Statistics:
Visits: 958 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Amurgul gandurilor scrisa de Emil Cioran - a patra parte
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Amurgul gandurilor scrisa de Emil Cioran - a patra parte |
Lui Cioran lucrurile "caldute", oraganizate in norme acceptabile doar de catre mediocri, ii par uneori, de-a dreptul vulgare.
Cel mai mult ii repugnau diversele infatisari ale modului administrativ, cel care are pretentia de a ordona existenta exterioara a omului, ignorand-o pe aceea interioara Afland din biografia ganditorului ca a fost un "etern student", prelungind o maniera modesta usor boema pana la batranete, intelegem mai usor ironiile sale aforistice la adresa notabilitatilor "Daca lumea ar avea margini, cum m-as consola ca n-am fost primar?". Dar si cu transcendentul relatiile sunt precare.
Definindu-se ca "un Iov fara prieteni, fara Dumnezeu si fara lepra revoltatul contesta notiunea de mangaiere divina si ajunge, prin luciditate, un "clasic al deznadejdii". S- a spus, cu indreptatire ca la Cioran, Neantul este figura principala in vreme ce Fiinta ramane, oricat s-ar zbate, sau tocmai de aceea figura secundara Era firesc sa apara si intrebarea daca acestui tip de reflectie i se poate recunoaste apartenenta la filozofie.
Atata timp cat filozofia se intituleaza stiinta a relatiei iar Cioran destructureaza si inverseaza relatiile, chestiunea ramane, pentru filozofii de catedra neclara si destul de ultragianta Intervine insa ganditorul care enunta fara echivoc cateva delimitari de sterilitatea impunatoarelor sisteme aristotelice, kantiene sau hegeliene. El constata intre altele, ca in alta parte trebuie sa cautam intelegerea pentru tot ce este omenesc: "Filozofia neavand organ pentru frumusetile mortii, am luat-o cu toti inspre poezie". Pretuirea acordata creatorului, individului dotat cu har, se tradeaza si in cristalizarile aforistice: "Ce-i un artist? Un om care stie tot - fara sa-si dea seama Un filozof?
Un om care-si da seama dar nu stie nimic" sau "Totul in filozofie este de rangul al doilea, al treilea... Nimic direct Un sistem se construieste din derivari, el insusi fiind derivatul prin excelenta Iar filozoful nu-i mai mult de un geniu indirect". In locul efortului logic, ordonator, Cioran proclama fara sa ezite subiectivitatea cu formele ei exacerbate, care nu cunosc notiunea de "relativitate". Frazele alcatuiesc un scenariu apocaliptic, ultimativ - in zadar s-ar incerca introducerea unor atenuari la teribilele sentinte.
Dezlantuirea lirica este radicala in totalitatea ei, desi apartine unui om vulnerabil si, de aceea indarjit. S-au vehiculat mai ales doua nume pentru a incadra cumva experienta aceasta unica a disperarii: Teresa de Avila si Don Quijote, viata mistica si simbolul esecului melancolic. Cultul intensitatii paroxistice a trairii, "jaraticul interior", indica intimitatea precoce cu faptele sfintilor si ale misticilor, detaliu marturisit, de altfel, in repetate randuri.
Cel mai mult ii repugnau diversele infatisari ale modului administrativ, cel care are pretentia de a ordona existenta exterioara a omului, ignorand-o pe aceea interioara Afland din biografia ganditorului ca a fost un "etern student", prelungind o maniera modesta usor boema pana la batranete, intelegem mai usor ironiile sale aforistice la adresa notabilitatilor "Daca lumea ar avea margini, cum m-as consola ca n-am fost primar?". Dar si cu transcendentul relatiile sunt precare.
Definindu-se ca "un Iov fara prieteni, fara Dumnezeu si fara lepra revoltatul contesta notiunea de mangaiere divina si ajunge, prin luciditate, un "clasic al deznadejdii". S- a spus, cu indreptatire ca la Cioran, Neantul este figura principala in vreme ce Fiinta ramane, oricat s-ar zbate, sau tocmai de aceea figura secundara Era firesc sa apara si intrebarea daca acestui tip de reflectie i se poate recunoaste apartenenta la filozofie.
Atata timp cat filozofia se intituleaza stiinta a relatiei iar Cioran destructureaza si inverseaza relatiile, chestiunea ramane, pentru filozofii de catedra neclara si destul de ultragianta Intervine insa ganditorul care enunta fara echivoc cateva delimitari de sterilitatea impunatoarelor sisteme aristotelice, kantiene sau hegeliene. El constata intre altele, ca in alta parte trebuie sa cautam intelegerea pentru tot ce este omenesc: "Filozofia neavand organ pentru frumusetile mortii, am luat-o cu toti inspre poezie". Pretuirea acordata creatorului, individului dotat cu har, se tradeaza si in cristalizarile aforistice: "Ce-i un artist? Un om care stie tot - fara sa-si dea seama Un filozof?
Un om care-si da seama dar nu stie nimic" sau "Totul in filozofie este de rangul al doilea, al treilea... Nimic direct Un sistem se construieste din derivari, el insusi fiind derivatul prin excelenta Iar filozoful nu-i mai mult de un geniu indirect". In locul efortului logic, ordonator, Cioran proclama fara sa ezite subiectivitatea cu formele ei exacerbate, care nu cunosc notiunea de "relativitate". Frazele alcatuiesc un scenariu apocaliptic, ultimativ - in zadar s-ar incerca introducerea unor atenuari la teribilele sentinte.
Dezlantuirea lirica este radicala in totalitatea ei, desi apartine unui om vulnerabil si, de aceea indarjit. S-au vehiculat mai ales doua nume pentru a incadra cumva experienta aceasta unica a disperarii: Teresa de Avila si Don Quijote, viata mistica si simbolul esecului melancolic. Cultul intensitatii paroxistice a trairii, "jaraticul interior", indica intimitatea precoce cu faptele sfintilor si ale misticilor, detaliu marturisit, de altfel, in repetate randuri.
Tag-uri: emil cioran, amurgul gandurilor, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :