Statistics:
Visits: 1,318 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei lui Tudor Arghezi Flori de mucigai - a treia parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei lui Tudor Arghezi Flori de mucigai - a treia parte |
Arghezi cauta incepand cu "Agate negre" si "Flori de mucigai", trivialul, grotescul si absurdul, iar centrul metafizic al poeziei se afla in misterul raului si al suferintei umane.
Creatia argheziana reprezinta o reforma cutezatoare in limbajul poetic: "Cuvintele, la el par ca au prins viata si au sarit de la locul lor cu sens cu tot iar scheletul sintactic sau logic devine atat de putin important incat e inutil aproape sa-1 determinam". (Al. George)
In legatura cu registrul lexical folosit Arghezi considera ca la dispozitia scriitorului sta campul intins al limbii poporului si nu doar un manunchi de "cuvinte alese", refuzand stilul inalt al clasicismului.
Izvorul sau il constituie cuvintele populare, colturoase, dure, dar pline de expresivitate. 'Parete", "firida", "ghiar a", "lucrat irnprejurul" sunt arhaisme, care se imbina cu nume si cuvinte religioase, din scripturile lui Luca, Marcu si Ioan.
Noi semnificatii sunt atribuite unor cuvinte ce par degradate, dar care duc la revigorarea lexicala "tencuiala", "puteri neajutate", "sete de apa", "foame de scrum", "mi s-a tocit unghia".
Putine cuvinte capata sens figurat Epitetul este rar - "stihuri fara an" - si devine metaforic "Stihuri de groapa/ De sete de apa.."
Apar unele asociatii inedite, chiar comparatia intre sectorul aspru si cel suav al limbii: "unghie ingereasca", "mana ca o ghiara/ neputincioasa sa se stranga".
Metaforele revelatoare sunt dominante, dezvaluind natura interna a elementelor si sporind continutul ideatic al poeziei. Metafora generala din "Flori de mucigai" incearca sa sugereze "marea taina a verbului, alchimia energiilor biologice care nasc frumuseti mirifice, acolo unde te astepti mai putin." (I. Rotam)
La nivel morfologic, verbele, folosite in general la perfectul compus, apar mai frecvent in partea a doua a poeziei, lasand cale libera, in primul rand, substantivelor.
Dislocarea topica a cuvintelor sporeste expresivitatea versul dobandind un grad inalt de vigoare si suplete. Dupa T. Vianu, aceasta deplasare intr-o topica libera "este cel mai original procedeu sintactic folosit de Arghezi."
Starea de apasare sufleteasca este scoasa in relief si prin parataxa - alaturarea propozitiilor fara ajutorul conjunctiilor, prin juxtapunere.
Intre versul traditional si cel liber, poetul se indreapta preferential, spre cel din urma pastrand doar rima imperecheata Stilul concentrat elipsa, cuvantul viguros, cu inalta forta plasticizanta alaturarea expresiilor diafane celor aspre, configureaza profilul estetic inovator si reformator al poeziei
"Flori de mucigai".
"Ca Hugo altadata, poetul da dreptul de cetate tuturor cuvintelor, chiar celor compromise, zdrobeste conventia literara, obtine sinteze din materia cea mai prozaica a limbii", conchidea Tudor Vianu.
Creatia argheziana reprezinta o reforma cutezatoare in limbajul poetic: "Cuvintele, la el par ca au prins viata si au sarit de la locul lor cu sens cu tot iar scheletul sintactic sau logic devine atat de putin important incat e inutil aproape sa-1 determinam". (Al. George)
In legatura cu registrul lexical folosit Arghezi considera ca la dispozitia scriitorului sta campul intins al limbii poporului si nu doar un manunchi de "cuvinte alese", refuzand stilul inalt al clasicismului.
Izvorul sau il constituie cuvintele populare, colturoase, dure, dar pline de expresivitate. 'Parete", "firida", "ghiar a", "lucrat irnprejurul" sunt arhaisme, care se imbina cu nume si cuvinte religioase, din scripturile lui Luca, Marcu si Ioan.
Noi semnificatii sunt atribuite unor cuvinte ce par degradate, dar care duc la revigorarea lexicala "tencuiala", "puteri neajutate", "sete de apa", "foame de scrum", "mi s-a tocit unghia".
Putine cuvinte capata sens figurat Epitetul este rar - "stihuri fara an" - si devine metaforic "Stihuri de groapa/ De sete de apa.."
Apar unele asociatii inedite, chiar comparatia intre sectorul aspru si cel suav al limbii: "unghie ingereasca", "mana ca o ghiara/ neputincioasa sa se stranga".
Metaforele revelatoare sunt dominante, dezvaluind natura interna a elementelor si sporind continutul ideatic al poeziei. Metafora generala din "Flori de mucigai" incearca sa sugereze "marea taina a verbului, alchimia energiilor biologice care nasc frumuseti mirifice, acolo unde te astepti mai putin." (I. Rotam)
La nivel morfologic, verbele, folosite in general la perfectul compus, apar mai frecvent in partea a doua a poeziei, lasand cale libera, in primul rand, substantivelor.
Dislocarea topica a cuvintelor sporeste expresivitatea versul dobandind un grad inalt de vigoare si suplete. Dupa T. Vianu, aceasta deplasare intr-o topica libera "este cel mai original procedeu sintactic folosit de Arghezi."
Starea de apasare sufleteasca este scoasa in relief si prin parataxa - alaturarea propozitiilor fara ajutorul conjunctiilor, prin juxtapunere.
Intre versul traditional si cel liber, poetul se indreapta preferential, spre cel din urma pastrand doar rima imperecheata Stilul concentrat elipsa, cuvantul viguros, cu inalta forta plasticizanta alaturarea expresiilor diafane celor aspre, configureaza profilul estetic inovator si reformator al poeziei
"Flori de mucigai".
"Ca Hugo altadata, poetul da dreptul de cetate tuturor cuvintelor, chiar celor compromise, zdrobeste conventia literara, obtine sinteze din materia cea mai prozaica a limbii", conchidea Tudor Vianu.
Tag-uri: comentariu, poezie, tudor arghezi, flori de mucigai |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 22 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :