. El a infiintat prima forma de invatamant sistematic-liceul Sfantul Sava, 1818. A creat conditiile primelor reprezentari teatrale din Tara Romaneasca si s-a zbatut sa creeze o tara moderna, intelegand prin modernitate prezenta institutiilor specializate : scoala, ziare, teatre etc.
La fel a actionat un alt spirit neobist pentru Moldova, Gheorghe Asachi. Constatand absenta cartilor de literatura din bibliotecile romanilor, cei doi au initiat un program vast de traduceri in paralel cu indemnul de a se crea o literatura originala.
Programul lor era, in mod inerent, unul foarte permisiv : ‘Scrieti, baieti, numai scrieti, scrietice veti pute si cum veti putea, dar nu cu rautate’ (I.H. Radulescu).
Asa se explica aparitia acelor forme fara fond (imitatii fara discernamant) care vor fi combatute energic de generatiile ulterioare. Deja Mihail Kogalniceanu schiteaza o grila mai critica in celebra ‘Introductie’ publicata in primul numar din ‘Dacia literara’ in 1840.
El afirma raspicat acolo: ‘vom critica cartea, iar nu persoan’. Istoricii literari au echivalat ca program si ecouri aceasta ‘Introductie’ cu mainifestul rmantismului European, prefeta la drama ‘Cromwell’ de Victor Hugo, 1828.
Toti scriitorii epocii se raliaza proiectului din ‘Dacia literara’, care miza pe : inspiratia din istoria nationala (unde se gasesc modele neamului) din folclor (unde se gasesc modele comportamentale simple) si din frumusetile patriei (unde gaseam motive de entuziasm).
Problema este ca la noi, scrisul aparand tarziu ca si diversele forme literare, curentele si stilurile care s-au succedat din culturile mari, in spatiul romanesc s-au consumat ca simultaneitate.
Sincronizarea cu Occidentul a insemnat, deci, preluarea simultana a tuturor esteticilor succesive la ei, astfel incat avem scriitori care sunt simultan clasici, romantici si realisti.
De exemplu Grigore Alexandrescu in meditatii (Umbra lui Mircea la Cozia, Mormintele, la Dragasani Rasaritul lunei, la Tismana) sii clasic in fabule si epistole ; Costache Negruzzi este clasic si romantic la una si aceeasi opera : Alexandru Lapusneanu ; Alecsandri est clasic in piese precum : ‘ Ovidiu’ sau ‘Fantana Blanduziei’, este romantic in drama ‘Despot-Voda’, parnasian in unele pasteluri si realist in prozele de calatorie.
Dupa temele si subiectele iluministilor, cu poezia lor de iatac, se descopera acum categoria departelui. Literatura paraseste schemele clasice bazate pe doctrina mimesis-ului si este atrasa de Phantasia.
Asadar, imaginarul scriitorului romantic va include visul ca forma de cunoastere (in locul Ratiunii, zeita clasicistilor si a iluministilor) ; miezului zilei ii este preferat miezul noptii ; in loc de claritate, rigoare, echilibru, armonie, solaritate vom avea nebulozitate, clar-obscur, incetitudine in sensul misterului, enigmaticului, diversitate.
Practic, in locul umanitatilor canonice care erau cultivate de clasicis ti si iluministi vom gasi umanitati ‘ciudate’, excesive , predispuse la gesturi extreme la reverie, la descatusari violente si la universuri imaginare.
Ego-ul romantic este supradimensionat si nu e de mirare ca generatia romantica a descopeit geniul, adica fiinta dotata exceptional, cu calitati incovoratoare pentru ea si greu compatibila sau chiar incompatibila cu oamenii obisnuiti.
Primele semnale romantice vin in cultura noastra prin traducerile din Lamartine, facute de Ion Heliade Radulescu, un promotor neobosit al innoirii inTara Romaneasca. El a infiintat primul ziar de la noi ‘Curierul romanesc’, in 1829. El a infiintat prima forma de invatamant sistematic-liceul Sfantul Sava, 1818. A creat conditiile primelor reprezentari teatrale din Tara Romaneasca si s-a zbatut sa creeze o tara moderna, intelegand prin modernitate prezenta institutiilor specializate : scoala, ziare, teatre etc.
La fel a actionat un alt spirit neobist pentru Moldova, Gheorghe Asachi. Constatand absenta cartilor de literatura din bibliotecile romanilor, cei doi au initiat un program vast de traduceri in paralel cu indemnul de a se crea o literatura originala.
Programul lor era, in mod inerent, unul foarte permisiv : ‘Scrieti, baieti, numai scrieti, scrietice veti pute si cum veti putea, dar nu cu rautate’ (I.H. Radulescu).
Asa se explica aparitia acelor forme fara fond (imitatii fara discernamant) care vor fi combatute energic de generatiile ulterioare. Deja Mihail Kogalniceanu schiteaza o grila mai critica in celebra ‘Introductie’ publicata in primul numar din ‘Dacia literara’ in 1840.
El afirma raspicat acolo: ‘vom critica cartea, iar nu persoan’. Istoricii literari au echivalat ca program si ecouri aceasta ‘Introductie’ cu mainifestul rmantismului European, prefeta la drama ‘Cromwell’ de Victor Hugo, 1828.
Toti scriitorii epocii se raliaza proiectului din ‘Dacia literara’, care miza pe : inspiratia din istoria nationala (unde se gasesc modele neamului) din folclor (unde se gasesc modele comportamentale simple) si din frumusetile patriei (unde gaseam motive de entuziasm).
Problema este ca la noi, scrisul aparand tarziu ca si diversele forme literare, curentele si stilurile care s-au succedat din culturile mari, in spatiul romanesc s-au consumat ca simultaneitate.
Sincronizarea cu Occidentul a insemnat, deci, preluarea simultana a tuturor esteticilor succesive la ei, astfel incat avem scriitori care sunt simultan clasici, romantici si realisti.
De exemplu Grigore Alexandrescu in meditatii (Umbra lui Mircea la Cozia, Mormintele, la Dragasani Rasaritul lunei, la Tismana) sii clasic in fabule si epistole ; Costache Negruzzi este clasic si romantic la una si aceeasi opera : Alexandru Lapusneanu ; Alecsandri est clasic in piese precum : ‘ Ovidiu’ sau ‘Fantana Blanduziei’, este romantic in drama ‘Despot-Voda’, parnasian in unele pasteluri si realist in prozele de calatorie.
Tag-uri: cultura romana, romantism, literatura |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :