Periada pasoptista marcheaza inceputul literaturii romane moderne. Scriitorii acestei perioade provin din clase aristrocratice sunt educati in apus si pot fi considerati promotorii renasterii nationale.
Acesti scriitori incearca o sincronizare a culturii si literaturii romane cu spiritul european.
Romantismul este un curent literar si artistic manifestat la sfarsitul secolului al XVIII-lea si inceputul secolului al XIX-lea, ca reactie la clasicism si iluminism. In prima perioada intalnim ecouri ale romantismului european.
Generatia de la 1848 a fost prima generatie literara care a acut un program coerent cu preponderenta romantica, formulat de Mihail Kogalniceanu in articolul-program al revistei "Dacia literara".
Scriitorii pasoptisti au reusit sa realizeze unul dintre d
ezideratele cele mai importante ale acestui program si anume, realizarea unei literaturi nationale, folosind sursele de inspiratie recomandate de Mihail Kogalniceanu, care constituie nucleul climatic al acestei literaturi.
Ion Heliade Radulescu si Mircea Kogalniceanu au purtat in acest timp rolul de indrumatori cultural-literar, goaguland toate eforturile pentru a realiza o cultura nationala.
In prima etapa, atat I. Eliade Radulescu, cat si Mihail Kogalniceanu vor redacta o serie de ziare- "Curierul romanesc", "Curierul de ambele sexe", "Dacia literara" . In cadrul acestor jurnale, ei vor cere scriitorilor autenticitate, inspirati din istoria tarii si din pitorescul obiceiurilor.
Introductia la "Dacia literara" programul estetic al romantismului romanesc, care promoveaza patru mari obiective:
1. Combaterea imitatiilor si a traducerilor inutile : "Dorul imitatiei s-a facut la noi o manie primejdioasa, pentru ca omoara in noi duhul national. Traductiile nu fac o literatura!"
2. Promovarea unei literaturi originale prin inspiratia din sursele autohtone, conform romantismului (istorie, folclor, natura si geografia tarii) : "Istoria noastra are destule fapte eroice, frumoasele noastre tari sunt destul de mari, obiceiurile noastre sunt destul de pitoresti si poetice, ca sa gasim si la noi sujeturi de scris!"
3. Intemeierea spiritului critic prin promovarea principiului estetic: "Critica noastra va fi nepartinitoare. Vom critica cartea, iar nu persoana!"
4. Afirmarea idealului de realizare a unei limbi unitare: "Telul nostru este realizarea dorintei ca romanii sa aiba o limba literara comuna pentru toti."
Scriitorii pasoptisti se afirma in cadrul curentului national literar de la "Dacia literara" . Literatura pasoptista se dezvolta sub semnul romantismului european dupa cum remarca in "Istoria literaturii romane", Nicolae Manolescu.
"Romantismul romanesc poate fi considerat de tipul biedemaier, atat prin ecletismul sau (combinare) cat si prin inclinatiile sale spre forme neradicale si de totalitate catre istorie si etnic, cu forme si nuante absolut particulare" .
Principalele particularitati ale romantismului pasoptist sunt:
A. Interesul pentru istorie s-a canalizat in mai multe directii:
1. Incercari de epopee nationala: Gheorghe Asachii- "Stefanoida", Costache Negruzzi – "Stefaniada", E. Radulescu – "Mihaiada", Dimitrie Bolintineanu – "Traianida" ;
2. Incercari de poem socio-gonic (care are ca tema omul si fortele) : Ion Eliade Radulescu- "Anatolida"
3. Meditatii pe tema ruinelor si a mortmintelor: Vasile Carlova- "Ruinele Targovistei", Ion Eliade Radulescu- "O noapte pe ruinele Targovistei", Grigore Alexandrescu- "Umbra lui Mircea la Cozia"
4. Aparitia baladei istorice : Dimitrie Bolintineanu- "XXX"
5. Aparitia poemului eroic, prin scrierea lui Vasile Alecsandri – "Dan capitan de plai"
6. Aparitia dramei isotice, prin creatia aceluiasi Vasile Alecsandri – "Despot Voda"
7. Nuvela istorica ia nastere prin scrierea "Alexandru Lapusneanu", de Costache Negruzzi.
B. Preocuparea pentru folclor s-a concretizat in:
1. Balada fantastica: Ion Eliade Radulescu- "Zburatorul", Vasile Alecsandri – "Baba Cloanta"
2. Poezia traditiilor si a obiceiurilor: Dimitrie Bolintineanu- "Macedonele"
3. Literatura paremiologica: Costache Negruzzi- "Pacala si Tandala"
4. Culegeri de folclor: Vasile Alecsandri – "Poezii populare ale romanilor"
C. Sentimentul naturii ia forme diverse in creatiile autorilor romani:
1. Peisajul ca stare de spirit, intalnmit in operele lui Vasile Carlova, Grigore Alexandrescu, E. Radulescu;
2. Miscarea ciclica a anotimpurilor este nuantata in operele lui Vasile Alecsandri- "Pasteluri"
3. Apar peisajele dionisiace in creatiile literare, prin operele lui Caesar Bolliac.
Pe termen lung, scopul publicatiilor romanesti din perioada pasoptista a fost formarea unei limbi comune pentru toti romanii pregatindu-i astfel pentru unirea intr-un stat national.
Publicatiile romanesti isi asuma totodata un rol educativ prin promoarea literaturii, combaterea traducerilor si nuantarea importantei creatiilor originale, indeplinind in acelas timp si o functie culturala importanta.
Reprezentantii primei generatii pasoptiste au fost in:
1. Moldova: Mihail Kogalnicenu, Costache Negruzzi, Vasile Alecsandri, Alecu Russo, Costache Negri.
2. Tara Romaneasca: Nicolae Balcescu, Ion Ghica, Grigore Alexandrescu, Dimitrie Bolintineanu, Ion Bratianu.
3. Transilvania si Banat: Eftimie Murgan, Simion Barnutiu, Avram Iancu, Alexandru Papiu Ilarian, Alexandru Muresanu, Alexandru Saguna.
A doua generatie pasoptista continua eforturile inaintasilor, editeaza reviste literare si magazine istorice, facand vizibila functia politica a culturii. Scriitorii si oamenii politici implicati in evenimentente, organizeaza revolutia de la 1848. Traiesc apoi in exil, atragand atentia unor mari personalitati din Franta pentru cauza patriei lor, iar creatia lor literara oglindeste sirul experientelor trecute.