Statistics:
Visits: 1,335 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei lui Tudor Arghezi Flori de mucigai - prima parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei lui Tudor Arghezi Flori de mucigai - prima parte |
Aparut in 1931, volumul "Flori de mucigai", "opera cea mai indrazneata din cate s-au scris vreodata", cum o numea criticul francez Luc-Andre, comporta inca din titlu, filiatii cu volumul baudelairian "Florile raului". Total diferite de poeziile din "Cuvinte potrivite", versurile surprind prin noutatea si mai ales prin originalitatea formulei poetice. Tiparele versului clasic sunt abandonate, dar numai prin raportarea la traditie, si aceasta nu atat din nevoia de inedit, cat, mai ales din pricina ritmului interior.
"Cu Arghezi se produce - noteaza I. Rotam - o resurectie a spiritului poetic ce se revendica, in mod egal, din Baudelaire si Eminescu, dar si din mai vechii Villon, Rabelais si Anton Pana"
In spatiul mirific al poeziei "pot incapea cerul si iadul, floar ea si mocirla, suavitatea si abjectiunea, cantecul sublim si sarcasmul impins la ultima limita"
In 'Testament" Arghezi isi declarase deschis adeziunea la nou: "Din bube, mucigaiuri si noroi/ Iscat-am frumuseti si preturi noi", intrezarind si durabilitatea acestei noi estetici. Cuvintele "senzuale si cu garoafa cu mazga rosie la ureche, tigancile cuvintelor noastre sunt destinate sa ne dea multi copii din flori frumosi." (T. Arghezi)
La timpul cuvenit, G.Calinescu atragea atentia in fata versurilor din volumul "Flori de mucigai", "cititorul necultivat in sensul artistic, se sperie de ele si le crede vulgare, desi raritatea si savoarea sunt insusirile lor, ca si ale lui Rabelais." Cu deosebita indrazneala Arghezi aduce in literatura nationala o lume de infern social, o lume bolnava exprimata intr-un realism crud si dur.
Poezia cu care se deschide volumul prefateaza intr-un fel, intentiile artistice ale poetului. Opunandu-se transfigurarii, ca o antiestetica versurile devin echivalent al unui avangardism, promovand antilirismul, antiromantismul, antipurismul, antiestetismul. Ceea ce fusese refuzat de poetica anterioara devine categorie estetica in poezia argheziana uratul, monstruosul, grotescul, macabrul, trivialul.
Insasi ratiunea de a fi a versului pare inlaturata prin renuntarea la har, dar si la grija de a daltui cuvintele: "Le-am scris cu unghia pe tencuiala/Pe un parete de firida goala/ Pe intuneric, in singuratate."
Poetul scrie "Cu puterile neajutate/ Nici de taurul, nici de leul, nici de vulturul/ Care au lucrat imprejurul/ Lui Luca, lui Marcu si lui loan"
Animalele enblematice mitologice, puse in relatie cu figurile din Biblie, nu i-au putut ajuta creatia cu toate puterile lor miraculoase.
"Slova de foc" nu se mai imperecheaza cu "slova faurita", cum testamenta poetul, caruia-i ramane doar inspiratia data de divinitate. Poetul renunta cu seninatate si la acest dar, iar parasirea, renuntarea devine o stare fireasca de creatie.
"Cu Arghezi se produce - noteaza I. Rotam - o resurectie a spiritului poetic ce se revendica, in mod egal, din Baudelaire si Eminescu, dar si din mai vechii Villon, Rabelais si Anton Pana"
In spatiul mirific al poeziei "pot incapea cerul si iadul, floar ea si mocirla, suavitatea si abjectiunea, cantecul sublim si sarcasmul impins la ultima limita"
In 'Testament" Arghezi isi declarase deschis adeziunea la nou: "Din bube, mucigaiuri si noroi/ Iscat-am frumuseti si preturi noi", intrezarind si durabilitatea acestei noi estetici. Cuvintele "senzuale si cu garoafa cu mazga rosie la ureche, tigancile cuvintelor noastre sunt destinate sa ne dea multi copii din flori frumosi." (T. Arghezi)
La timpul cuvenit, G.Calinescu atragea atentia in fata versurilor din volumul "Flori de mucigai", "cititorul necultivat in sensul artistic, se sperie de ele si le crede vulgare, desi raritatea si savoarea sunt insusirile lor, ca si ale lui Rabelais." Cu deosebita indrazneala Arghezi aduce in literatura nationala o lume de infern social, o lume bolnava exprimata intr-un realism crud si dur.
Poezia cu care se deschide volumul prefateaza intr-un fel, intentiile artistice ale poetului. Opunandu-se transfigurarii, ca o antiestetica versurile devin echivalent al unui avangardism, promovand antilirismul, antiromantismul, antipurismul, antiestetismul. Ceea ce fusese refuzat de poetica anterioara devine categorie estetica in poezia argheziana uratul, monstruosul, grotescul, macabrul, trivialul.
Insasi ratiunea de a fi a versului pare inlaturata prin renuntarea la har, dar si la grija de a daltui cuvintele: "Le-am scris cu unghia pe tencuiala/Pe un parete de firida goala/ Pe intuneric, in singuratate."
Poetul scrie "Cu puterile neajutate/ Nici de taurul, nici de leul, nici de vulturul/ Care au lucrat imprejurul/ Lui Luca, lui Marcu si lui loan"
Animalele enblematice mitologice, puse in relatie cu figurile din Biblie, nu i-au putut ajuta creatia cu toate puterile lor miraculoase.
"Slova de foc" nu se mai imperecheaza cu "slova faurita", cum testamenta poetul, caruia-i ramane doar inspiratia data de divinitate. Poetul renunta cu seninatate si la acest dar, iar parasirea, renuntarea devine o stare fireasca de creatie.
Tag-uri: tudor arghezi, comentariu, poezie |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 22 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :