Statistics:
Visits: 5,556 Votes: 3 Fame Riser |
Fame Rank
4.3
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariu la poezia 'Doina'
Q: | Intreaba despre Comentariu la poezia 'Doina' |
Poporul roman a realizat de-a lungul timpului un tezaur artistic deosebit, caracterizat prin diversitate tematica: basme, legende, balade, etc. Intre acestea un loc deosebit îl ocupa operele lirice si in mod deosebit doinele, creaţii literare reprezentative pentru poporul roman.
Doina este o opera populara lirica in versuri, in care se exprima o gama larga de sentimente, caracterizate printr-o deosebita profunzime si care se interpretează pe o melodie tipica.
In funcţie de sentimentul exprimat doinele pot fi: de dor, de jale, de dragoste, de catanie, de înstrăinare, haiduceşti.
Poezia "Doina" poarta ca titlu numele speciei pe care o reprezintă. Autorul anonim îşi exprima dragostea, preţuirea si admiraţia nemărginită pentru cântecul e i, deoarece cu el îşi însufleţeşte viaţa, prin el îşi exprima sentimentele de dor, de jale, de revolta, de bucurie.
Doina apare personificata de aceea poetul popular, i se adresează direct, prin substantivul: "doina", repetat in vocativ. El este fermecat de dulceaţa versurilor ei care-i alina suferinţele: "Când te-aud nu m-aş m-ai duce". Ea exprima si durerea profunda "viers cu foc".
Doina este raportata la circuitul anotimpurilor, la elementele din natura, pentru ca ea îl însoţeşte in orice moment. Venirea primăverii stârneşte dorul de viaţă, dorinţa de evadare într-un spaţiu al libertăţii: "Bate vânt de primăvară/ Eu cânt doina pe afara/ De ma-ngan cu florile si privighetorile" Dimpotrivă "iarna viscoloasa" îl obliga la izolaţie si doina ii alina singurătatea: "vine iarna viscoloasa/ Eu cânt doina- nchis în casa/ De-nu mai mângâi zilele/ Zilele şi nopţile". Repetiţia accentuează tristeţea şi singurătatea eului liric. Imaginea naturii care învie ("Frunză-n codru cât învie") este raportată la doina de haiducie "Cânt de voinicie", pentru că haiducul îşi va găsi refugiu în codru.
Odată cu venirea toamnei, este exprimat sentimentul de tristeţe, doina este acum de jale.
Permanenta doinei în viaţa omului din popor, legătura lui strânsă, apar şi în ultimele patru versuri: Doina zic, doina suspin/ Doina cânt, doina şoptesc/ Tot cu doina vieţuiesc"
Această legătură este exprimată prin verbele: "zic, suspin, cânt, şoptesc" şi repetiţia adverbului "tot". Se remarca şi simetria realizată prin repeţita substantivului "doina".
Repetiţia acestui substantiv de paisprezece ori în poezie, din care de patru ori în vocativ sugerează exprimarea directă a intensităţii sentimentelor faţă de doina. Aceluiaşi scop serveşte şi repetiţia verbului "cânt", a substantivului "zilele" şi a adverbului "tot".
Eul liric îşi face simÅ£ită prezenÅ£a prin pronumele personale ÅŸi verbele la persoana I singular. Pe lângă repetiÅ£ie ÅŸi simetrie sunt folosite epitetele "cântic dulce"; "viers cu foc" ;"iarna viscoloasa" ÅŸi personificările doinei, frunzei codrului care "învie sau cade, florilor ÅŸi privighetorilor care cânta doinaâ€.
Versificaţia este simplă, specific populară: măsura de 7-8 silabe, ritm trohaic, rima împerecheata.
Lirismul răscolitor, intensitatea şi sinceritatea sentimentelor exprimat direct încadrează aceasta creaţie populară în specia doinei, aşa cum anunţa şi titlul.
Doina este o opera populara lirica in versuri, in care se exprima o gama larga de sentimente, caracterizate printr-o deosebita profunzime si care se interpretează pe o melodie tipica.
In funcţie de sentimentul exprimat doinele pot fi: de dor, de jale, de dragoste, de catanie, de înstrăinare, haiduceşti.
Poezia "Doina" poarta ca titlu numele speciei pe care o reprezintă. Autorul anonim îşi exprima dragostea, preţuirea si admiraţia nemărginită pentru cântecul e i, deoarece cu el îşi însufleţeşte viaţa, prin el îşi exprima sentimentele de dor, de jale, de revolta, de bucurie.
Doina apare personificata de aceea poetul popular, i se adresează direct, prin substantivul: "doina", repetat in vocativ. El este fermecat de dulceaţa versurilor ei care-i alina suferinţele: "Când te-aud nu m-aş m-ai duce". Ea exprima si durerea profunda "viers cu foc".
Doina este raportata la circuitul anotimpurilor, la elementele din natura, pentru ca ea îl însoţeşte in orice moment. Venirea primăverii stârneşte dorul de viaţă, dorinţa de evadare într-un spaţiu al libertăţii: "Bate vânt de primăvară/ Eu cânt doina pe afara/ De ma-ngan cu florile si privighetorile" Dimpotrivă "iarna viscoloasa" îl obliga la izolaţie si doina ii alina singurătatea: "vine iarna viscoloasa/ Eu cânt doina- nchis în casa/ De-nu mai mângâi zilele/ Zilele şi nopţile". Repetiţia accentuează tristeţea şi singurătatea eului liric. Imaginea naturii care învie ("Frunză-n codru cât învie") este raportată la doina de haiducie "Cânt de voinicie", pentru că haiducul îşi va găsi refugiu în codru.
Odată cu venirea toamnei, este exprimat sentimentul de tristeţe, doina este acum de jale.
Permanenta doinei în viaţa omului din popor, legătura lui strânsă, apar şi în ultimele patru versuri: Doina zic, doina suspin/ Doina cânt, doina şoptesc/ Tot cu doina vieţuiesc"
Această legătură este exprimată prin verbele: "zic, suspin, cânt, şoptesc" şi repetiţia adverbului "tot". Se remarca şi simetria realizată prin repeţita substantivului "doina".
Repetiţia acestui substantiv de paisprezece ori în poezie, din care de patru ori în vocativ sugerează exprimarea directă a intensităţii sentimentelor faţă de doina. Aceluiaşi scop serveşte şi repetiţia verbului "cânt", a substantivului "zilele" şi a adverbului "tot".
Eul liric îşi face simÅ£ită prezenÅ£a prin pronumele personale ÅŸi verbele la persoana I singular. Pe lângă repetiÅ£ie ÅŸi simetrie sunt folosite epitetele "cântic dulce"; "viers cu foc" ;"iarna viscoloasa" ÅŸi personificările doinei, frunzei codrului care "învie sau cade, florilor ÅŸi privighetorilor care cânta doinaâ€.
Versificaţia este simplă, specific populară: măsura de 7-8 silabe, ritm trohaic, rima împerecheata.
Lirismul răscolitor, intensitatea şi sinceritatea sentimentelor exprimat direct încadrează aceasta creaţie populară în specia doinei, aşa cum anunţa şi titlul.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 19 October '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :