FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 2,303
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Comentariul poeziei Poemul odailor scrisa de Leonid Dimov - prima parte

Tag-uri Populare


comentariu   poezie   referat   istorie   antichitate   personalitati   roman   mihai eminescu   opera   camil petrescu   caracterizare   lucian blaga   mihail sadoveanu   enigma otiliei   george calinescu   literatura   o scrisoare pierduta   nuvela   rezumat   marin preda   ion luca caragiale   tudor arghezi   ioan slavici   liviu rebreanu   balada   pamant   continent   ape   geografie   poet   morometii   omor   investigatie   personaj   crima   otrava  

All Tags

Famous Forum

 

Comentariul poeziei Poemul odailor scrisa de Leonid Dimov - prima parte

 Q:   Intreaba despre Comentariul poeziei Poemul odailor scrisa de Leonid Dimov - prima parte       
Comentariul poeziei Poemul odailor scrisa de Leonid Dimov - prima parte Genericul care i se potriveste bine este cel gasit de Eugen Simion in "Scriitorii romani de azi", voi. III, "Poezia barochista. Onirismul estetic".

Celelalte carti ale prolificului autor, "7 poeme" (1968), "Pe malul Styxului" (68), "Carte de vise" ("69), "Semne ceresti" (70) sau "Eleusis" (70), dezvolta datele initiale intr-un spectaculos symposion lingvistic, prospetimea fantazarii ferind textele, multe de lungime considerabila, de a cadea in manierism. Dimensiunile baroce si cadrul oniric se verifica in "Poemul odailor", piesa care deschide al doilea volum intitulat, dupa numarul bucatilor incluse, "7 poeme". Ni se sugereaza din start o poetica a privirii, prima strofa functionand ca un avertisment pentru cititor, consiliat sa-si alerteze simturile, mai ales pe cel vizual, pentru a s avura spectacolul policron: "Ca seria spre fund sa fie calma/ Sunt scoase usile din loc in loc./ Aduna-ti umerii cei reci sub palma/ Ramai alaturi, sa privim din toc." Asadar, pentru a putea contempla, pentru ate bucura de nebanuita viziune estetizata, este nevoie de un ghid initiator, care repartizeaza accentele, dirijand privirea "din toc". Regimul psihologic al perspectivei este calmitatea "Ca seria spre fund sa fie calma".

Descriptivismul static, fastuos, care urmeaza ar reclama o afiliere la estetica clasicista sau parnasiana, daca n-ar exista o multitudine de elemente din recuzita baroca "scoica venusina cu ghitara", verdele "de brocart", luxurianta, asociatiile care vizeaza surpriza: "E verdele gradinii primavara/ Inviorat cuminte, din brocart/ Si scoica venusina cu ghitara/ Inchisa-n ea de-un Odise de cart// E pupura adanca-n draperie/ Cu fluturi de email in cute-ascunsi/ Si mantii de prelati plecati sa fie/ in reci bazilici de pontife unsi// E galbenul spatarelor de jeturi/ Cu bumbi albastri in retea dispusi/ Din glastre cafenii cand suie ceturi/ Si scartaie-n peisaje carabusi." Aglomerarea de substantive domina versurile care, in ciuda proliferarii de notiuni, isi mentin cu strictete rima si ritmul. Mai mult, farmecul lui Dimov, in general, vine mai ales din usurinta exceptionala a versificarii care nu esueaza in facilitate, ordonand, poate, cel mai bogat vocabular utilizat de un poet roman contemporan.

Gustul pentru spectacolul verbal este, evident, de extractie baroca acumuland culori (verde, purpuriu, griul bazilicilor, galben, albastru, cafeniu) si forme stabile ori fluctuante (scoica, ghitara, draperia si mantia, ambele cutate, bazilicile, jeturile, ceturile), intr-o sarabanda stralucitoare. Extraordinara ingramadire a obiectelor cu determinativele lor cu tot, constituie si caracteristica urmatoarelor patru catrene. Repertoriul opulent al odailor se va imbogati deci cu "matase violeta", cu "sideful spart" si "alb vesmant", cu "marele chivot portocaliu", prevazut cu "maner negru", si, mai ales, cu imaginea cumulativa orgiastica a ultimei strofe: "E ultima in care apoi, zac/ Culorile din fiece odaie./ O scena de irozi cu varcolac/ impreunarea lor, in mijloc, taie." Nu rasfatul enumerativ este prin urmare miza, desi delirul asocierilor reprezinta o trasatura unificatoare a operei dimoviene.


Tag-uri: poemul odailor, leunid dimov, comentariu



Categorie: Referate  - ( Referate - Archiva)

Data Adaugarii: 10 December '10


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :