Statistics:
Visits: 2,694 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Poemul odailor scrisa de Leonid Dimov - a doua parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Poemul odailor scrisa de Leonid Dimov - a doua parte |
Versurile destinate epilogului marcheaza patrunderea intr-o alta relitate, de parca patosul elementelor enumerate ar fi generat un univers cu alte dimensiuni, printr-o mutatie calitativa Este limpede ca odaile arhipline camufleaza un secret al lor, vizibil partial in ultima incapere, dupa ce ochiul s-a intoxicat aproape cu proliferarea detaliilor de ordin material. Misterul ultimei camere aminteste de tehnica amanarii folosita de Edgar Allan Poe in nuvela "Masca mortii rosii". Un sentiment de anxietate invaluie, obscur, decorurile somptuoase, lipsite de animatie, pentru ca viata pare extrasa de o forta necunoscuta Este plauzibila apropierea de imaginile nelinistitoare, mordante, pictate de suprarealisti ca Magritte sau De Chirico.
Miscarea se insinueaza in tabloul de interior dinspre d omeniul neumanului, al iirozilor "cu varcolac". Cand Dimov incheie poezia sa pur descriptiva cu un verb incisiv, "taie", ce domina o scena haotica intelegem ca nici categorii estetice (este adevarat, secundare) precum gratiosul si agreabilul, placutul, pe care poetul le cultiva intens, nu sunt scutitte de invazia tenebrosului. "Impreunarea irozilor cu varcolacul averizeaza ca obiectele pot ascunde o doza de teroare, mai ales daca depistam semnalul din strofa penultima "E marele chivot portocaliu/ Cu sfinti de sange presarati in stea/si poarta-n miez Maneru-i negru-l tin/ Din rasputeri: il trage careva". Forta aparuta din senin in interiorul sacru al chivotului, contra careia poetul se opune "din rasputeri", este de natura sa ne atraga spre logicaabsurdului, a fantasticului. Cu ultima odaie (a saptea, simbolica deci) si. de fapt, cu intreg universul descris, se petrece ceva care nu se mai poate insena in logica valabila pana atunci. Intervine o tensiune provocatoare de stari halucinatorii, metoda specifica lui Dimov, regizor abil al efectelor neasteptate si maestru incontestabil al registrului oniric.
S-ar zice ca dinamismul este propriu doar coordonatelor visului, geometric edificat, cum este tot ceea ce edifica poetul. De aceea a fost reperata aici afinitatea cu Alexandru Philippide si al sau "Monolog in Babilon", poem al paradoxurilor, in care hiperluciditatea, simturile exacerbate, vazul, mai ales, functioneaza in regim oniric. Acel "taie" final poate avea drept complement direct chiar metafora ordonatoare a poemului, enuntata in prima strofa, privirea Daca manifestam o atentie exacerbata, insinueaza poetul, consecinta ar putea fi o tradare a simturilor, "taiate" de cate o viziune bizara, surprinsa in decorul luxos si lenes, aparent incremenit. Pentru statismul tabloului estetizat la maximum pledeaza si splendida imagine din strofa a cincea "...asteptarea inlemni, secreta/ Capacul cu pastori, de besactea".
Ornamentalul si artificialul constituie elemente tipic baroce, iar gradina, amintita la inceput, in strofa a doua, nu este decat o corectie estetica a naturalului. Astfel, "Poemul odailor" satisface pretentiile rafinatilor frecventatori ai poeziei de atelier si, in egala masura contureaza o tendinta moderna aceea de a sugera stranietatea spatiilor familiare.
Miscarea se insinueaza in tabloul de interior dinspre d omeniul neumanului, al iirozilor "cu varcolac". Cand Dimov incheie poezia sa pur descriptiva cu un verb incisiv, "taie", ce domina o scena haotica intelegem ca nici categorii estetice (este adevarat, secundare) precum gratiosul si agreabilul, placutul, pe care poetul le cultiva intens, nu sunt scutitte de invazia tenebrosului. "Impreunarea irozilor cu varcolacul averizeaza ca obiectele pot ascunde o doza de teroare, mai ales daca depistam semnalul din strofa penultima "E marele chivot portocaliu/ Cu sfinti de sange presarati in stea/si poarta-n miez Maneru-i negru-l tin/ Din rasputeri: il trage careva". Forta aparuta din senin in interiorul sacru al chivotului, contra careia poetul se opune "din rasputeri", este de natura sa ne atraga spre logicaabsurdului, a fantasticului. Cu ultima odaie (a saptea, simbolica deci) si. de fapt, cu intreg universul descris, se petrece ceva care nu se mai poate insena in logica valabila pana atunci. Intervine o tensiune provocatoare de stari halucinatorii, metoda specifica lui Dimov, regizor abil al efectelor neasteptate si maestru incontestabil al registrului oniric.
S-ar zice ca dinamismul este propriu doar coordonatelor visului, geometric edificat, cum este tot ceea ce edifica poetul. De aceea a fost reperata aici afinitatea cu Alexandru Philippide si al sau "Monolog in Babilon", poem al paradoxurilor, in care hiperluciditatea, simturile exacerbate, vazul, mai ales, functioneaza in regim oniric. Acel "taie" final poate avea drept complement direct chiar metafora ordonatoare a poemului, enuntata in prima strofa, privirea Daca manifestam o atentie exacerbata, insinueaza poetul, consecinta ar putea fi o tradare a simturilor, "taiate" de cate o viziune bizara, surprinsa in decorul luxos si lenes, aparent incremenit. Pentru statismul tabloului estetizat la maximum pledeaza si splendida imagine din strofa a cincea "...asteptarea inlemni, secreta/ Capacul cu pastori, de besactea".
Ornamentalul si artificialul constituie elemente tipic baroce, iar gradina, amintita la inceput, in strofa a doua, nu este decat o corectie estetica a naturalului. Astfel, "Poemul odailor" satisface pretentiile rafinatilor frecventatori ai poeziei de atelier si, in egala masura contureaza o tendinta moderna aceea de a sugera stranietatea spatiilor familiare.
Tag-uri: poemul odailor, leunid dimov, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :