Statistics:
Visits: 1,265 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Mai am un singur dor scrisa de Mihai Eminescu- a patra parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Mai am un singur dor scrisa de Mihai Eminescu- a patra parte |
Stapanit de acea pregnanta nevoie a desavarsirii in arta cuvantului, dupa o neintrerupta migala de ani in sir privind natura aplicatiilor si vastitatea lor cat si dupa o continua intervertire a stihurilor ceruta de acel proces interior al marii poezii, ca si nevoia de armonie muzicala asociind gandul metafizic cu sentimentul naturii, Eminescu ajunge prin versiunea definitiva a poemului la o uimitoare realizare artistica.
Imaginile folosite de Eminescu in poemul sau n-au fost retinute pentru valoarea lor descriptiva ci, in primul rand, pentru ca acestea aduc in tonalitatile lor ecoul unor ritmuri cosmice, peste care planeaza "dorul" de moarte al poetului, dar din care izvorasc starile de melancolie profunda de somnolenta sau de scufundare voluptoasa in adancurile voluptoase ale naturii. Pr ezenta cuvantului "dor" are nu numai o valoare sonora deosebita care sugereaza o anumita disponibilitate sufleteasca dar si una care tine de polisemia cuvantului.
Edgar Papu remarca "Nimeni ca Eminescu n-a ilustrat cu atata precizie a simtirii si a expresiei cele doua insusiri (dulce si dureros), totdata opuse si contopite dorului". Echilibrul dintre cele doua insusiri deriva din nevoia poetului de a preschimba o criza acuta intr-o stare suportabila. Tocmai prin aceasta suprimare a unei vehemente distructive in simtire, dorul este dulce; iar pentru faptul ca nu atinge totusi o implinire propriu-zisa dorul este totodata si dureros. Oricum, atmosfera de impacare cu sine a poetului si cu felul in care percepe moartea se desprinde chiar din titlul poemului. Cuvantul "dor" tempereaza sentimentul dramatic al dorintei de a muri.
Numerosi folcloristi s-au referit la prezenta dorului in creatia populara L. Blaga denumea - dorul jalea, uratul "stari sufletesti romanesti" Blaga observa ca <<"starea de dor" este asa de particulara si asa de mult impletita in nuante, incat de ea tin pana si vocala si consoanele insile ale cuvantului "dor">>. Un echilibru se degaja in toata poezia prin alternarea imaginii mortii cu aceea a senzatiei de insingurare a poetului in mijlocul naturii. Efectul dramatic al disparitiei totale prin moarte este diminuat de prezenta unor cuvinte ca "somn" si "pat". Prezenta acestor cuvinte are drept consecinta acceptarea mortii ca pe o retragere in subconstient, intram somn adanc si lin.
Imaginea ritualului funebru este, de asemenea, atenuata de prezenta cuvantului "pat" impletit din "tinere ramuri" in locul "sicriului bogat". Aceasta imagine sugereaza de fapt, dorul poetului de odihna in natura in deplin acord cu aceasta, tonalitate calma poetul doreste, de asemenea, ca bocetul, alt element al ritualului, in mod obisnuit zguduitor prin accentele sale dramatice sa fie inlocuit cu glasul frunzisului vested, cu zgomotul izvoarelor, cu sunetul talangii iar lacrimile sa fie florile de tei.
Imaginile folosite de Eminescu in poemul sau n-au fost retinute pentru valoarea lor descriptiva ci, in primul rand, pentru ca acestea aduc in tonalitatile lor ecoul unor ritmuri cosmice, peste care planeaza "dorul" de moarte al poetului, dar din care izvorasc starile de melancolie profunda de somnolenta sau de scufundare voluptoasa in adancurile voluptoase ale naturii. Pr ezenta cuvantului "dor" are nu numai o valoare sonora deosebita care sugereaza o anumita disponibilitate sufleteasca dar si una care tine de polisemia cuvantului.
Edgar Papu remarca "Nimeni ca Eminescu n-a ilustrat cu atata precizie a simtirii si a expresiei cele doua insusiri (dulce si dureros), totdata opuse si contopite dorului". Echilibrul dintre cele doua insusiri deriva din nevoia poetului de a preschimba o criza acuta intr-o stare suportabila. Tocmai prin aceasta suprimare a unei vehemente distructive in simtire, dorul este dulce; iar pentru faptul ca nu atinge totusi o implinire propriu-zisa dorul este totodata si dureros. Oricum, atmosfera de impacare cu sine a poetului si cu felul in care percepe moartea se desprinde chiar din titlul poemului. Cuvantul "dor" tempereaza sentimentul dramatic al dorintei de a muri.
Numerosi folcloristi s-au referit la prezenta dorului in creatia populara L. Blaga denumea - dorul jalea, uratul "stari sufletesti romanesti" Blaga observa ca <<"starea de dor" este asa de particulara si asa de mult impletita in nuante, incat de ea tin pana si vocala si consoanele insile ale cuvantului "dor">>. Un echilibru se degaja in toata poezia prin alternarea imaginii mortii cu aceea a senzatiei de insingurare a poetului in mijlocul naturii. Efectul dramatic al disparitiei totale prin moarte este diminuat de prezenta unor cuvinte ca "somn" si "pat". Prezenta acestor cuvinte are drept consecinta acceptarea mortii ca pe o retragere in subconstient, intram somn adanc si lin.
Imaginea ritualului funebru este, de asemenea, atenuata de prezenta cuvantului "pat" impletit din "tinere ramuri" in locul "sicriului bogat". Aceasta imagine sugereaza de fapt, dorul poetului de odihna in natura in deplin acord cu aceasta, tonalitate calma poetul doreste, de asemenea, ca bocetul, alt element al ritualului, in mod obisnuit zguduitor prin accentele sale dramatice sa fie inlocuit cu glasul frunzisului vested, cu zgomotul izvoarelor, cu sunetul talangii iar lacrimile sa fie florile de tei.
Tag-uri: mai am un singur dor, mihai eminescu, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :