Statistics:
Visits: 2,520 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Doina - poezie
Q: | Intreaba despre Doina - poezie |
Poezia "Doina" poarta ca titlu numele speciei folclorice per care o reprezinta si in care autorul anonym isi exprima exprima dragostea , pretuirea si admiratia nemarginita pentru cantecul ei, intrucat cu el isi insufleteste intreaga existenta, si prin el isi exprima toate sentimentele, fie dorul, fie jalea, fie bucuria si necazul, fie revolta si dorinta de dreptate.
Prin lirismul lui, prin profunzimea sentimentelor exprimate, acest cantec despre cantec este tot o doina care nu se incadreaza in nici una dintre felurile ei , dar care le aminteste pe toate dintre elementele lor caracterisitice.
Doina apare personificata, si de aceea inca de la inceputul ei poetul popular i se adreseaza ca unei fiinte dragi, apreciate, prin intermediul subst. "doina", repetat in cazul vo- cativ si isi marturiseste deschis impresia pe care aceasta o lasa asupra sa .
El este fermecat de dulceata (armonia versului ei) pentru ca astfel ea ii alina suferin-tele: "Doina,doina,cantic dulce cand te aud nu m-as mai duce " dar si de tonul melo-diei caci ea exprima in aceeasi masura o durere profunda : "Doina, doina vers cu foc Cand rasuni eu stau pe loc ! . Capacitatea doinei de a exprima deopotriva alinarea suferin-tei, dorul,dar si durerea patrunzatoare, bucurile, dar si necazul este sugerata prin epite-tele "dulce", "cu foc" distribuite in constructii versative "cantic dulce" si "vers cu foc" contribuind astfel la accentuarea sentimentelor.
Doina este raportata la trecutul anotimpurilor, la elementel din natura, pt ea il insoteste pe om. Venirea primaverii aminteste in sufletul poporului speranta,dorul de viata, dorinta de evadare intr-un spatiu nelimitat al libertatii, in mijlocul naturii si de aceea isi exprima bucuria, satisfactia si entuziasmul : "bate vant de primavara eu cant doina pe afara De ma-ngan cu floriile si privighetoriile " Versul "a ingandurat sugereaza armonia verului soptit, murmurat, expresivitatea ei, dar exprima si ideea de insotire cu celelalte elemente ale naturii – floriile si privighetoriile, care arata si ele simboluri ale frumusetii naturii.
Dinpotriva "iarna viscoloasa" il obliga per om la o viata de izolare, si tot doina este cea care ii alina singuratatea: "Vine iarna viscoloasa Eu cant doina inchis in casa de imi mai mangai zilele zilele si noptiile . prezenta doinei ca antidot , al singuratatii si al tristetei este reflectat prin repetitia "zilele Zilele si noptiile " si prin versul a "mangaia" folosit aici in sensul de a alina de a consola .
Imaginea naturii care capata putere "frunza-n codru iar invie" este reperata la doina de voinicie,haiduceasca doina cant de voinicie, pentru ca haiducul isi va pregati refugiul in codru frate care-l va apara de dusmani si de nedreptate
Caderea frunzei vestejite arata venirea toamnei, si acum sufletul omului se umple de tristete si de aceea tovaras maret ii este "doina cea de jale " caci de acum el nu isi va mai gasi adapost in aleea codrului.
Permanenta doinei in viata omuluui din popor, legatura lor stransa. Sunt sintezizate in ultimele 4 versuri ale textului : "Doina zic, doina suspin ? tot cu doina ma mai tin? Doina cant doina soptescTot cu doina vietuiesc. "Aceasta idee poetica este realizata stilistic prin folosirea verbelor din acelasi camp semantic al zicerii : "zic" "suspin" cant "soptesc" cu referire la doina si repetitia adverbelui tot cu sensul de mereu. Alte doua verb " a se tine " si " avietui" ambele cu sensul de a trai, a-si duce traiul, a-si duce existenta, vin si ele cu ideea permanentei doinei in viata poporului.
Poetul anoninm rezlizeaza aceste 4 versuri si prin anumita simetrie prin repetarea subst. "doina" de doua ori, in primul si al treilea vers si prin repetarea lui in versurile imediat urmatoare. Astfel se intareste concluzia ca intradevar doina este cea care il insoteste pe om permanent facand parte din insasi existenta lui
Defapt subst. "doina" apare in text de 14 ori, in care de patru ori este folosit in cazul vocativ, la inceputul poeziei si de sase ori in ultimele 4 versuri astfer realizandu-se o ex-primare libera, sugestiva, a intensitatii sentimentelor lor pe care autorul anonim le are fata de doina.
Aceluiasi scop stilistic serveste si repetitia vb "cant (repetat de 5 ori) care se alatura ce-lorlalte 2 repetitii ale substzilele si a advb "tot" , si ambele se refera la permanenta doinei si o aluzie la vechimea ei.
Tot repetat este si pronumele personal de pers I sg. , la aceeasi persoana fiind folosite si verbele. In felul acesta isi face simtita prezenta eului liric, vocea autorului anonim, si se accentueaza lirismul textului , dar si legatura individuala intre doina si viata omului. .
Prezenta doinei este raportata nu numai la viata omului ci si la elementele naturii, la anotimpuri, unele numite direct : primavara, iarna) iar altele sugerate (toamna, vara). In stransa legatura cu natura sunt si stari sufletesti exprimate prin doina : primavara si vara exprima bucuri,satisfactie si entuziasam per cand toamna si iarna sun generate de singura-tate si de tristete.
Folosirea repetitiilor si a simetriilor, ca procedee de sintaxa poetica releva simplitatea si naturaletea stilului. Asa se explica si prezenta deloc numeroasa a unor figuri de stil . sunt folosite 2 epitete " cantic dulce" si unul cu referire la anotimpul rece "vine iarna cea geroa-sa" iar personificariile se refera doar la doina si la frunza codrului si la florile si privigheto-rile care asculta si ele doina.
Aceste personificari sugereaza legatura stransa a omului cu doina dar si cu natura.
La fel de simpla este si versificatia simpla specifica intregii creatii populare romanesti: masura este de 7_8 silabe, ritmul trohaic si rima inperecheata cu menirea de a spori muzi-calitatea versurilor.
Valoarea deosebita a acesteii creatii populare este data der ritmul ei rascolitor de intensi-tatea sentimentelor exprimate si de si de maestria cu care autorul isi arata intreaga bogatie sufleteasca.
Prezenta motivului legaturii omului cu natura si simplitatea stilului sunt alte doua aspecte ale acestei poezii, ea fiind atribuita doinei, creeatiei folclorice specifice poporului roman.
Prin lirismul lui, prin profunzimea sentimentelor exprimate, acest cantec despre cantec este tot o doina care nu se incadreaza in nici una dintre felurile ei , dar care le aminteste pe toate dintre elementele lor caracterisitice.
Doina apare personificata, si de aceea inca de la inceputul ei poetul popular i se adreseaza ca unei fiinte dragi, apreciate, prin intermediul subst. "doina", repetat in cazul vo- cativ si isi marturiseste deschis impresia pe care aceasta o lasa asupra sa .
El este fermecat de dulceata (armonia versului ei) pentru ca astfel ea ii alina suferin-tele: "Doina,doina,cantic dulce cand te aud nu m-as mai duce " dar si de tonul melo-diei caci ea exprima in aceeasi masura o durere profunda : "Doina, doina vers cu foc Cand rasuni eu stau pe loc ! . Capacitatea doinei de a exprima deopotriva alinarea suferin-tei, dorul,dar si durerea patrunzatoare, bucurile, dar si necazul este sugerata prin epite-tele "dulce", "cu foc" distribuite in constructii versative "cantic dulce" si "vers cu foc" contribuind astfel la accentuarea sentimentelor.
Doina este raportata la trecutul anotimpurilor, la elementel din natura, pt ea il insoteste pe om. Venirea primaverii aminteste in sufletul poporului speranta,dorul de viata, dorinta de evadare intr-un spatiu nelimitat al libertatii, in mijlocul naturii si de aceea isi exprima bucuria, satisfactia si entuziasmul : "bate vant de primavara eu cant doina pe afara De ma-ngan cu floriile si privighetoriile " Versul "a ingandurat sugereaza armonia verului soptit, murmurat, expresivitatea ei, dar exprima si ideea de insotire cu celelalte elemente ale naturii – floriile si privighetoriile, care arata si ele simboluri ale frumusetii naturii.
Dinpotriva "iarna viscoloasa" il obliga per om la o viata de izolare, si tot doina este cea care ii alina singuratatea: "Vine iarna viscoloasa Eu cant doina inchis in casa de imi mai mangai zilele zilele si noptiile . prezenta doinei ca antidot , al singuratatii si al tristetei este reflectat prin repetitia "zilele Zilele si noptiile " si prin versul a "mangaia" folosit aici in sensul de a alina de a consola .
Imaginea naturii care capata putere "frunza-n codru iar invie" este reperata la doina de voinicie,haiduceasca doina cant de voinicie, pentru ca haiducul isi va pregati refugiul in codru frate care-l va apara de dusmani si de nedreptate
Caderea frunzei vestejite arata venirea toamnei, si acum sufletul omului se umple de tristete si de aceea tovaras maret ii este "doina cea de jale " caci de acum el nu isi va mai gasi adapost in aleea codrului.
Permanenta doinei in viata omuluui din popor, legatura lor stransa. Sunt sintezizate in ultimele 4 versuri ale textului : "Doina zic, doina suspin ? tot cu doina ma mai tin? Doina cant doina soptescTot cu doina vietuiesc. "Aceasta idee poetica este realizata stilistic prin folosirea verbelor din acelasi camp semantic al zicerii : "zic" "suspin" cant "soptesc" cu referire la doina si repetitia adverbelui tot cu sensul de mereu. Alte doua verb " a se tine " si " avietui" ambele cu sensul de a trai, a-si duce traiul, a-si duce existenta, vin si ele cu ideea permanentei doinei in viata poporului.
Poetul anoninm rezlizeaza aceste 4 versuri si prin anumita simetrie prin repetarea subst. "doina" de doua ori, in primul si al treilea vers si prin repetarea lui in versurile imediat urmatoare. Astfel se intareste concluzia ca intradevar doina este cea care il insoteste pe om permanent facand parte din insasi existenta lui
Defapt subst. "doina" apare in text de 14 ori, in care de patru ori este folosit in cazul vocativ, la inceputul poeziei si de sase ori in ultimele 4 versuri astfer realizandu-se o ex-primare libera, sugestiva, a intensitatii sentimentelor lor pe care autorul anonim le are fata de doina.
Aceluiasi scop stilistic serveste si repetitia vb "cant (repetat de 5 ori) care se alatura ce-lorlalte 2 repetitii ale substzilele si a advb "tot" , si ambele se refera la permanenta doinei si o aluzie la vechimea ei.
Tot repetat este si pronumele personal de pers I sg. , la aceeasi persoana fiind folosite si verbele. In felul acesta isi face simtita prezenta eului liric, vocea autorului anonim, si se accentueaza lirismul textului , dar si legatura individuala intre doina si viata omului. .
Prezenta doinei este raportata nu numai la viata omului ci si la elementele naturii, la anotimpuri, unele numite direct : primavara, iarna) iar altele sugerate (toamna, vara). In stransa legatura cu natura sunt si stari sufletesti exprimate prin doina : primavara si vara exprima bucuri,satisfactie si entuziasam per cand toamna si iarna sun generate de singura-tate si de tristete.
Folosirea repetitiilor si a simetriilor, ca procedee de sintaxa poetica releva simplitatea si naturaletea stilului. Asa se explica si prezenta deloc numeroasa a unor figuri de stil . sunt folosite 2 epitete " cantic dulce" si unul cu referire la anotimpul rece "vine iarna cea geroa-sa" iar personificariile se refera doar la doina si la frunza codrului si la florile si privigheto-rile care asculta si ele doina.
Aceste personificari sugereaza legatura stransa a omului cu doina dar si cu natura.
La fel de simpla este si versificatia simpla specifica intregii creatii populare romanesti: masura este de 7_8 silabe, ritmul trohaic si rima inperecheata cu menirea de a spori muzi-calitatea versurilor.
Valoarea deosebita a acesteii creatii populare este data der ritmul ei rascolitor de intensi-tatea sentimentelor exprimate si de si de maestria cu care autorul isi arata intreaga bogatie sufleteasca.
Prezenta motivului legaturii omului cu natura si simplitatea stilului sunt alte doua aspecte ale acestei poezii, ea fiind atribuita doinei, creeatiei folclorice specifice poporului roman.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 16 January '13
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :